3391
Sök

Tips på Mellanregister!

12 Inlägg
5 september 2006
Trådstartare
Nyligen har jag skaffat baslåda till min Saab 9000cse -95. En 12" pioneer med några år på nacken. Slutsteget är ett fyrkanals NXS N4600 600W.

Högtalarna i övrigt är orginal dvs 4" på brädan och 6*9 på hatthyllan.. detta har medfört att jag numera endast har bas och diskant och är i akut behov av ett mellanregister smile känns som att framsystemet har lite svårt att möta upp all bas som kommer både från baslådan och hatthyllan.

Hur löser jag enklast detta problem utan att göra några större ingrepp? (dvs helst i orginalhål)

Planen har hittills varit att endera köpa värre 4" fram och driva dem via slutsteget, eller också att göra samma sak med ett par 6,5" i hatthyllan..  men jag är mkt osäker hur jag ska göra..vad tycker ni?

Priset får högst landa på ca.1000kr

Har ett par 5,25 liggandes hemma som jag tror skulle göra susen, men jag hittar ingenstans att ha dem =/

Judge not, lest ye be judged yourself

6 851 Inlägg
5 september 2006
Det går utan för mycke mod. sätta ner 5.25" i brädan på org. plats. Lite pill är det förståss, men inte allt för mycke.
Vill du inte göra detta så kolla lite närmare på DLS R4. Har själv haft dessa och tycker de spelar på bra i förhållande till pris och storlek.
Men du bör ju oxå driva framsystemet med slutsteg, det gör ganska så stor skillnad.

PS: lägg pengarna på uppgradering av framsystem och sätt 6x9" på HU.
Senast redigerat av Tiaz (5 september 2006)

1 631 Inlägg
5 september 2006
Du behöver en midbas för att möta upp en 12 på bra sätt. En 4-tummare är helt enkelt för liten. En 6.5" monterad i dörren eller på brädan är vad som krävs. Dock så borde din 4" spela helt okej MELLANREGISTER och inte bara diskant. Eller är det nåt vi missar här?

6.5" i hatthyllan ska du INTE ge dig på. Du har ju redan 6x9or bak...

Se även denna tråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=23662

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

12 Inlägg
5 september 2006
Trådstartare
gurenius skrev:
Du behöver en midbas för att möta upp en 12 på bra sätt. En 4-tummare är helt enkelt för liten. En 6.5" monterad i dörren eller på brädan är vad som krävs. Dock så borde din 4" spela helt okej MELLANREGISTER och inte bara diskant. Eller är det nåt vi missar här?

Ok, det reder ut en del. Jo det blev väl lite fel med begreppen diskant och mellanregister, men jag tror ni förstod ändå ..  Men 6,5" kommer jag absolut inte få in i brädan utan att modda rätt mycket och dörrarna tänker jag inte ge mig på.. Men jag var ut o kikade på hur det såg ut med mina 5,25or.. dom gick inte ner, men dom är rätt gamla och klumpiga, så kanske åker in på nån affär o kikar närmre om det finns några 5,25" man kan klämma ner..

6 851 Inlägg
5 september 2006
Hellraiser skrev:
gurenius skrev:

Ok, det reder ut en del. Jo det blev väl lite fel med begreppen diskant och mellanregister, men jag tror ni förstod ändå ..  Men 6,5" kommer jag absolut inte få in i brädan utan att modda rätt mycket och dörrarna tänker jag inte ge mig på.. Men jag var ut o kikade på hur det såg ut med mina 5,25or.. dom gick inte ner, men dom är rätt gamla och klumpiga, så kanske åker in på nån affär o kikar närmre om det finns några 5,25" man kan klämma ner..

Nja du kommer inte kunna sätta ner några 5.25" direkt i org. hålet, men det hade du kanske redan förstårr. Det du måste göra är att lossa brädan, sen så slipar du upp hålet för 5.25" med typ en Dremel eller liknanade.

12 Inlägg
6 september 2006
Trådstartare
har hört lite om att man kan sätta lådor under framstolarna.. 6 liter ska tydligen få plats under varje stol.. 4" i brädan + 5,25 där under.. kan det bli bra? Jag blir lite tveksam till att ha så mycke högtalare, men å andra sidan blir det bara 7 totalt. Nån som vet nån som gjort såhär? vore nice med lite tips på hur han gjort..

10 287 Inlägg
6 september 2006
Nej, inte alls bra. Ljudbilden mid/diskant bör komma från så nära samma punkt som möjligt. Det blir världskrig med low-mid under stolarna och resten i brädan.

/Göran

Hellraiser skrev:
har hört lite om att man kan sätta lådor under framstolarna.. 6 liter ska tydligen få plats under varje stol.. 4" i brädan + 5,25 där under.. kan det bli bra? Jag blir lite tveksam till att ha så mycke högtalare, men å andra sidan blir det bara 7 totalt. Nån som vet nån som gjort såhär? vore nice med lite tips på hur han gjort..

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

12 Inlägg
7 september 2006
Trådstartare
okej, det finns alltså inga genvägar fram till det perfekta ljudet dårå? wink bara att ta fram nagelfilen och börja jobba på brädan så jag får ner 5,25 då.. lr också blir det ett par fyror ändå.. går ju att leva med tills man får mer arbetslust nångång framöver. Vad tror ni om ett par  MDS Fanatic  verkar palla mkt effekt iaf. Hade ett par 6,5or av den serien i förra bilen, var rätt nöjd med dom iaf fast hann inte utvärdera ordentligt innan den krockades =/

1 631 Inlägg
7 september 2006
Lägg din tusenlapp på ett 4-tumskit (ej koax). Det passar i originaluttagen och är det enklaste här och nu. Köp inte för dåliga bara.

Vill du sen uppgradera så byter du till sexor eller monterar nåt i dörrarna.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX

12 Inlägg
8 september 2006
Trådstartare
hm.. får jag tag i något kit som inte är "för dåligt" för de pengarna då?

1 631 Inlägg
8 september 2006
Hellraiser skrev:
hm.. får jag tag i något kit som inte är "för dåligt" för de pengarna då?

Lyssna! Även 1.000 kr är billigt så alla kit låter väldigt olika. Därmed inte sagt att något är sämre än nåt annat, det handlar mest om vad som är prioriterat. Något kit kanske har en tydlig diskant men sämre mellanregister. Något annat har en djupare bas men spelar inte så högt. Det matchar du sen till hur just du upplever kitet när du lyssnar på det.

// Gurra

Sök