3659
Sök

Balansaxel rem

MulleRacing
499 Inlägg
7 maj 2009
Trådstartare
#1
Vad gör egentligen balansaxel remmen? och hur mycket hästar vinner man på att klippa den?

sen har jag sportlluftfilter och 2.5" system och jag undrar om det ger någon effekt ökning utan chip?

Endast kul att veta:) tacksam för seriösa svar


8 252 Inlägg
7 maj 2009
#2
Remmen som sådan driver balansaxalran som ska göra så att motorn går jämnare.

Ang effektökning så brukar det gissas det vilt mellan 0 och 15hk, men ingen verkar kunna prestera nåt bevis åt nåt håll. Nån större skillnad i effekt gör det inte, möjligt att den svarar lite snabbare, i övrigt märks inte så mycket


MulleRacing
499 Inlägg
7 maj 2009
Trådstartare
#3
Marlboroman skrev:
Remmen som sådan driver balansaxalran som ska göra så att motorn går jämnare.

Ang effektökning så brukar det gissas det vilt mellan 0 och 15hk, men ingen verkar kunna prestera nåt bevis åt nåt håll. Nån större skillnad i effekt gör det inte, möjligt att den svarar lite snabbare, i övrigt märks inte så mycket

okej själv tror jag nästan på att det ger en effekt försämring eller är jag ute och cyklar? för den sitter ju där av någon anledning å jag tror inte den sitter där för att man ska plocka bort den:P men dom har tagit bort den på min:/

men hur menar du med att den går jämnare? går den jämnare på tomgång eller över hela registret?


8 252 Inlägg
7 maj 2009
#4
Det kostar ju effekt att driva axlarna, så nån försämring blir det inte.

Har kört utan rem på båda mina utan bekymmer, det som man kan märka av på vissa är att den vibrerar lite på tomgång. Tanken med axlarna är ju att den ska gå jämnare över hela registret.


If your not out of control, your not in control
686 Inlägg
7 maj 2009
#5
Balansaxlarna sitter där för att motorn inte ska vibrera så mycket.
MEN man märker ingen som helst skillnad i vibration om man klipper den.
Man märker dock att motorn känns lite rappare vid gaspådrag, på vissa bilar så vandrar även tomgången mellan 25-50rpm upp och ner på tomgång när man klippt remmen, men det är inget som man märker av speciellt mycket.
Plus att det är oftast balansaxelremmen som går av först, trasslar in sig i kamaxelremmen och ger ventilras.

Du förlorar inget på att klippa den, jag har aldrig kört med balansaxelrem på en b234f motor, har aldrig heller monterat den på b234f motorer som jag bytt kamrem på åt folk.


/Påsen
Senast redigerat av påsen (7 maj 2009)

PÅSEN RACING

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
7 maj 2009
#6
Balansaxlar mm sitter där för att motverka motorns självsvängning.

Det är helt enkelt för att balansera motorn så att den inte vibrerar som ett as och därmed "skakar bort" kraften.


Jämför själv med en elmotor (sån där liten som sitter i små radiostyrda bilar tex) och tänk dig att du har en krokig axel på motorn. Då kommer en del av rörelseenergin som motorn "tillverkar" gå förlorade pga sidkast osv. Har du däremot en rak (dvs balanserad) axel så går mindre energi förlorad och du får mer kraft över till att driva axeln.


Om det ger någon högre effekt att plocka bort drivningen vet jag inte men jag tvivlar på det, däremot så går det ju inte åt någon energi för att dra runt balansaxlarna och därmed kanske det blir lite mer respons i motorn. Exakt hur det ser ut på en 740 har jag ingen aning om men på saabs motorer ska iaf dom dubbla balansaxlarna göra så att motorn ger mindre vibrationer vid tomgång och läga varv.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

MulleRacing
499 Inlägg
7 maj 2009
Trådstartare
#7
påsen skrev:
Balansaxlarna sitter där för att motorn inte ska vibrera så mycket.
MEN man märker ingen som helst skillnad i vibration om man klipper den.
Man märker dock att motorn känns lite rappare vid gaspådrag, på vissa bilar så vandrar även tomgången mellan 25-50rpm upp och ner på tomgång när man klippt remmen, men det är inget som man märker av speciellt mycket.
Plus att det är oftast balansaxelremmen som går av först, trasslar in sig i kamaxelremmen och ger ventilras.

Du förlorar inget på att klippa den, jag har aldrig kört med balansaxelrem på en b234f motor, har aldrig heller monterat den på b234f motorer som jag bytt kamrem på åt folk.


