3552
Sök

Ryckigt beteende efter topp renovering Volvo 740 Gl!!! NYTT PROBLEM!! 1:a inlägget!!

Whatever :)
1 652 Inlägg
5 december 2009
Trådstartare
#1
Tja, skulle iväg til jobbet idag och bilen gick fint när jag körde tjejen till skolan men efter de så vill den inte starta.. jag har blå-gul gnista, inte så bra men testade med en annan tändspole men var likadan gnista där.. soppa får den.. men vill inte dra runt.. !!!




HJÄÄÄÄÄLP!!!!
Senast redigerat av XeptiQ (7 december 2009)

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

...has left the building...
4 474 Inlägg
6 december 2009
#2
Jag är ingen Volvo-kännare men är du 100% att kamaxelremmen sitter korrekt? Jag skulle börja med att kontrollera att markeringarna är i "fas" på vev resp kamaxel o sedan jobba mig vidare...Antar att bilen gick som den skulle innan renvoringen, korrekt?

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

19 Inlägg
6 december 2009
#3
Haloj!

Renoverde toppen på min 850 för att par så sedan.
All gick bra, satte ihop den startade den gick som en klocka!!!

Men efter 400 mil, från ingenstans började den gå som en påse med nötter. Delvis samma symtom som du har på din!
Jag fattade inte va som hände, felsökte och felsökte.. 3 månader höll jag på med att byta saker..
Höll på att ge upp, men nollstälde motorn och insåg att remjäveln hoppat 2 hack på ÖD (övredödpunk)!!!!
ORSAK?
På 850 sitter det en distansbricka till spännaren i plast, som jag i sista skede i monteringen av kamremmen inte riktigt fick dit ordentligt!
Så den lille fan hoppade av och remmen kuggade.. (BLYFOT kan ha lite med saken att göra me:))

Som dawwe sa i inlägget tidigare, så tror även jag att din rem har kuggat 1-2 hack då får man de resultaten..

Ska tilllägga att 2 hack är i storst sätt vad bilen klarar av innan ventilerna dra åt pipsvängen.


Lycka till

Mvh Markus

Whatever :)
1 652 Inlägg
6 december 2009
Trådstartare
#4
Ja bilen gick klockrent innan, men de var inte jag som ställde remmen.. men ska ska ta ett prat om de..

men sen undrar jag även detta. vilket grad antal skall denna A kam ligga på ? hittar ingen direkt info om detta.

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

4 001 Inlägg
6 december 2009
#5
XeptiQ skrev:
Ja bilen gick klockrent innan, men de var inte jag som ställde remmen.. men ska ska ta ett prat om de..

men sen undrar jag även detta. vilket grad antal skall denna A kam ligga på ? hittar ingen direkt info om detta.

så länge du inte har ett justerbart kamdrev så finns det en nollmarkering som är på kamremsdrevet & ventilkåpan, ställ den där så ska det stämma

Jag tror att kammen står någon/några kugg efter.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

19 Inlägg
6 december 2009
#6
Himm..

Ja jag har nog ngt gammal dammig bok om det i garaget.
Men annars brukar ju det va instansat i drevet eller motorblocket.

Av med hjulet, blocknyckel på vevaxel, dra runt motorn för hand tills inställningarna stämmer på dre respektive märke i topplocket eller på motorblocket om man tittar på vid hjulhuset.

ALt. Kammaxeln ligger i fas gentemot toppen, du borde ha ett spår i kammaxel. Motsatt sida av som drevet sitter, så borde det var utfasat. den ska ligga i fas med resten av toppen.
Notera: Att skåran kan va offset på kammaxeln. Innebär att du kan få dra runt ngra varv inna du får rätt läge.

Hoppas du förstår ngt av det jag skrev? För jag skulle då fan inte göra det, om jag skulle behöva hjälp..

Svårt att förklara, när man bara har det i huvudet..

Hur får jag upp en bild här?

Mvh Markus

Jävel
2 018 Inlägg
6 december 2009
#7
EvilAngel skrev:
Himm..

Ja jag har nog ngt gammal dammig bok om det i garaget.
Men annars brukar ju det va instansat i drevet eller motorblocket.

Av med hjulet, blocknyckel på vevaxel, dra runt motorn för hand tills inställningarna stämmer på dre respektive märke i topplocket eller på motorblocket om man tittar på vid hjulhuset.

ALt. Kammaxeln ligger i fas gentemot toppen, du borde ha ett spår i kammaxel. Motsatt sida av som drevet sitter, så borde det var utfasat. den ska ligga i fas med resten av toppen.
Notera: Att skåran kan va offset på kammaxeln. Innebär att du kan få dra runt ngra varv inna du får rätt läge.

Hoppas du förstår ngt av det jag skrev? För jag skulle då fan inte göra det, om jag skulle behöva hjälp..

Svårt att förklara, när man bara har det i huvudet..

Hur får jag upp en bild här?

Mvh Markus

Gå in på www.tinypic.com och tryck upload. Välj format "forum" och ta IMG-länken som kommer att komma.
Kopiera IMG-länken här i ditt nästa inlägg.

