3734
Sök

Trimma volvo Amazon

PULVERLACKERAR
605 Inlägg
1 december 2009
Trådstartare
#1
Har nyss vart och köpt en gammal volvo amazon som jag ska skruva på i vinter...
Funderar på att stoppa i en annan motor eller trimma orginal motorn...
Kan man stoppa i en 940 turbo motor?
Någon som kanske kan ge några tips?

Vill du snygga till under bilen? Lacka bakaxel eller länkarm?Prata med mig, älskar att lack

556 Inlägg
2 december 2009
#2
släng i en b230ft/fk ska passa rätt i om man modifierar kabelhärvan. den tar du lättast från en nyare 240 med lh 2.4 efterssom dom bara har en härva till motor elen.

För att bli Gammal och vis, Måste man vara ung och galen!

438 Inlägg
4 december 2009
#3
Volvo har satt 150 hk som gräns på amazon så jag tror inte det går igenom besiktning.
inte  med en turbo motor i alla fall med allt annat original.
sen antar jag att du inte vill köra med m40 låda
så då får du kapa ut tunneln för att få plats med annan låda tex: m45,m47
Senast redigerat av VAnd3rsson (4 december 2009)


orginal är för gubbjävlar
296 Inlägg
4 december 2009
#4
skulle satsa på en trimmad b20...för är ju bra mycket råare och ha en sugmotor som går bra en en äcklig turbo;-)
Senast redigerat av mr_harry (4 december 2009)

hellre pallbocks kung än trailer queen

556 Inlägg
4 december 2009
#5
VAnd3rsson skrev:
Volvo har satt 150 hk som gräns på amazon så jag tror inte det går igenom besiktning.
inte  med en turbo motor i alla fall med allt annat original.
sen antar jag att du inte vill köra med m40 låda
så då får du kapa ut tunneln för att få plats med annan låda tex: m45,m47

kan ju regga den med b230fk 130 hk turbo

För att bli Gammal och vis, Måste man vara ung och galen!

P o r s c h e
1 700 Inlägg
4 december 2009
#6
mr_harry skrev:
skulle satsa på en trimmad b20...för är ju bra mycket råare och ha en sugmotor som går bra en en äcklig turbo;-)

mm en b20 med webrar, extraktor osv är ju riktigt kul de också big_smile


Opptimistisk Pessimist
1 479 Inlägg
4 december 2009
#7
Enklast är ju om du trimmar orginalmotorn, men vill du komma upp över 250hk är det ju ny motor som gäller smile Men då blir det ombyggnationer av karossen, och så måste du vässa bromsar, fjädring osv. för att få den besiktigad med den kraften.

Fast skall du vråltrimma orginalmotorn så måste du ju vässa bromsar m.m ändå, men du slipper ju bygga om själva bilen tongue

Allt beror ju på vad du söker i effekt smile

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...

438 Inlägg
4 december 2009
#8
Marbu skrev:
VAnd3rsson skrev:
Volvo har satt 150 hk som gräns på amazon så jag tror inte det går igenom besiktning.
inte  med en turbo motor i alla fall med allt annat original.
sen antar jag att du inte vill köra med m40 låda
så då får du kapa ut tunneln för att få plats med annan låda tex: m45,m47

kan ju regga den med b230fk 130 hk turbo

Nu när du säger det
Är det inte mer hästar i en turbo motor??
ha alltid trott att det var runt 160 hk i dem??
eller tänkte du på lätttryckaren då?
har inte så jättebra koll på motorbetäckningerna för turbo motorerna,,,,tongue


272 Inlägg
4 december 2009
#9
VAnd3rsson skrev:
Marbu skrev:
VAnd3rsson skrev:
Volvo har satt 150 hk som gräns på amazon så jag tror inte det går igenom besiktning.
inte  med en turbo motor i alla fall med allt annat original.
sen antar jag att du inte vill köra med m40 låda
så då får du kapa ut tunneln för att få plats med annan låda tex: m45,m47

kan ju regga den med b230fk 130 hk turbo

Nu när du säger det
Är det inte mer hästar i en turbo motor??
ha alltid trott att det var runt 160 hk i dem??
eller tänkte du på lätttryckaren då?
har inte så jättebra koll på motorbetäckningerna för turbo motorerna,,,,tongue

FK är lågtrycksturbon som ligger på ca 130 hästar. FT är fullturbo har 156 har om jag minns rätt.

One Man Clan
4 287 Inlägg
4 december 2009
#10
MT-Adam skrev:
VAnd3rsson skrev:
Marbu skrev:
kan ju regga den med b230fk 130 hk turbo

Nu när du säger det
Är det inte mer hästar i en turbo motor??
ha alltid trott att det var runt 160 hk i dem??
eller tänkte du på lätttryckaren då?
har inte så jättebra koll på motorbetäckningerna för turbo motorerna,,,,tongue

FK är lågtrycksturbon som ligger på ca 130 hästar. FT är fullturbo har 156 har om jag minns rätt.

Edit
b230fk- lågtrycksturbon = 135 hästar
b230FT: fulltryckarn = 165 hästar.
Senast redigerat av Xuri (4 december 2009)


261 Inlägg
4 december 2009
#11
Tänker bara säga en sak om ett sånt här projekt...  Mät först, innan du börjar kapa för mycket tongue

Motorrummet på amazon är tajt, JÄVLIGT tajt....
Vilken årsmodell är det på den?  Är det -66 och äldre lär du bygga om hjulupphängning bak samtidigt tongue INNAN DU TAPPAR BAKAXELN lol


Sök