3227
Sök

Tankarmaturbyte Volvo 740

10 Inlägg
1 november 2009
Trådstartare
#1
Jag har en Volvo kombi 740 -89. Håller nu på och byter tankarmatur, den gamla av plåt började läcka. Jag bara undrar om någon har en tips hur man får loss den stora plastikringen som håller armaturen på sin plats. Tipset med oljefiltertång fungerar inte, där var jag bor (Stockholm) finns inga oljefiltertänger med passande diameter (130-140 mm???) att köpa.
Har försökt linda en cykelkedja runt ringen, men det funkar ju inte, skulle behöva någotslags handtag till kedjan (tänk att det fanns en sådan oljefiltertång med låååån justerbar kedja en gång i tiden, passade på allt...).
Så vad göra? Såga sönder ringen och sedan....???

961 Inlägg
1 november 2009
#2
har kört med en mejsel modell större och en hammare , och knackat lös den på så vis .. men har även fått kapat den med en kniv , går ju om man har en ny plastring vill säga ..

Pure DieselPower

739 Inlägg
1 november 2009
#3
när jag gjorde det på min volvo 740 så slog jag som bara den med mejsel och hammare tillslut lossnar den så bara försök du smile

mvh

mulle mek
679 Inlägg
1 november 2009
#4
slå med mejsel slutar med att det går hål i plastringen och då förstörs den , finns nån oljefilteravdragare på överskottsbolaget, det är en  som ett spännband och sen ett handtag det borde funka o få upp den med . men det är rätt trångt o komma åt med verktyg om man inte hissar upp bilen,

Gasar tills det Rasar !!!

110 Inlägg
1 november 2009
#5
har plockat bort 4st hittils, och alla dom har jag bara tagit en stor skruvmejsel som inte är vass, sen sätter man den på kanten och knackar bara, så släpper den! aldrig gått hål på nån av dom jag gjort det på iaf!


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
1 november 2009
#6
har kört med mejsel å hammare jag med, funkar skitbra:)

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

mulle mek
679 Inlägg
1 november 2009
#7
turboforssen skrev:
har kört med mejsel å hammare jag med, funkar skitbra:)

min satt som satan och jag pröva med allt möjligt!  inte ville den släppa  iaf yikes men som tur skicka snubben med en sån ring till mig  på köpet wink så jag skar upp gamla ringen till slut  tongue

Gasar tills det Rasar !!!

10 Inlägg
3 november 2009
Trådstartare
#8
Tusen tack till er alla,
jag hade ju förståss försökt i timmar med metoden "gammal avsågad mejsel (ej vass) och hammare". Slutade med det när jag insåg att ringen går nog sönder först. Luckan i golvet (volvo kombi 740), som jag hade öppnat för att komma åt tankarmaturen, är ju så liten att man knappt får in en huggmejsel i rätt vinkel. Och alla tänkbara oljefilteravdragare som jag hittade, var för små (jag syftar på diametern). Ingenstans fanns det till salu just den där modellen som jag ville ha, den som jag kallar för "DDR-modellen" (har ju bott själv där ett tag och är en Trabi-ägare....). Det är den modellen som en av er hade hittat på Ö & B - ett gummerat spännband med handtag. Hade själv tillverkat ett sådant av ett spännband  och ett dörrhandtag, men lyckades vrida sönder det, utan att ringen lossnade. Igår fick jag äntligen tag i just den där sortens avdragare hos en känd biltillbehörsfirma (affären på Västmannag. i Stockholm). Ett låååååångt gummerat band med ett vinklat handtag. Passar till allt, bara att justera längden på remmen, perfekt! Inom tre minuter var ringen av!
Tack till er alla!smile

96 Inlägg
16 november 2009
#9
Har en 740 jag också, självklart lever tankmätaren sitt egna liv. Tänkte bara höra om någon vet hur man kan åtgärda detta? Har bytt mätaren och den var felfri.

Egenföretagare
999 Inlägg
16 november 2009
#10
När jag bytte tankarmatur på en sedan tog jag en träbit i lämplig storlek istället för en vass mejsel.
Bara att banka sen.

