3317
Sök

"Ryckig" gång

14 Inlägg
9 september 2006
Trådstartare
#1
Kör en VW Bora V5 99:a

När den är kall så går den på ganska hög tomgång och när man lämnar parkeringen känns det som att den "drunkar" vid gaspådrag. Detta fenomen har jag haft sedan i somras kanske.

Idag så började den rycka även fast motorn är varm och när jag låg i 110 och körde. Det kändes nästan som att den höll på att dö och jag släpte på gaspådraget och då gick den som vanligt igen.

Nu känner jag samma fenomen nästan hela tiden när jag accelererar. Efter varje uppväxling får jag vara försiktig med gaspådraget för att den inte ska gå ryckigt.

Kan tilläggas att vid den senaste besiktgningen så var e tvugna att mäta avgasvärdet flera gånger, då  det tydligen var precis på gränsen. vet ej om detta har något med problemet att göra.

Någon som vet vad det kan vara som spökar? Själv börjar man fundera kring insprutning? databox? och andra dyra saker.

//Janne

550 Inlägg
9 september 2006
#2
Kan vara Lmm, Gaspjällstyrdon,Tempgivare, Lambdasond.


14 Inlägg
9 september 2006
Trådstartare
#3
Tack för svar...Det behöver alltså inte komma kosta skjortan smile

//Janne

14 Inlägg
9 september 2006
Trådstartare
#4
Enligt protokollet från ssenaste besiktningen såg värdena ut så här om det kan vara till någon hjälp.

CO var 0,5 (0,5)
CO 2500 0 (0,3)
HC 22 (100)
Lambda 1,00 (0,97-1,03)

Det man undrar är varför CO är så högt, men inte CO 2500.

//Janne

37 Inlägg
9 september 2006
#5
abrovink skrev:
Kör en VW Bora V5 99:a

När den är kall så går den på ganska hög tomgång och när man lämnar parkeringen känns det som att den "drunkar" vid gaspådrag. Detta fenomen har jag haft sedan i somras kanske.

Idag så började den rycka även fast motorn är varm och när jag låg i 110 och körde. Det kändes nästan som att den höll på att dö och jag släpte på gaspådraget och då gick den som vanligt igen.

Nu känner jag samma fenomen nästan hela tiden när jag accelererar. Efter varje uppväxling får jag vara försiktig med gaspådraget för att den inte ska gå ryckigt.

Kan tilläggas att vid den senaste besiktgningen så var e tvugna att mäta avgasvärdet flera gånger, då  det tydligen var precis på gränsen. vet ej om detta har något med problemet att göra.

Någon som vet vad det kan vara som spökar? Själv börjar man fundera kring insprutning? databox? och andra dyra saker.

//Janne

Om du har någon som har tillgång till vag-com så kolla felkoder, du kan ju testa att dra ur kontakten till LMM och se om den går sämre eller bättre, mitt tips är nog att den håller på att packa ihop och att bilen går på nödprogram.
Vet inte om det finns någon funktion för att söka efter vag-com här på garaget jag har det men bor i Örebro.

Lycka Till smile

14 Inlägg
9 september 2006
Trådstartare
#6
mikro skrev:
Om du har någon som har tillgång till vag-com så kolla felkoder, du kan ju testa att dra ur kontakten till LMM och se om den går sämre eller bättre, mitt tips är nog att den håller på att packa ihop och att bilen går på nödprogram.

Lycka Till smile

Vad är LMM? och tack för de värmande orden smile

//Janne

21 761 Inlägg
9 september 2006
#7
LMM=Luftmassemätaren.
Senast redigerat av Drönirettab (9 september 2006)

31 Inlägg
10 september 2006
#8
Tror på lambdasonden.

2 Inlägg
10 september 2006
#9
jag tror på luftmasemätaren

Am i realy this good or do you realy suck.

677 Inlägg
10 september 2006
#10
LMM är ett jättevanligt fel. Åk till en verkstad och be dem läsa felkoder. Kostar väl en 100 lapp.

Men först kan du som sagt prova dra ur sladden till den och se om det blir nån skillnad.

Om det är felet säger alla att man ska byta, men det går faktiskt att tvätta den genom att spraya den med bensin som första lösning. Vet flera som lyckats med detta!

Den sitter alltså mellan luftburken och insuget!

2 652 Inlägg
10 september 2006
#11
ja precis men har tråden i lmm gått av så kan du tvätta hur mkt du vill utan resultat

Calibra Turboo
34 Inlägg
10 september 2006
#12
om tråden i lmm har gått av så går bilen ENDAST på fullt gaspådrag, alltså ingen tomgång eller mellan register bara normalt vid max belastning.

Köp en opel bli belåten och låt dom andra se den bakre reggplåten ;)

18 Inlägg
10 september 2006
#13
Jag har haft ett liknande fel på min escort! Först trodde ja oxå att det var lmm som farit men om den farit så skall bilen dö bort när man tar loss kabeln! Om den är faren så går ändå bilen men den går på ett sånt läge som är inställt så att om lmm far skall bilen ändå funka! Följande sak som ja ÉJ tror på me en så ny bil som du har så är att insugspackningen har farit! Det testade jag med att spruta lite Eter runt insuge och såg om motorn reagera på d! Det gjorde min iaf så sen bytte ja packningen och nu funkar allt igen!

677 Inlägg
10 september 2006
#14
roppin skrev:
om tråden i lmm har gått av så går bilen ENDAST på fullt gaspådrag, alltså ingen tomgång eller mellan register bara normalt vid max belastning.

Tråden i din LMM är så pass rejäl att den knappast går av!
Toligtvis skitig eller bara kass.
Men du borde få en bestående felkod på det.


Sök