/Påsen

Min rem har gått redan misstänker jag så jag har antagligen haft tur:) men tack för svaret


MulleRacing
499 Inlägg
7 maj 2009
Trådstartare
#8
rekommenderas att klippa ac remmen också? eftersom den ändå inte funkar?


huh?
10 427 Inlägg
7 maj 2009
#9
TBOC_Razor skrev:
. Exakt hur det ser ut på en 740 har jag ingen aning om men på saabs motorer ska iaf dom dubbla balansaxlarna göra så att motorn ger mindre vibrationer vid tomgång och läga varv.

Tror det är samma stuk på Volvon, min motor (B234F) går oerhört jämnt på segdragning relativt till övriga traktor-B230.

http://www.forumbilder.se/images/d9200912348PMb6fe.jpg
Senast redigerat av steifan (7 maj 2009)


38 Inlägg
27 november 2009
#10
GLT_Racing_ skrev:
rekommenderas att klippa ac remmen också? eftersom den ändå inte funkar?

Om AC´n inte funkar så tkr jag att du lika gärna kan ta bort allt, så lättar du bilen överhuvudtaget wink


MulleRacing
499 Inlägg
27 november 2009
Trådstartare
#11
Saecken skrev:
GLT_Racing_ skrev:
rekommenderas att klippa ac remmen också? eftersom den ändå inte funkar?

Om AC´n inte funkar så tkr jag att du lika gärna kan ta bort allt, så lättar du bilen överhuvudtaget wink

det jävliga är ju att jag har dubbla remmar till acn:P och dom går via servon också:P så jag måste krångla som satan om jag ska klippa den:P


Volvoskadad
6 017 Inlägg
27 november 2009
#12
GLT_Racing_ skrev:
Saecken skrev:
GLT_Racing_ skrev:
rekommenderas att klippa ac remmen också? eftersom den ändå inte funkar?

Om AC´n inte funkar så tkr jag att du lika gärna kan ta bort allt, så lättar du bilen överhuvudtaget wink

det jävliga är ju att jag har dubbla remmar till acn:P och dom går via servon också:P så jag måste krångla som satan om jag ska klippa den:P

Finns väl ändå remmar som är kortare för de bilar som inte har ac.

Jonas

1 785 Inlägg
27 november 2009
#13
GLT_Racing_ skrev:
Vad gör egentligen balansaxel remmen? och hur mycket hästar vinner man på att klippa den?

sen har jag sportlluftfilter och 2.5" system och jag undrar om det ger någon effekt ökning utan chip?

Endast kul att veta:) tacksam för seriösa svar

Jämför hur en B230 hoppar mot att en B234F går jämt och fint. Tycker man att det är värt den skillnaden som är lika stor som om du kör med -10kg vikt i bilen så visst. Jag behåller gärna balansaxlarna så läge de fungerar som de ska.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

MulleRacing
499 Inlägg
27 november 2009
Trådstartare
#14
Volvo_Mannen skrev:
GLT_Racing_ skrev:
Saecken skrev:

Om AC´n inte funkar så tkr jag att du lika gärna kan ta bort allt, så lättar du bilen överhuvudtaget wink

det jävliga är ju att jag har dubbla remmar till acn:P och dom går via servon också:P så jag måste krångla som satan om jag ska klippa den:P

Finns väl ändå remmar som är kortare för de bilar som inte har ac.

Jag vet men äsch:)


MulleRacing
499 Inlägg
27 november 2009
Trådstartare
#15
dbjanoz skrev:
GLT_Racing_ skrev:
Vad gör egentligen balansaxel remmen? och hur mycket hästar vinner man på att klippa den?

sen har jag sportlluftfilter och 2.5" system och jag undrar om det ger någon effekt ökning utan chip?

Endast kul att veta:) tacksam för seriösa svar

Jämför hur en B230 hoppar mot att en B234F går jämt och fint. Tycker man att det är värt den skillnaden som är lika stor som om du kör med -10kg vikt i bilen så visst. Jag behåller gärna balansaxlarna så läge de fungerar som de ska.

Vet inte vad du har för ojämna grejjer i den motorn du påstår går så hoppigt, min hoppar iaf inte någonting! Går hur fint som helst utan den där remmen. Plus att det är nästan alltid den remmen som går först å då sliter den med sig kamremmen:) å då blir det ventil sallad, men vill man riskera det så får man:)


1 380 Inlägg
27 november 2009
#16
jag klippte min balansaxel rem, märkte ingen skillnad alls med vibrationer och tycker den fick lite bättre respons smile


MulleRacing
499 Inlägg
27 november 2009
Trådstartare
#17
joelimmo skrev:
jag klippte min balansaxel rem, märkte ingen skillnad alls med vibrationer och tycker den fick lite bättre respons smile

håller helt med där!smile



Sök