3363
Sök

Forden lägger av???

CNC-Operatör
561 Inlägg
10 december 2009
Trådstartare
#1
tja, har min ford escort 1,8 16v-94 det började fint, men sen en dag så började batterilampan lysa , så stängde jag av den, å starta den dagen efter,då gick den ett tag jag gick in , kom ut då hade den slocknat.


igår så startade jag den, det gick,efter typ 5minuter så slocknade radion, lyserna började lysa sämre, varvräknaren funkar inte, helljus funkar inte, sen efter typ 3timmar prova jag igen, då startade han.

vad e felet????

någon som kan komma med nå tips eller vet va det är för fel?


Alltiallo - Styrlapp BE CE
559 Inlägg
10 december 2009
#2
Dåligt batteri, någon cell i batteriet kanske har fått sig någon spricka. Generatorn laddar ej som den ska. Bara några enkla tips. Mät batteriet utan tändning på, efter det med tändning på och se hur mkt det sjunker. Alternativt taskig jordning någonstans.

Mvh
Senast redigerat av Volvo_Thomas (10 december 2009)

Mvh Thomas

CNC-Operatör
561 Inlägg
10 december 2009
Trådstartare
#3
Volvo_Thomas skrev:
Dåligt batteri, någon cell i batteriet kanske har fått sig någon spricka. Generatorn laddar ej som den ska. Bara några enkla tips. Mät batteriet utan tändning på, efter det med tändning på och se hur mkt det sjunker. Alternativt taskig jordning någonstans.

Mvh

batteriet visar 12.5volt när bilen är avstängd,  men hur kan det bli dålig jordning bara sådär.
och isåfall, vart ska man jorda någonstans.???


749 Inlägg
10 december 2009
#4
Kontrollera kablen mellan minus batteri och kaross jord, att inga skador, avbrott och liknande finns.

Om det ej är fel på batteriet så mät batterispänningen med motorn i gång, varva eventuellt upp den lite.
Värdet bör ligga nånstans omkring 14V, om värdet är betydligt lägre och sjunkande så bör du undersöka laddningen på generatorn.
Mät spänningen vid utag 30+ på generatorn (förmodligen den grövsta kablen, motorn måste vara igång).
Där ska du också ha ett värde på omkring 14V.

Om värdet stämmer vid generatorn men du har låg spänning vid batterimätningen så kontrollera kablen mellan 30+ på generatorn och batteriet.

Om det ej stämmer kontrollera eventuell jordkabel mellan generator och motor.
Kontrollera att spänning finns vid uttag D+ på generatorn med motorn igång.
Finns det spänning vid D+ och jord till generatorn men ingen laddspänning vid 30+ så är det förmodligen fel på generatorn.
Kanske kolen eller laddströmsregulatorn som är trasigt, kan va värt att kolla om kolen är utslitna innan man byter generator. Ifall de är utslitna så behövs ju förmodligen bara nya kol. (man bruka få demontera genetarorn från bilen för att kontrollera dem så gör mätningarna först).


CNC-Operatör
561 Inlägg
10 december 2009
Trådstartare
#5
Bjornn skrev:
Kontrollera kablen mellan minus batteri och kaross jord, att inga skador, avbrott och liknande finns.

Om det ej är fel på batteriet så mät batterispänningen med motorn i gång, varva eventuellt upp den lite.
Värdet bör ligga nånstans omkring 14V, om värdet är betydligt lägre och sjunkande så bör du undersöka laddningen på generatorn.
Mät spänningen vid utag 30+ på generatorn (förmodligen den grövsta kablen, motorn måste vara igång).
Där ska du också ha ett värde på omkring 14V.

Om värdet stämmer vid generatorn men du har låg spänning vid batterimätningen så kontrollera kablen mellan 30+ på generatorn och batteriet.

Om det ej stämmer kontrollera eventuell jordkabel mellan generator och motor.
Kontrollera att spänning finns vid uttag D+ på generatorn med motorn igång.
Finns det spänning vid D+ och jord till generatorn men ingen laddspänning vid 30+ så är det förmodligen fel på generatorn.
Kanske kolen eller laddströmsregulatorn som är trasigt, kan va värt att kolla om kolen är utslitna innan man byter generator. Ifall de är utslitna så behövs ju förmodligen bara nya kol. (man bruka få demontera genetarorn från bilen för att kontrollera dem så gör mätningarna först).

ok,tack så mycket, jag ska göra det när jag får tid, ringde nämligen en Ford verkstad idag ,dom visste inte,men ska mäta när jag får tid ,tack så länge


Alltiallo - Styrlapp BE CE
559 Inlägg
11 december 2009
#6
Hoppas det löser sig. Annars får du fortsätta fråga.
Mvh

Mvh Thomas

CNC-Operatör
561 Inlägg
11 december 2009
Trådstartare
#7
Volvo_Thomas skrev:
Hoppas det löser sig. Annars får du fortsätta fråga.
Mvh

jo,hoppas jag med, jadå, det finns alltid frågor!


jabaär
103 Inlägg
17 december 2009
#8
vad hände sen da ??? inget eller ?

CNC-Operatör
561 Inlägg
17 december 2009
Trådstartare
#9
vadå , ska det hända nått?
håller på och byter generator vilket är åt hel......


jabaär
103 Inlägg
17 december 2009
#10
nej håll inne med hur det går .bry dig inte om oss andra som faktiskt tycker att tråden ska vara ett problemlösande verktyg eller ?

CNC-Operatör
561 Inlägg
17 december 2009
Trådstartare
#11
ja,men jag är ju upptagen med att byta generatorn, jag vet ju inte ens om det e den som är fel?


jabaär
103 Inlägg
18 december 2009
#12
det var mest sättet du svarade på,men vi släpper det o hoppas att du löser problemet

CNC-Operatör
561 Inlägg
18 december 2009
Trådstartare
#13
mm, jag har ju inte jobbat på bilen nu, iochmed att den inte går att starta, och väldigt drygt att putta in den in å ut hela tiden hmm



Sök