3830
Sök

Koppla elektrisk kylfläkt till relää!

Herr
1 722 Inlägg
2 december 2009
Trådstartare
30har jag kopplat till en säkringsdosa sen till batteriet.

86 Har jag kopplat till termostatens ena pigg och den andra piggen på termostaten har jag jordat i karossen

85 Har jag kopplat precis som 30, till en säkringsdosa sen direkt till batteriet.

87 har jag kopplat till kylfläktens +pol, och den andra kabeln från kylfläkten har jag jordat rakt i karossen.

Jag vrider igång tändningen men fläktarna går inte..

Måste bilen va startad för att fläktarna ska gå igång? jag trodde dom skulle gå igång så fort tändningen va vriden.

jag har en bryter som jag vill stoppa till kupén, enligt uppgifter så ska den kopplas som följande....

Skarvar på en kabel från 86(termostaten) på relät till Brytaren, sen från jorden till 86(termostaten)

Jag har följt  http://web.200sx.nu/img/coolingFan_S13_014.jpg Dessa anvisningar.. men får det inte att funka...

Spelar det roll vart jag sätter jorden? på kylfläktarna använder jag samma jordpunkt till båda 2.
Spelar det roll hur långa kablar jag använder? jag vill ju kunna tvångsstyra fläktarna också.. Men vill inte hoppa igång fast jag kopplar enligt schemat. är säkert nån nybörjarmiss jag gör=)

tack på förhand

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

One Man Clan
4 287 Inlägg
2 december 2009
om du har kopplat de via batteriet kommer ju fläkten starta å fort termokontakten har blivit varm å slagit till.. testa att  lossa kablarna på termokontakten å sätt ihop dom med varandra, dvs 86:an

Edit: sen behöver du inte koppla tex 30/86 via olika säkringar.

Om du drar 12V matning via säkring till stift 30, så bryggar du bara mellan 30 och 86 tex så slipper du dra flera meter kabel till
Senast redigerat av Xuri (2 december 2009)

3 295 Inlägg
2 december 2009
termostatkontakten måste ju vara i rätt temp för att släppa igenom jord.. om bilen inte är uppe i rätt temp så kommer ju inte fläktarna är att gå igång. ang tvångskörning av fläktar, så parallelkopplar du en strömbrytare med termokontakten.
Senast redigerat av Slave_joe (2 december 2009)

Herr
1 722 Inlägg
2 december 2009
Trådstartare
Slave_joe skrev:
termostatkontakten måste ju vara i rätt temp för att släppa igenom jord.. om bilen inte är uppe i rätt temp så kommer ju inte fläktarna är att gå igång. ang tvångskörning av fläktar, så parallelkopplar du en strömbrytare med termokontakten.

Okay, så kan va därför dom inte hoppar igång då.. smile funkar ju bra så här långt.. hade dom hoppat igång då hade det vart nåt galet.. men okay, kan du beskriva exakt hur jag ska koppla på strömbrytaren ? jag är så sjuukt novis på detta=) tack igen

3 295 Inlägg
2 december 2009
pinnarna på termokontakten, en kabel från varje till en strömbrytare. klart. inkl allt annat som redan är kopplat

Motborgare
1 099 Inlägg
2 december 2009
LocKtar skrev:
Slave_joe skrev:

Okay, så kan va därför dom inte hoppar igång då.. smile funkar ju bra så här långt.. hade dom hoppat igång då hade det vart nåt galet.. men okay, kan du beskriva exakt hur jag ska koppla på strömbrytaren ? jag är så sjuukt novis på detta=) tack igen

Ena kontakten på brytaren till jord och den andra till 86:an på reläet.

-- K

Herr
1 722 Inlägg
2 december 2009
Trådstartare
Tack! smile

Motborgare
1 099 Inlägg
2 december 2009
Sen hade jag kopplat 85:an rakt på 30:an och sparat in en strulsladd.

Som nån sa innan, finns det inget skäl att säkra upp reläspolen separat.

-- K

74 Inlägg
7 december 2009
https://www1.garaget.org/gallery/archive/78405/814639_ypg9de.jpg
kopplade såhär på min 940 91:a, funkar klockrent smile + säkring på plusen 25A

446 Inlägg
7 december 2009
Kavli skrev:
Sen hade jag kopplat 85:an rakt på 30:an och sparat in en strulsladd.

Som nån sa innan, finns det inget skäl att säkra upp reläspolen separat.

-- K

funkar ofta, men inte alltid.. 86 är + å 85 är -  kan vara bra att komma ihåg då vissa relän har skyddsdioder som brinner om man kopplar fel.

separata säkringar är ingen dum idé alls, förenklar eventuell framtida felsökning...

74 Inlägg
8 december 2009
För att dubbelkolla att du kopplat rätt kan du ta bort sladdarna ifrån Tempgivaren, alltså sladd 30 samt 86 och nudda dom mot varandra, hoppar fläkten igång har du kopplat rätt.....smile (köpte reläet på Biltema)

Sök