Hej, har en volvo 245a -90 B230f motorn som får bensin utspätt i oljan vad kan det bero på? skulle vara jätte tacksam för lite hjälp här
Jag skulle gissa att du har bra mycket blowby på den också. Blåser det ofriska vindar ur oljpejlhålet när den går? Isåfall är det dax att byta kolvringar.
haha aa men tack för hjälpen, ja tänket på en annan grejj, kollade nyss lite på vevhusventilationen, de satt inget filter där, kan de ha nån betydelse?
Hej, har en volvo 245a -90 B230f motorn som får bensin utspätt i oljan vad kan det bero på? skulle vara jätte tacksam för lite hjälp här
Att bränslet blandas ut i oljan är vanligt på alla trunkmotorer. Det är därför man byter olja. Hade det varit ett slutet system hade man inte behövt byta olja, eller väldigt sällan. Nu när motorn är mer sliten ökar naturligtvis läckaget. Byt olja lite oftare är mitt tipps eller renovera den. Kör man mycket kortare sträckor ökar problemet. VW hade problem med deras mindre modeller som används mest till korta sträckor att motorer skar pga av att det var väldigt mycket bensin i oljan.
På större motorer, 1-2 kubik i sumpen byter man inte oljan utan renar den med ganska avancerade filter och med separatorer. Dessutom har man basiska tillsatser i oljan som neutraliseras "surheten" i bränslet.
Jag tycker att du ska lossa ut spridarna och vrida på tändningen så bränslepumpen startar upp ett par sek samt kolla om du har en spridare som läcker- det händer ibland Kan givetvis vara andra fel att den "fetar" upp bränslet.
Då är det väl lättare och lossa tändstiften efter att man kört och se om det är någon spridare som efterdroppar. Som du säger är det inte så ovanligt. Då brukar motorn också vara svårstartad när den har stått en mindre tid.
Ett läckande membran i bränsletrycksregulatorn kan oxå bidraga till oönskad bränslemängd, dra loss vaccumslangen från denna, det skall vara snustorrt där.
Då är det väl lättare och lossa tändstiften efter att man kört och se om det är någon spridare som efterdroppar. Som du säger är det inte så ovanligt. Då brukar motorn också vara svårstartad när den har stått en mindre tid.
Mvh Mattias
Kan vara ev lite svårstartad varm efter 20 min. Men inte kall. Kolla membramet på tryckregulatorn som nästa skriver (ska ej vara ngn bensin i vakumslangen) ovanligt men har hänt.