You got to risk it, to get the biscuit :)

19 Inlägg
6 december 2009
#8
Tackar o bockar:D

Whatever :)
1 652 Inlägg
6 december 2009
Trådstartare
#9
Okej, pratade nyss med farsan och som han sa, att de är inte helt omöjligt att han fick den 1-2 kugg fel. för motorn satt i bilen när han gjorde detta annars brukar vi ha hur motorn helt smile men vi ska kolla upp detta..

Tack för tippsen

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

19 Inlägg
6 december 2009
#10
Haj!

Så här ser det ut när det är dubbla kammaxlar, Notera att den lättmetllasbiten i U format som jag monterat dit föra att låsa kammarna i ÖD läge (Övredödpunkt)

Vet inte hur det ser ut på din exakt, men det brukar vara så på volov me:)

http://i48.tinypic.com/302ncep.jpg

Mvh Markus

Whatever :)
1 652 Inlägg
6 december 2009
Trådstartare
#11
Mjo så långt har jag hängt med men jag kan inte låsa min axel om jag inte har ur fördelarlocket ... och petar in något men i detta fall så lå motor i bilen när remmen monterades så de är ju lite syn skillnad när man arbetar med en motor som ligger ur eller i big_smile

EvilAngel skrev:
Haj!

Så här ser det ut när det är dubbla kammaxlar, Notera att den lättmetllasbiten i U format som jag monterat dit föra att låsa kammarna i ÖD läge (Övredödpunkt)

Vet inte hur det ser ut på din exakt, men det brukar vara så på volov me:)

http://i48.tinypic.com/302ncep.jpg

Mvh Markus

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

Pan
6 december 2009
#12
EvilAngel skrev:
Haj!

Så här ser det ut när det är dubbla kammaxlar, Notera att den lättmetllasbiten i U format som jag monterat dit föra att låsa kammarna i ÖD läge (Övredödpunkt)

Vet inte hur det ser ut på din exakt, men det brukar vara så på volov me:)

Mvh Markus

Men är väl lite overkill att låsa kamaxlarna! Jag har markerat på kåpan(sitter org) var OD är bara ha den vita markeringen på dreven så det stämmer med kåpan. Sen drar jag alltid runt motorn för att vara säker på att det går fritt. Givetvis förhand!
Senast redigerat av Pan (6 december 2009)

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
6 december 2009
#13

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

19 Inlägg
6 december 2009
#14
Hej

Ne motorn sitter i bilen, att man låser kammarn är bara för att det inte ska röra sig under andra moment..
Självklart kan man dra hjulet runt och följa markeringarn på kåpan, men har man haft ur toppen och micklat med kammaxlarna så lär man sätta dit de med samma inställningar..

Om loberna på axlarna sitter ngt fel så blir resultatet= Dålig förbränning, Kass Komp, Ventilras.. osv..

Som sagt va, alla sätt är bra förutom de  dåliga.

Hoppas du får till det.

Mvh Markus

Whatever :)
1 652 Inlägg
6 december 2009
Trådstartare
#15
Mjo på tal på inställningen på ventilerna...
Vi har ju ställt dem på 0.40 på båda sidorna..
men eftersom kam axeln är helt ny, finns de en slitage mån på detta så man kanske då får ställa in ventilerna igen? något jag bara kom på...

EvilAngel skrev:
Hej

Ne motorn sitter i bilen, att man låser kammarn är bara för att det inte ska röra sig under andra moment..
Självklart kan man dra hjulet runt och följa markeringarn på kåpan, men har man haft ur toppen och micklat med kammaxlarna så lär man sätta dit de med samma inställningar..

Om loberna på axlarna sitter ngt fel så blir resultatet= Dålig förbränning, Kass Komp, Ventilras.. osv..

Som sagt va, alla sätt är bra förutom de  dåliga.

Hoppas du får till det.

Mvh Markus
Senast redigerat av XeptiQ (6 december 2009)

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

Whatever :)
1 652 Inlägg
7 december 2009
Trådstartare
#16
Tja nytt problem !!


skulle iväg til jobbet idag och bilen gick fint när jag körde tjejen till skolan men efter de så vill den inte starta.. jag har blå-gul gnista, inte så bra men testade med en annan tändspole men var likadan gnista där.. soppa får den.. men vill inte dra runt.. !!!

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

19 Inlägg
7 december 2009
#17
Hej

Soppa o gnista...

Den har nog dragit igen, nolla när du kommer hem. Vet inte hur det är på 700 serien men det syns bara du lyfter ventilkåpan..

Alt givarna som inte känner var kammen står.

mac

Whatever :)
1 652 Inlägg
8 december 2009
Trådstartare
#18
hmm okej, en polare trodde de var lmm som inte gav tillräckligt med luft så testa med att byta ut den men då gjorde den ett hostande men sen var de likadant..
mjo så ta och kolla de igen..

EvilAngel skrev:
Hej

Soppa o gnista...

Den har nog dragit igen, nolla när du kommer hem. Vet inte hur det är på 700 serien men det syns bara du lyfter ventilkåpan..

Alt givarna som inte känner var kammen står.

mac

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser


Sök