2617
Sök

Högt lamda värde på S40 t4

71 Inlägg
22 november 2009
Trådstartare
Hejsan..

Var och besiktade min Volvo S40 T4 med steg 3 och race kat.  då fick jag att Lamda värdet var högt det låg på 1,2 så skulle uppskatta lite förslag om var det kan vara för del??

Tack i förhand

Mvh marcus

402 Inlägg
22 november 2009
_ninen skrev:
Hejsan..

Var och besiktade min Volvo S40 T4 med steg 3 och race kat.  då fick jag att Lamda värdet var högt det låg på 1,2 så skulle uppskatta lite förslag om var det kan vara för del??

Tack i förhand

Mvh marcus

Troligtvis nån läcka i avgassystemet. Brukar räcka med ett "pyttehål" för att värdet
ska sticka i väg.mvh

71 Inlägg
22 november 2009
Trådstartare
Pinnenpabacken skrev:
_ninen skrev:
Hejsan..

Tack i förhand

Mvh marcus

Troligtvis nån läcka i avgassystemet. Brukar räcka med ett "pyttehål" för att värdet
ska sticka i väg.mvh

Har kollat efter läckor men hittar inga och ingen felkod på lamdan häller,,det kan inte vara att det är en 100cells race kat på den va??

402 Inlägg
23 november 2009
Nää, jag har också 100cells men inget problem med lambdavärdet, nästan 99% på
att de är avgasläck, högt lambda säjer att den går magert och du vet, när dom på
bilprovningen sätter sin slang där bak med ett sug som nästan drar ut kolvarna ur
motorn, så räcker det med ett hål som ett knappnålshuvud för att den ska suga luft
utifrån, och vips så visar den fel värde längst bak i systemet även om värdet är rätt
från grenröret. Testa att hålla för utblåset med motorn igång och be en polare krypa
under och lyssna om de verkligen inte är nåt litet hål nånstans på vägen. Annars har
du väl nåt fel med bränslestyrningen, du har inte vart och mekat med bränsletryck
eller nåt sånt? Bsr:s programvara brukar ju inte ge såna problem annars.

71 Inlägg
23 november 2009
Trådstartare
Pinnenpabacken skrev:
Nää, jag har också 100cells men inget problem med lambdavärdet, nästan 99% på
att de är avgasläck, högt lambda säjer att den går magert och du vet, när dom på
bilprovningen sätter sin slang där bak med ett sug som nästan drar ut kolvarna ur
motorn, så räcker det med ett hål som ett knappnålshuvud för att den ska suga luft
utifrån, och vips så visar den fel värde längst bak i systemet även om värdet är rätt
från grenröret. Testa att hålla för utblåset med motorn igång och be en polare krypa
under och lyssna om de verkligen inte är nåt litet hål nånstans på vägen. Annars har
du väl nåt fel med bränslestyrningen, du har inte vart och mekat med bränsletryck
eller nåt sånt? Bsr:s programvara brukar ju inte ge såna problem annars.

Okej då får jag leta vidare efter hål då och hoppas på att jag hittar något smile Tack för hjälpen så länge

Sök