3444
Sök

Volvo 740 startar ej

5 Inlägg
7 december 2009
Trådstartare
Hej
Det är jobbigt när bilen inte startar och det gör den inte nu.. så jag hoppas nån kan hjälpa mig med vad det nu kan vara..

det är en Volvo 740(87a) manuell växel
När man vrider på nyckeln händer absolut ingenting, jag hör bara hur det klickar ifrån säkringsdosan.(men lampor och allt fungerar som det ska)
Motorn låter inte något över huvudtaget. Jag har testat att ladda från annan bil och även testat med ett batteri från en bil som funkar men det hjälpte inte, så att batteriet krånglar är väl rätt uteslutet.
Kan det vara startmotorn? Isf undrar jag om det finns något knep att komma runt detta eftersom jag behöver bilen till jobbet dagligen. Jag läste nånstans om att kortsluta startmotorn men jag vet inte... jag kan inte speciellt mycket om bilar.

Hoppas på hjälp
MVH Micke

66 Inlägg
7 december 2009
Har du provat att knacka på startmotorn, det brukar funka om startmotorn kärvar:)

5 Inlägg
7 december 2009
Trådstartare
jag läste det nånstans. jag skulle absolut testa men.. skratta inte nu, men vart sitter start motorn? jag vet inte ens hu den ser ut.
om nu det skulle funka, är den ändå på väg att gå sönder så det bara är en temporär lösning? och hur hårt ska man behöva slå?

66 Inlägg
7 december 2009
MickeVincent skrev:
jag läste det nånstans. jag skulle absolut testa men.. skratta inte nu, men vart sitter start motorn? jag vet inte ens hu den ser ut.
om nu det skulle funka, är den ändå på väg att gå sönder så det bara är en temporär lösning? och hur hårt ska man behöva slå?

Den sitter vid svänghjulet och den är cylinderformad och sen sitter det en mindre cylinder på den och det är solenoiden.

5 Inlägg
7 december 2009
Trådstartare
DKWpontus skrev:
MickeVincent skrev:

Den sitter vid svänghjulet och den är cylinderformad och sen sitter det en mindre cylinder på den och det är solenoiden.

alright jag ska testa. jag tror inte det kommer funka, sån tur har jag inte. men jag testar iaf! tack så mycket!

Maskinförare
287 Inlägg
7 december 2009
hade ett liknande problem med en gamal 240 som jag hade.. var bara att knacka lite på startmotorn.. den sitter på bilens vänstra sida typ under rattstången men ser att det är en cylinderformat rör (grovt beskrivet) som går in i sprängkåpan.. bara att knacka lite på det lilla röret som sitter åvanpå. smile brukar funka ett tag.. det sitter tre kablar dit ett från batteri ett till karossen sen är det en liten kabel.. den lilla kan losna å då startar inte bilen kolla om den kabeln sitter där annars så är det den som är problemet..

5 Inlägg
7 december 2009
Trådstartare
äsh.. jag har försökt med allt så gott jag kan. inget hjälper, jag får väl lämna in skiten på verkstan istället. har köpt busskort nu också HAHAHA.. ush

... tack för hjälpen iaf allihopa !

Sök