3803
Sök

Golf läcker extremt mycket motorolja..

18 Inlägg
2 december 2009
Trådstartare
#1
Hej! smile
Har en golf -94 och den läcker extremt mycket motorolja. Fyllde fullt för 4 dagar sen och har nu kört ca 8 mil. Oljestickan ligger nu på understa strecket från att ha varit på översta (fullt) för bara 8 mil sedan. Bilen läcker endast när ja varit ute och kört med den, ligger då stora oljefläckar under bilen efter ett par timmar. Efter ett tag slutar den att läcka olja men börjar igen när ja startar den.

Tror inte att det är toppackningen eftersom avgaserna varken är vita eller blåa, det vill säga helt normala. Ändå så kommer oljan uppe från toppen precis till höger om kammremskåpan om man kollar framifrån.

Någon som har en aning om var det kan komma ifrån? Eller kan det kanske vara toppackningen ändå?

Motborgare
1 099 Inlägg
2 december 2009
#2
Sitter oljefiltret fast?

Ok. Kanske jag skulle läsa hela inlägget innan jag svarar.
Packboxen till kamdrevet då.

-- K
Senast redigerat av Kavli (2 december 2009)

110 Inlägg
2 december 2009
#3
starta och kolla vart oljan komemr ifrån wink


3 259 Inlägg
2 december 2009
#4
Det är väldigt sällan en toppacking läcker olja ut från motorn så den kan man nog utesluta!

Gör en redig motortvätt och använd en ficklampa och en liten spegel så kommer du in och kan glo runt i alla vrår så ska du se att du hittar vart det läcker! Troligen ventilkåpspackning om jag får tillåtelse att gissa!

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

...has left the building...
4 474 Inlägg
3 december 2009
#5
Nu vet jag inte vad du har för motor i Golfen men jag gissar på att det är en 1.8 eller 2.0. Hade själv tidigare en Passat med 1.8-liters motorn som formligen "vräkte" ur sig olja i motorns kamremsände. Trodde givetvis att det var packboxen till vevaxeln, men det läckte lika mycket efter bytet, visade sig vara "fördelaraxelns" packbox som var helkass (packboxen till det tredje remhjulet vid kamremmen alltså). Så tipset är att du kollar den packboxen samt kamaxelns packbox innan du ger dig på vevaxelpackboxen, för att byta den måste du nämligen bort med bulten som håller själva drevet mot vevaxeln, o den är ganska hårt dragen, fick använda 2m förlängning o ta i ganska bra innan den lossnade...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

18 Inlägg
3 december 2009
Trådstartare
#6
Tackar för svar smile
Har varit inne på verkstad och bett dem kolla. De sa att det var ventilkåpspackningen som läckte. Så ska lämna in den snart för att byta, eller om ja köper en packning på mekonomen och gör det själv. Verkar inte vara så svårt vad jag har föstått.
Får hoppas på att det är denna som läcker, verkar lätt och billigt att fixa smile

187 Inlägg
3 december 2009
#7
Ta en pensel med lacknafta o pensla rent runt alla skarvar. torka med papper.
Starta motorn. varmkör... sen kollar du överallt där du penslat och hittar antagligen läckan.

Hade en Golf 3 variant med 1.8gl motor ett kort tag.. den drog oxå olja.
Där var de oljetrycksgivaren som läckte.

Testa det där med penseln. funkar skitbra smile

18 Inlägg
3 december 2009
Trådstartare
#8
ska testa det nu i helgen smile Onödigt att lämna in på verkstad och byta ventilkåpspackning om det inte är den... Varför just lacknafta? Ser man tydligt på ngt sätt när lacknafta och olja blandar sig eller är det för att ta bort gamla oljerester man ska använda just lacknafta? smile

...has left the building...
4 474 Inlägg
3 december 2009
#9
Ksyrium: Tips! Har du 1.8 liters motorn med "plåt ventilkåpa" så förekommer det att tidigare ägare dragit åt kåpans skruvar för hårt varvid den deformerats något. I sådant fall måste du återställa packningsytans ursprungliga form, förlagsvis med mothåll o hammare eller liknande. Kan även vara på sin plats att förstärka med silikon. Är kåpan däremot av aluminium (2.0 motorn) så har du inte detta bekymmer.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

18 Inlägg
3 december 2009
Trådstartare
#10
Har 1.6 liters motorn på 75 brutala hästar smile

...has left the building...
4 474 Inlägg
3 december 2009
#11
Ksyrium: 1.6:an har även den "plåtkåpa" om jag inte missminner mig helt!

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure


Sök