3476
Sök

Pysande vid pedalstället!?

677 Inlägg
7 september 2006
Trådstartare
Det har under en lång tid varit lite pyssande eller väsande ljud nere vid pedalstället på min Bora. Men nu har det tilltagit så jag måste göra nått åt det.
Inbillar mig att även bromsarna är lite mattare men det kan vara just inbillning.
Ljudet är konstant men ändras lite när man trycker på framförallt bromsen. Låter som ett svagt luftlekage.
Vad kan det vara?
Bromsservolekage?

Hur åtgärdar jag detta?

37 Inlägg
8 september 2006
BoraV6 skrev:
Det har under en lång tid varit lite pyssande eller väsande ljud nere vid pedalstället på min Bora. Men nu har det tilltagit så jag måste göra nått åt det.
Inbillar mig att även bromsarna är lite mattare men det kan vara just inbillning.
Ljudet är konstant men ändras lite när man trycker på framförallt bromsen. Låter som ett svagt luftlekage.
Vad kan det vara?
Bromsservolekage?

Hur åtgärdar jag detta?

Det är inte så att det är vacuumventilerna till farthållaren som behöver justeras lite om det nu är farthållare med vacuum på din.
Sitter i så fall en på broms och en på kopplingspedalen.

677 Inlägg
8 september 2006
Trådstartare
Har ingen farthållare.
Har dock hört att det ska finnas monterat original och bara är att aktivera och montera en spak.
Däremot så tippar jag på att den är elektrisk då!

Men jag ska kolla upp det!

personbilstekniker
147 Inlägg
8 september 2006
Det låter som om det vore ett läkage från bromsservon i och med att det låter mer när du bromsar.
Det borde ju gå att kolla om man kopplar bort bromservon dvs tar bort vacumslangen och testar om det pyser fortfarande. plugga också vacumslangen annars får motorn spader tänk på att det är rätt bra sug så plugga inte med papper eller dyl!!!
Vet inte om det är bra å göra så men det är ett alternativ. har aldrig testat själv.

677 Inlägg
8 september 2006
Trådstartare
Fick inte lös slangen nu när jag provade men ska pilla lite med en mejsel sen sågår det nog. För visst är det bara att dra den rakt ut ur servon?

Vag sa iaf att det bara var att köpa en ny servo för 6000:-
Men visst fasen måste det gå att renovera en så enkel uppbyggnad?

Sök