Bjornn skrev:
Kontrollera kablen mellan minus batteri och kaross jord, att inga skador, avbrott och liknande finns.
Om det ej är fel på batteriet så mät batterispänningen med motorn i gång, varva eventuellt upp den lite.
Värdet bör ligga nånstans omkring 14V, om värdet är betydligt lägre och sjunkande så bör du undersöka laddningen på generatorn.
Mät spänningen vid utag 30+ på generatorn (förmodligen den grövsta kablen, motorn måste vara igång).
Där ska du också ha ett värde på omkring 14V.
Om värdet stämmer vid generatorn men du har låg spänning vid batterimätningen så kontrollera kablen mellan 30+ på generatorn och batteriet.
Om det ej stämmer kontrollera eventuell jordkabel mellan generator och motor.
Kontrollera att spänning finns vid uttag D+ på generatorn med motorn igång.
Finns det spänning vid D+ och jord till generatorn men ingen laddspänning vid 30+ så är det förmodligen fel på generatorn.
Kanske kolen eller laddströmsregulatorn som är trasigt, kan va värt att kolla om kolen är utslitna innan man byter generator. Ifall de är utslitna så behövs ju förmodligen bara nya kol. (man bruka få demontera genetarorn från bilen för att kontrollera dem så gör mätningarna först).