2444
Sök

Diffad igenom bes?

Stolt tvåbarnsfar
548 Inlägg
23 oktober 2007
#21
turboforssen skrev:
sant men som jag sa man får va lite mer uppmärksam

Hehe Lätt att säga, det brukar ju direkt inte förvarna om det släpper! Kan ju komma på de mest korkade ställen!

-Mike-

2 924 Inlägg
23 oktober 2007
#22
MikeAero skrev:
turboforssen skrev:
en aga diffad axel är ju inte svårkörd men det krävs lite mer uppmärksamhet när man kör 
det är lättare att gå på häng men åsså lättare att parera hängen
såg att nån skrev att det kunde va en trafik fara å skulle gärna vilja veta på vilket sätt smile

Det kan jag förklara!
Är det så att man inte är med på att det släpper med en Aga-diff så går ju bilen upp på ställ för det mesta då bägge bakdäcken spinner och inget som styr bilen(på vintern för det mesta) Med original så spinner ju i regel bara höger bak loss om man skall rätt fram och då har man ju vänster bak som styr bakdelen fortfarande!

Precis!
...och en AGA diffad bakaxel kan vara svetsad på många olika sätt med olika kvalitéer på jobbet så om t.ex någon inte svetsat tillräckligt eller på fel ställe så det håller ett tag tills det havererar i högre hastighet med bilen, då kan man ju lugnt säga att det är en trafikfara både för en själv och andra i omgivningen.
Därför underkänner bilprovningen sådana här svetsade axlar, om de inte missar det eller ser mellan fingrarna den gången...

~ Life is short, have FUN! ~

2 924 Inlägg
23 oktober 2007
#23
turboforssen skrev:
sant men som jag sa man får va lite mer uppmärksam

man kan också köra med utslitna däck utan däckmönster oxå, men man får vara lite mer uppmärksam...speciellt när det regnar och vid annat halt underlag... roll
Senast redigerat av peegee (23 oktober 2007)

~ Life is short, have FUN! ~

Abiit, excessit, evasit, erupit
145 Inlägg
23 oktober 2007
#24
skit snack..! jag vet inte hur många gånger jag bes men Svettsad axel å på olika ställen med olika bes män.. å dom säger alla att det e helt godkänt..! lycka till att hitta en lag som säger att båda hjulen inte får snurra samtidigt åt samma håll lika fort..!? en stel bakaxel är oxå en bakaxel.! eller?

men bromsvärkan kan ju "tydligen" variera endå..! har bara fått lika bromsvärkan engång..! hehehe men det kan ibland bero på olika luft tryck i däcken san en bes man..!

SÅ DET GÅR TROLIGEN MYCKET BRA ATT BES MED EN STEL AXEL....... har funkat för mig iaf..!

Abiit, excessit, evasit, erupit - Han har farit, försvunnit, undkommit, störtat iväg.

SKÅNING
1 215 Inlägg
23 oktober 2007
#25
så liten risk att de upptäker det också. det är ju inte så att de kollar på höger hjul när de snurrar på vänster eller öppnar axeln

Projekt:Volvo 244 GL blir TURBO Bilen som ALDRIG kommer bli 100% färdig

435 Inlägg
23 oktober 2007
#26
volvo_raggaren skrev:
så liten risk att de upptäker det också. det är ju inte så att de kollar på höger hjul när de snurrar på vänster eller öppnar axeln

kan ju vara att när de tar en vända runt huset kanske man känner å hör att axeln är odiffad/svetsad? tongue
Senast redigerat av Titan89 (23 oktober 2007)

No risk, No reward

51 Inlägg
23 oktober 2007
#27
Svetsdiff är inget problem att bes med, men skulle dom mot förmodan kuka ur och börja gnälla är de bara säga att de är en påställd lamelldiff alt. en ausie/detroit locker drev sats...

skrota bilprovningen smile


Queen Of Hearts
1 300 Inlägg
24 oktober 2007
Trådstartare
#28
Det är en Volvo 240 (naturligtvis) ;P

Så varför jag undrar är ju för att den inte är diffad orginal.




Tack för alla svar boys. smile

I do it my way

Svetsare
1 183 Inlägg
24 oktober 2007
#29
Finns ingen lag om aga diff så de e bara att bes wink

(Bara fantasin sätter gränserna)

1 436 Inlägg
24 oktober 2007
#30
BadGirl_854T5 skrev:
Det är en Volvo 240 (naturligtvis) ;P
Så varför jag undrar är ju för att den inte är diffad orginal.
Tack för alla svar boys. smile

Den är diffad orginal. Det är med enhjulsbörn det diffar, sedan att man i dagligt tal använder uttrycket helt tvärt om är ju lite knasigt. Men så är det. tongue

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.

167 Inlägg
24 oktober 2007
#31
Caffe skrev:
BadGirl_854T5 skrev:
Det är en Volvo 240 (naturligtvis) ;P
Så varför jag undrar är ju för att den inte är diffad orginal.
Tack för alla svar boys. smile

Den är diffad orginal. Det är med enhjulsbörn det diffar, sedan att man i dagligt tal använder uttrycket helt tvärt om är ju lite knasigt. Men så är det. tongue

Precis! Det här var lite svårt att förstå tydligen. Läs och lär:
http://en.wikipedia.org/wiki/Differenti … al_device)

Ordet differential kommer ju med all sannolikhet från differens vilket betyder "åtskill­nad, skillnad, skiljaktighet, olikhet". I det här fallet en bil med en manick som tillåter skillnad i hjulens rotationshastighet är en bil med en differential.


Queen Of Hearts
1 300 Inlägg
24 oktober 2007
Trådstartare
#32
Ja ja, det blir nog väl. Beställer en tid och åker in och ser hur det går.

I do it my way

Jag är en av dom, Busen på vägarna
277 Inlägg
28 november 2009
#33
PowderX skrev:
Du kan ju iaf skratta om det blir ojämn bromsverkan bak smile

Hahahahahahahaha En polare fick en 2:a på ojämn bromsvärkan bak på en 240 som var agadiffad. han komentar var, - det kan ju inte vara sant att jag får en 2:a på det? jag har ju svetsdiff?!
han fick en ny 2:a på bakaxlen tongue

"If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blue and white"

335 Inlägg
28 november 2009
#34
ojämn bromsverkan är lätt att få med svetsad bakaxel, räcker med att de skiljer lite profil eller typ nytt däck på ena sidan och ett med ca 2mm på andra sidan...nu kommer säkert några skriva, men den bromsar ju lika hårt på båda sidorna, snälla tänk efter en gång (:


gillar en riktig burnout
1 174 Inlägg
29 november 2009
#35
hur gick det på bes????? kom du igenom??



Sök