Balansaxlar mm sitter där för att motverka motorns självsvängning.
Det är helt enkelt för att balansera motorn så att den inte vibrerar som ett as och därmed "skakar bort" kraften.
Jämför själv med en elmotor (sån där liten som sitter i små radiostyrda bilar tex) och tänk dig att du har en krokig axel på motorn. Då kommer en del av rörelseenergin som motorn "tillverkar" gå förlorade pga sidkast osv. Har du däremot en rak (dvs balanserad) axel så går mindre energi förlorad och du får mer kraft över till att driva axeln.
Om det ger någon högre effekt att plocka bort drivningen vet jag inte men jag tvivlar på det, däremot så går det ju inte åt någon energi för att dra runt balansaxlarna och därmed kanske det blir lite mer respons i motorn. Exakt hur det ser ut på en 740 har jag ingen aning om men på saabs motorer ska iaf dom dubbla balansaxlarna göra så att motorn ger mindre vibrationer vid tomgång och läga varv.
"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P