3461
Sök

Chiptrim Volvo S60 T5 Aut. Håller det?

95 Inlägg
9 december 2009
Trådstartare
#1
Hej!
Har lite frågor angånde chipning? Har en Volvo S60 T5 -01 Automat som har gått ca 12000 mil, Har funderingar på att skrämma upp den lite. Tänkte mig i såfall åka till Autotech och skrämma upp den till ca 300 hk. Eller finns det bättre? Har ju hört att dom e riktigt duktiga i alla fall. Nån som har chippat sin T5a med automat? Är rädd att det inte ska hålla? Gärna att nån som har erfarenhet av detta eller gjort det själv kan svara mig på denna fråga? Nåt mer man ska tänka på?
Har redan 3 tums avgassystem med racekat, o öppet filter så andningen ska inte vara nåt problem smile
Tack på förhand!
Mvh jannesracing

Reservdansk
6 271 Inlägg
9 december 2009
#2
Se till att ha fräsch olja i automatlådan så klarar den 300hk! smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

#2573
1 489 Inlägg
9 december 2009
#3
Hålla och hålla? Hur långt är ett snöre?

Det är svårt och säga. Bilen kan hålla 15k mil med trim, likaväl kan den gå sönder efter 10 mil.. smile

• Även den starka måste ta i när han skiter

724 Inlägg
9 december 2009
#4
Motorn är det inga problem med men du bör byta oljan lådan 1-2gånger per år.


2 656 Inlägg
9 december 2009
#5
TurbOla skrev:
Se till att ha fräsch olja i automatlådan så klarar den 300hk! smile

jaså vet flera st aut lådor som har rasat pga steg 3 chipning trors vridmomentsbegränsning som varit otroligt välsköta och servade regelbundet.. så ta kanske steg 2 med momentbegränsning? kanskke håller bättre?


Reservdansk
6 271 Inlägg
9 december 2009
#6
ekelund88 skrev:
jaså vet flera st aut lådor som har rasat pga steg 3 chipning trors vridmomentsbegränsning som varit otroligt välsköta och servade regelbundet.. så ta kanske steg 2 med momentbegränsning? kanskke håller bättre?

Steg 3 är kanske att ta i - man brukar ju säga runt 300hk kan lådan hantera.
Sen beror det ju på om man har fullt laddtryck även i växlingarna - det är då lådan tar stryk, eller när lockupen går i.

Ett bra chip eller en bra mappning som sänker laddtrycket vid växling och lockup är ju att föredra.

Till t.ex. V70R -99 och -00 (som endast finns som automat) så ger ett trimsteg drygt 320-340hk, och jag har inte hört särskilt mycket om sådana lådor som rasat.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

95 Inlägg
9 december 2009
Trådstartare
#7
Tack så mycket för svar! Ska kolla upp det där med växlingar vidd fullt laddtryck och så vidare så får vi se vad som händer framöver=) Det låter ju väldigt vettigt i allafall.


Sök