3404
Sök

VW VENTO GOLF Tdi -98. Motorn stannar då och då

38 Inlägg
6 mars 2007
Trådstartare
#1
Vento TDI 1998 årsmoddel. Ca 20 000 mil. Servad regelbundet.

Bilen stannar av okänd anledning i alla möjliga situationer, sedan när jag försöker starta den tänds inte glödlampan utan jag får vänta ca 1 min, sen tänds glödlampan och bilen går att starta. Försöker jag att starta tidigare än 1 minut måste jag vänta igen ca 1 min.
Det känns som att den krånglar för det mesta i stan vid många start och stopp i trafiken men det har hänt på motorvägen också. På motorvägen har det hänt att den startar igen innan jag stannar, det kändes som att bilen ”förlorar kontakt”.
Har de gjort något fel när de har bytt kamrem? (VW auktoriserad verkstad, Söderbergs i Norrköping) Jag vill inte gå till verkstaden igen då de har tagit betalt och sagt några grejer som kan vara trasiga, efter att jag har bytt ut dem kvarstår felet.
Senast redigerat av BL (3 maj 2007)

3 Inlägg
21 april 2007
#2
Hej
Jag har samma problem som du har med samma bil (VW Vento TDI 98).
Har du fått någon lösning på problemet???

Jag har provat att byta relät till glödningen, men det hjälpte inte.
Funderar på om det kan vara problem med någon vakum slang.
Om jag startar bilen kall så stannar den efter ungefär 5min, då måste jag vänta 1min sedan funkar glödningen och bilen startar.

Är det någon som har någon ide var man ska börja felsöka????

kung
52 Inlägg
21 april 2007
#3
kolla om plasten e hel på tändspolen så det inte blir överslag, men jag tror det troligaste är pulsgivaren som sitter i fördelaren, om du tappar gnistan när den dör så är det den,,,,kostar cirka 600 som piratdel


Administratör
2 978 Inlägg
21 april 2007
#4
Det finns ett strömförsörjningsrelä som går sönder på dom sitter i elcentralen och som jag förstår är det inte samma som till glödningen utan ett annat din lokala vag handlare bör veta vilket det är. pv-rules dieslar har ingen tändspole eller fördelare jag antar att du såg fel på vilken bilmodell det var mvh

En kopp av den svarta såsen...

105 Inlägg
28 april 2007
#5
pv-rules skrev:
kolla om plasten e hel på tändspolen så det inte blir överslag, men jag tror det troligaste är pulsgivaren som sitter i fördelaren, om du tappar gnistan när den dör så är det den,,,,kostar cirka 600 som piratdel

Har kollat runt i motorrummet i min TDi nu hittar ingen tändspole alls... Hmm lollollollollollollollollollollol

3 Inlägg
29 april 2007
#6
Jag har bytt strömförsörjningsrelä och releä till dieselpump och nu har bilen inte stannat på en vecka så det verkar varit ett releä fel.
Tackar Goffen!!!!

38 Inlägg
3 maj 2007
Trådstartare
#7
Hej igen!
Jag har pratat med en massa folk som kanske gissar för mycket. Sista tiden har jag märkt att något tickar ibland någonstans i något relä. Jag misstänker att det kan vara den eftersom jag kommer ihåg att jag en gång har tagit ut alla reläer och stoppat tillbaka dem....hoppas att de sitter på samma plats smile

Fungerar din bil fortfarande? Vilken relä har du bytt? Vad kostar den?

38 Inlägg
3 maj 2007
Trådstartare
#8
route skrev:
pv-rules skrev:
kolla om plasten e hel på tändspolen så det inte blir överslag, men jag tror det troligaste är pulsgivaren som sitter i fördelaren, om du tappar gnistan när den dör så är det den,,,,kostar cirka 600 som piratdel

Har kollat runt i motorrummet i min TDi nu hittar ingen tändspole alls... Hmm lollollollollollollollollollollol

köp en och installera i din bil då :-)

3 Inlägg
3 maj 2007
#9
Hej BL
Jag bytte Strömförsöjnings relä och relä till dieselpump(fråga hos VAG dom vet), båda sitter inne i bilen.
200kr st kostade dom.
Min Vento stannade varje dag innan jag bytte relä, hörde också att det knäppte i något relä under instrumentpanelen.

Hoppas det hjälper

38 Inlägg
8 december 2009
Trådstartare
#10
visst, den brukar ju gå sönder, köpte min för 75kr på en skrot annars kan man ta ut sin gamla, ta isär och löda om lödningar eftersom det är där det tappar kontakt. fråga inte hos VAG , de ville felsöka, byta pump och massa annat och det skulle kosta mer än hela bilen... :-)


Sök