3964
Sök

Saab 9000 som slår av när man trycker för hårt

81 Inlägg
9 september 2006
Trådstartare
#1
Har en Saab 9000 2.0t som slår av motorn när man trycker för hårt på gasen. jag antar att det är turbon som laddar för mkt, och att motorstyrningen då går in och bryter tändningen. 

kan det stämma och isf, vad gör jag åt saken?

/Erik
Senast redigerat av sternviken (9 september 2006)

Direktör
305 Inlägg
10 september 2006
#2
Vad laddar turbon din ? jag hadde en saab 9000 som ladde 1,7 bar, då slog tryck vakten i och slog av täningen för att motorn inte skulle ta skada....... men det kan man ta bort så att den laddar ca 2 bar innan det börjar bli riktigt stor risk......

Speed limit are only for pussy

81 Inlägg
10 september 2006
Trådstartare
#3
jadu, har inte en aning om hur mkt den laddar, vet inte ens vad orginalladdet är på de motorerna..? men den laddar lite mer än orginal iaf...

/Erik

119 Hk/Liter
246 Inlägg
10 september 2006
#4
är inte 2.o bar jävligt mycket för en saab orginal tyrbo?
iaf, testa att kolla upp turbo trycket..
I annat fall så lär du känna skillnad när det laddar för mycket. testa och kän om det kä
nns annorlunda när du trycker så pass mcket som går utan att den dör..om det är skillnad på hur det har kännts innan..

Move your mind

5 710 Inlägg
11 september 2006
#5
1) Vid överladd bryter den bränslet....inte tändningen....tänk vad som skulle hända när tändningen går på igen efter ett antal varv med soppa men utan tändning....
2) 2bar  "utan stor risk"....kom igen roll

>>sternviken, här kommer en enkel felsökningsguide:
http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=88691
En graderad turbotrycksmätare är inte fel vid sådanahär tillfällen.

MVH Jonas
..............

2 Inlägg
11 september 2006
#6
Åk för fan alldrig med höjt laddtryck utan o mappa eller dylikt...du bränner ju hål i kolvarna......

Prova o byt ut magnetventilen...(APC)det brukar vara den som trasslar på saabarna...
Vad du än gör. Åk inte o gasa innan du fixar felet...Kan bli kostsamt...


Sök