Ofta rostar kontakten av på armaturen, då dör mätaren (och förpumpen antagligen).


Fritidssysslande elektriker/Volvo doktor
695 Inlägg
25 november 2009
#11
Har kört med mejsel och hammare jag med funkar klockrent har kommit så långt nu så jag skall sätta på den nye hur mycket jobb är det då? noga att den kommer rätt och vilka slangar som är in&ut matare? byter man slangarna? och vart går desse isåfall?

Volvo-power, vad står annars V-power för?(:

739 Inlägg
26 november 2009
#12
volvo740mannen skrev:
Har kört med mejsel och hammare jag med funkar klockrent har kommit så långt nu så jag skall sätta på den nye hur mycket jobb är det då? noga att den kommer rätt och vilka slangar som är in&ut matare? byter man slangarna? och vart går desse isåfall?

vi säger så här Du märker när du monterat fel på slangarna och den nya amaturen måste du montera rakt ner och inte snett så som den gamla satt ska den nya sitta smile)

mvh a

1 339 Inlägg
26 november 2009
#13
Om ni vill undvika framtida problem med armaturen så enligt vissa på 7/900 forumet så ska man tanka FULLT varje gång för att undvika korrosion.


739 Inlägg
26 november 2009
#14
Volvo740an skrev:
Om ni vill undvika framtida problem med armaturen så enligt vissa på 7/900 forumet så ska man tanka FULLT varje gång för att undvika korrosion.

kanske inte varje gång men då o då? :p inte alltid man har pengar haha^^

Volvoskadad
6 017 Inlägg
26 november 2009
#15
Volvo740an skrev:
Om ni vill undvika framtida problem med armaturen så enligt vissa på 7/900 forumet så ska man tanka FULLT varje gång för att undvika korrosion.

Anledningen till att dom ger upp, tror jag, är att de som sitter på 740 tom 1990 dvs med gamla brädan är gjorda av plåt och rostar sönder. Men de som sitter i 740 91-92 samt alla 940 har en i plast och går således inte sönder lika lätt.

För tänk, det är nääästan bara 740 som har problem med tankmätaren.

Jonas

Fritidssysslande elektriker/Volvo doktor
695 Inlägg
27 november 2009
#16
vofloo skrev:
volvo740mannen skrev:
Har kört med mejsel och hammare jag med funkar klockrent har kommit så långt nu så jag skall sätta på den nye hur mycket jobb är det då? noga att den kommer rätt och vilka slangar som är in&ut matare? byter man slangarna? och vart går desse isåfall?

vi säger så här Du märker när du monterat fel på slangarna och den nya amaturen måste du montera rakt ner och inte snett så som den gamla satt ska den nya sitta smile)

mvh a

Okej, då är det bara till att köra på? kan man testa pumpen i förväg d.vs den nya tankarmaturen? ska pumpen höras något om man kör den torr?

Volvo-power, vad står annars V-power för?(:

739 Inlägg
27 november 2009
#17
volvo740mannen skrev:
vofloo skrev:
volvo740mannen skrev:
Har kört med mejsel och hammare jag med funkar klockrent har kommit så långt nu så jag skall sätta på den nye hur mycket jobb är det då? noga att den kommer rätt och vilka slangar som är in&ut matare? byter man slangarna? och vart går desse isåfall?

vi säger så här Du märker när du monterat fel på slangarna och den nya amaturen måste du montera rakt ner och inte snett så som den gamla satt ska den nya sitta smile)

mvh a

Okej, då är det bara till att köra på? kan man testa pumpen i förväg d.vs den nya tankarmaturen? ska pumpen höras något om man kör den torr?

Har du köpt en helt ny så ska det inte vara några problem men vill du tästa pumpen är det bara att sätta + och - på den ska låta som en helt vanlig el motor :p

mvh

Fritidssysslande elektriker/Volvo doktor
695 Inlägg
5 december 2009
#18
det gjorde dem på thomassons till mig å då hördes den men den gick väldigt knepigt tyckte dem.

Volvo-power, vad står annars V-power för?(:


Sök