3121
Sök

Växellådsproblem Saab 9000cs-93 Akut hjälp

Novis
34 Inlägg
9 december 2009
Trådstartare
Tjena!

Har en Saab 9000cs -93 som har börjat krångla i växellådan.

Det började för 3 dagar sen med att 1:an samt 2:an va lite svåra att få i. Nu funkar dom inte alls.

1:an går att få i vid stillastående och med extremt flängande med spaken i sidled och mkt våld!

2:an verkar inte ens existera längre. Drar jag spaken så mkt det bara går till vänster o sen neråt så får jag bara i 4:an?

Nästan som att lådan har flyttat sig i sidled.

är i akut behov av hjälp då jag använder bilen i mitt dagliga arbete. Inget bil ingen inkomst. sad

Jag är usel på saab i all allmänhet.

Älskar Emelie<3
339 Inlägg
9 december 2009
Finns ju ett stag som går mellan spaken och lådan som du kan se om du öppnar huven och kollar "bakom" motorn, den är ju skarvad där har för mej att det e 13 nyckel kolla den den kan ju ha mlossat lite på sej och vridit sej när du växlat? annars har jag inte en blekaste xD

Novis
34 Inlägg
9 december 2009
Trådstartare
Kikade precis på staget, men det verkar sitta som det ska.

lägger jag i 3:an så har jag fritt spel hela vägen dit 1:an borde ligga. kan det vara synk ringarna som har gett sig eller är det helt enkelt dax att byta hela lådan?

Älskar Emelie<3
339 Inlägg
9 december 2009
hände liknande på min men prova dra spaken mot 5ans läge sen lägger du i 1an funkar det?smile

5 198 Inlägg
9 december 2009
Du får kolla gummilänkaget på staget.. den brukar man få byta..

5 710 Inlägg
9 december 2009
Det kan se bra ut om man bara kollar på kopplingen/staget.
Be någon "vicka på spaken" inne i bilen samtidigt som du kollar skall du se på annat.
Kan sätta en tumnagel på att bussningen är slapp som ett tuggummi......

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

Sök