Vad är detta för motordel? s40 -04 t5

volvoguard
18 december 2009 · 22 Inlägg

Hej bilproffs,
vad är detta för motordel?
http://img697.imageshack.us/img697/2116/volvos40t52007otherengi.jpg
Är det vanligt att den ska låta lite?

God Jul,
VolvoGuard

torpis Forummoderator
18 december 2009 · 10 576 Inlägg

vacumpump, förefaller väl inte helt osannolikt att den kan låta en del

http://www.automek.com/db_img/1237884147@Vacuumpump.JPG

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
volvoguard
18 december 2009 · 22 Inlägg

tack min vän för ditt svar,
du orkar inte förklara för en lekman vad den fyller för funktion?

torpis Forummoderator
18 december 2009 · 10 576 Inlägg

volvoguard skrev:
tack min vän för ditt svar,
du orkar inte förklara för en lekman vad den fyller för funktion?

Jag är inte insatt i S40N direkt, så vågar inte säga exakt vilka funktioner den har där, men generellt så använder man vacum för vissa kraftförstärkare, exempelvis bromsservon. Men vissa bilar styr även kupéluftsuttagen samt centrallås med vacum. Vacum skapas ofta genom att koppla en slang till insuget på bilen, men har man turbo så är där ju övertryck ibland vilket kan ge brist på vacum till bromsarna exempelvis, vilket är obra. Av den anledningen kan man skapa vacum med en extern pump så att det alltid finns vacum.

Nu förefaller bilen på bilden inte ha turbo och förmodligen ett elektriskt centrallås, men de har säkert någon bra förklaring till varför man inte använder motorn som vacumpump.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
volvoguard
18 december 2009 · 22 Inlägg

Tack återigen för ett utförligt svar.
Köper möjligtvis en s40n -04 t5 automat idag.
Hade nämligen med mig en vän som själv är ägare till en s40n (inte t5) när vi var och kollade på bilen.
och han kände inte igen ljudet från vacumpumpen. Vilket förklarar det om bilen vi kollade på var en t5:a, eller?

torpis Forummoderator
18 december 2009 · 10 576 Inlägg

volvoguard skrev:
.Hade nämligen med mig en vän som själv är ägare till en s40n (inte t5) när vi var och kollade på bilen.

lyft hans motorhuv och kolla om han har någon sådan pump. om han har en sådan och den inte låter på samma sätt så är antingen has pump död eller T5:ans på väg att rasa *tror jag*

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Xoff Volvo tönt... =)
18 december 2009 · 2 344 Inlägg

torpis skrev:

volvoguard skrev:
tack min vän för ditt svar,
du orkar inte förklara för en lekman vad den fyller för funktion?

Jag är inte insatt i S40N direkt, så vågar inte säga exakt vilka funktioner den har där, men generellt så använder man vacum för vissa kraftförstärkare, exempelvis bromsservon. Men vissa bilar styr även kupéluftsuttagen samt centrallås med vacum. Vacum skapas ofta genom att koppla en slang till insuget på bilen, men har man turbo så är där ju övertryck ibland vilket kan ge brist på vacum till bromsarna exempelvis, vilket är obra. Av den anledningen kan man skapa vacum med en extern pump så att det alltid finns vacum.

Nu förefaller bilen på bilden inte ha turbo och förmodligen ett elektriskt centrallås, men de har säkert någon bra förklaring till varför man inte använder motorn som vacumpump.

Bromsarna behöver inte vakuumpump på en turbo bil häller, man har ju ytterst sällan kvar foten på gaspedalen när man bromsar, å exakt samma ögonblick du släpper gasen så bildas vakuum som räcker till bromsarna...

men annars så stämmer ju det andra, vakuumspjäll/farthållare mm...

Senast redigerat av Xoff (18 december 2009)

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
volvoguard
18 december 2009 · 22 Inlägg

torpis skrev:

volvoguard skrev:
.Hade nämligen med mig en vän som själv är ägare till en s40n (inte t5) när vi var och kollade på bilen.

lyft hans motorhuv och kolla om han har någon sådan pump. om han har en sådan och den inte låter på samma sätt så är antingen has pump död eller T5:ans på väg att rasa *tror jag*

ok tack för ditt svar,
vilka fel medför en trasig vacumpump? Tar det på bilens prestanda tro?
Kostsamt att byta ut?

Rber
18 december 2009 · 109 Inlägg

Jag hade en S40N T5 -04 med automat där både den pumpen och generatorn kunde för en del liv, men inte alltid. Jag köpte bilen från en handlare med full garanti så jag hade inne den ett par gånger för olika småsaker och påpekade detta varje gång. De påstod att allt stod rätt till varje gång, att oljudet inte är något som medför någon negativ påföljd osv.. Sen vet man ju inte hur noga de var med att kolla.

Jag hade ialf aldrig några problem och oljuden avtog faktiskt alltmer mot slutet. (Bilen hade stått i 6 månader när jag köpte den, vet inte om det kan ha påverkat)

Lycka till med köpet, underbar bil!

freddy_82 Truckreparatör
18 december 2009 · 221 Inlägg

Hej!
Alla Turbobilar som jag har haft har en vaccumpump. sitter troligen en vaccumtank någonstans oxå. och dett driver bromsservon och ac anläggning. farthållare är elektronisk ny förtiden! så inget vaccum behövs.
pumpen brukar föra lite oljud! eller oljud de brukar låta lite! men det ska ju inte rassla och slå om den m.m.

mvh freddy

BMW Z4 (2004)
Saab 9-3ss (2003)
volvoguard
19 december 2009 · 22 Inlägg

ok låter som att det inte är någon större fara.
Blev för övrigt en Volvoägare idag smile

volvoguard
21 december 2009 · 22 Inlägg

videoklipp på fenomenet:
http://tinypic.com/player.php?v=hv44u8&s=6
låter inte alls bra misstänker jag? Är dessutom kokhet, man bränner sig verkligen när man känner efter.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang