2233
Sök

Bensin blandas ut i motoroljan Volvo 245a -90 HJÄLP!?

60 Inlägg
26 november 2009
Trådstartare
#1
Hej, har en volvo 245a -90 B230f motorn som får bensin utspätt i oljan vad kan det bero på? skulle vara jätte tacksam för lite hjälp här big_smile


Motborgare
1 099 Inlägg
26 november 2009
#2
Jooel skrev:
Hej, har en volvo 245a -90 B230f motorn som får bensin utspätt i oljan vad kan det bero på? skulle vara jätte tacksam för lite hjälp här big_smile

Jag skulle gissa att du har bra mycket blowby på den också. Blåser det ofriska vindar ur oljpejlhålet när den går?
Isåfall är det dax att byta kolvringar.

-- K

60 Inlägg
26 november 2009
Trådstartare
#3
har inte kollat om de kommer "ofriska" vindar får göra de, tack för svaret men vad menar du me blowby?


CSR
167 Inlägg
26 november 2009
#4
Blockpackningen? tongue

~ Kör hårt, men lugnt! ~

Motborgare
1 099 Inlägg
26 november 2009
#5
Jooel skrev:
har inte kollat om de kommer "ofriska" vindar får göra de, tack för svaret men vad menar du me blowby?

Blowby är mängden förbränningsavgaser som strömmar förbi kolvringarna och ner i oljetråget pr. tidsenhet.

-- K

60 Inlägg
26 november 2009
Trådstartare
#6
okej, jaaa kan nog inte vara så mycke annat va, bilen går ju bra men de kanske inte har nån betydelse? tänkte på om kolvringarna är slut .


Motborgare
1 099 Inlägg
26 november 2009
#7
Jooel skrev:
okej, jaaa kan nog inte vara så mycke annat va, bilen går ju bra men de kanske inte har nån betydelse? tänkte på om kolvringarna är slut .

Bara håll koll på det. Flyger stickan ur hålet är nog kolvarna snart på väg ur blocket.

-- K

60 Inlägg
26 november 2009
Trådstartare
#8
haha aa men tack för hjälpen, ja tänket på en annan grejj, kollade nyss lite på vevhusventilationen, de satt inget filter där, kan de ha nån betydelse?


104 Inlägg
26 november 2009
#9
men hur ser stiften ut? sotiga?

Vanligt är ju annars att LMM ger sig och blandningen blir för fet och spolar rent cylindrarna i soppa som går ner i oljan.

MVH Andreas

..:Landa_in_racing:..
850 Tdi och Projekt 745.
Kör RÄTT kör BRETT!

1 043 Inlägg
27 november 2009
#10
Kör du mycket korta sträckor?

169 Inlägg
28 november 2009
#11
Jooel skrev:
Hej, har en volvo 245a -90 B230f motorn som får bensin utspätt i oljan vad kan det bero på? skulle vara jätte tacksam för lite hjälp här big_smile

Att bränslet blandas ut i oljan är vanligt på alla trunkmotorer. Det är därför man byter olja. Hade det varit ett slutet system hade man inte behövt byta olja, eller väldigt sällan. Nu när motorn är mer sliten ökar naturligtvis läckaget. Byt olja lite oftare är mitt tipps eller renovera den. Kör man mycket kortare sträckor ökar problemet. VW hade problem med deras mindre modeller som används mest till korta sträckor att motorer skar pga av att det var väldigt mycket bensin i oljan.

På större motorer, 1-2 kubik i sumpen byter man inte oljan utan renar den med ganska avancerade filter och med separatorer. Dessutom har man basiska tillsatser i oljan som neutraliseras "surheten" i bränslet.

Mvh Mattias

60 Inlägg
30 november 2009
Trådstartare
#12
tack för alla svar smile


bilmek
27 Inlägg
1 december 2009
#13
Jooel skrev:
tack för alla svar smile

Jag tycker att du ska lossa ut spridarna och vrida på tändningen så bränslepumpen startar upp ett par sek samt kolla om du har en spridare som läcker- det händer ibland
Kan givetvis vara andra fel att den "fetar" upp bränslet.

169 Inlägg
1 december 2009
#14
Då är det väl lättare och lossa tändstiften efter att man kört och se om det är någon spridare som efterdroppar. Som du säger är det inte så ovanligt. Då brukar motorn också vara svårstartad när den har stått en mindre tid.

Mvh Mattias

1 008 Inlägg
1 december 2009
#15
Ett läckande membran i bränsletrycksregulatorn kan oxå bidraga till oönskad bränslemängd, dra loss vaccumslangen från denna, det skall vara snustorrt där.


bilmek
27 Inlägg
1 december 2009
#16
Mattias_M skrev:
Då är det väl lättare och lossa tändstiften efter att man kört och se om det är någon spridare som efterdroppar. Som du säger är det inte så ovanligt. Då brukar motorn också vara svårstartad när den har stått en mindre tid.

Mvh Mattias

Kan vara ev lite svårstartad varm efter 20 min. Men inte kall.
Kolla membramet på tryckregulatorn som nästa skriver (ska ej vara ngn bensin i vakumslangen)
ovanligt men har hänt.


Sök