2569
Sök

Oljud från däcken vid över 70km/h honda civic -97

3 Inlägg
28 november 2009
Trådstartare
Har en honda civic -97 och har inte kört den på tre månader. Kom hem idag och satte på vinterdäcken och tog den på en tur. När jag kom upp i över 70 km/h så infinner sig ett ekande brumljud från däcken, det låter som det kommer från höger fram men är svårt att precisera exakt var. Klart är iaf att det inte har med varvtal att göra utan hastigheten. Ljudet ökar sedan ju snabbare jag kör och låter verkligen ordentligt högt vid 100km/h. Vad kan detta bero på? Kan inte minnas att jag hörde samma ljud när sommardäcken var på men det var tre månader sedan och är inte hundra på det heller.. Kan det har att göra med att däcken är dåligt balanserade? Kikade på fälgarna och såg att den lilla tyngden som sitter där är större på vänster fram än höger fram. Kan den lilla centimeter tyngd innebära ett sådant oljud?

Ska långköra hondan på tisdag och hoppas kunna bli av med oljudet tills dess, så är väldigt tacksam för all hjälp!!

OSR CREW
146 Inlägg
30 november 2009
Om bilen stått stilla på däcken i 3 månader har du antagligen fått "morgon sulor" dvs. den del av däcket som varigt i marken hela tiden har blivigt lite platt...

Livet är det som passerar när du håller på med annat.

45 Inlägg
30 november 2009
Det är inte bara att det är grövre mönster på vinterdäcken? Jag märkte själv rätt stor skillnad både på hur det lät och känndes när jag bytade i höst.

You ride what you got.

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
30 november 2009
är de V-mönster på däcken så kan det orsaka oljud, ligger du i slitspåren på vägen kan det orsaka ljud osv

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

1 210 Inlägg
30 november 2009
Om du har V-mönster har du även då kollat rotationen på dom? så att dom inte ligger fel..

Sök