Ckosworth skrev:
_TiNcO_ skrev:
Det verkar som det bara finns två saker till att välja emellan, tändkablar och stift. Om jag förstår rätt!? Du har alltså gnista från spolen, eller?
Vad menar du med:
"Får inge gnista fram till stiften, tänder när man vrider på tändningen samt när du slår av vid spolen, har kollat med tändningsmejsel. "
Om du menar som jag tror? Borde det bara två saker kvar, med tanke på att du redan hade bytt rotor och fördelare
De blir bara gnista när man slår på och av tändningen inte om jag "gnuggar" den, så jag har ingen gnista vid spolen heller... Är ju inte troligt att alla stift eller kablar går samtidigt heller så det är knappast felet...
Kan också säga att bilen bluddrade nån dag innan den vägrade starta.
Okej nu fattar jag, du får bara gnista vid ögonblicket du vrider på tändningen och när du vrider av. Du får alltså gnista då? Inte bara 12V på spolen?
En teori:
Om så är fallet indikerar det att du har en öppenkrets samt en brutenkrets. Dvs.
Ström går alltid lättaste vägen, i spolen har du ett visst motstånd och i hallgivaren ett visst motstånd.
När det ena motståndet (vilket i detta fall ligger i halgivaren) överskrider det andra väljer strömen att gå den andra vägen vilket i detta fall är tändspolen. Och då genererars strömen i spolen.
Dock kan inte tändspolen inte generera större ström mer än nån bråkdels sekund.
Om det nu är något kontakt problem eller fel på hallgivaren så väljer strömen att gå genom spolen, och det är därför du får en gnista varje gång du vrider på tändningen.
Kontrollera:
Ström matning till spole vid tändning på. (12V)
Ström matning till spole vid tändningslåset i startläge (12V)
Kontakter till å från spole/halgivare
Kontrollera hallgivare, bara för att den är nya måste den inte fungera