Har en honda civic -97 och har inte kört den på tre månader. Kom hem idag och satte på vinterdäcken och tog den på en tur. När jag kom upp i över 70 km/h så infinner sig ett ekande brumljud från däcken, det låter som det kommer från höger fram men är svårt att precisera exakt var. Klart är iaf att det inte har med varvtal att göra utan hastigheten. Ljudet ökar sedan ju snabbare jag kör och låter verkligen ordentligt högt vid 100km/h. Vad kan detta bero på? Kan inte minnas att jag hörde samma ljud när sommardäcken var på men det var tre månader sedan och är inte hundra på det heller.. Kan det har att göra med att däcken är dåligt balanserade? Kikade på fälgarna och såg att den lilla tyngden som sitter där är större på vänster fram än höger fram. Kan den lilla centimeter tyngd innebära ett sådant oljud?
Ska långköra hondan på tisdag och hoppas kunna bli av med oljudet tills dess, så är väldigt tacksam för all hjälp!!
Om bilen stått stilla på däcken i 3 månader har du antagligen fått "morgon sulor" dvs. den del av däcket som varigt i marken hela tiden har blivigt lite platt...
Livet är det som passerar när du håller på med annat.