3583
Sök

Vad är detta för motordel? s40 -04 t5

22 Inlägg
18 december 2009
Trådstartare
#1
Hej bilproffs,
vad är detta för motordel?
http://img697.imageshack.us/img697/2116/volvos40t52007otherengi.jpg
Är det vanligt att den ska låta lite?

God Jul,
VolvoGuard

Forummoderator
10 576 Inlägg
18 december 2009
#2
vacumpump, förefaller väl inte helt osannolikt att den kan låta en del

http://www.automek.com/db_img/1237884147@Vacuumpump.JPG

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

22 Inlägg
18 december 2009
Trådstartare
#3
tack min vän för ditt svar,
du orkar inte förklara för en lekman vad den fyller för funktion?

Forummoderator
10 576 Inlägg
18 december 2009
#4
volvoguard skrev:
tack min vän för ditt svar,
du orkar inte förklara för en lekman vad den fyller för funktion?

Jag är inte insatt i S40N direkt, så vågar inte säga exakt vilka funktioner den har där, men generellt så använder man vacum för vissa kraftförstärkare, exempelvis bromsservon. Men vissa bilar styr även kupéluftsuttagen samt centrallås med vacum. Vacum skapas ofta genom att koppla en slang till insuget på bilen, men har man turbo så är där ju övertryck ibland vilket kan ge brist på vacum till bromsarna exempelvis, vilket är obra. Av den anledningen kan man skapa vacum med en extern pump så att det alltid finns vacum.

Nu förefaller bilen på bilden inte ha turbo och förmodligen ett elektriskt centrallås, men de har säkert någon bra förklaring till varför man inte använder motorn som vacumpump.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

22 Inlägg
18 december 2009
Trådstartare
#5
Tack återigen för ett utförligt svar.
Köper möjligtvis en s40n -04 t5 automat idag.
Hade nämligen med mig en vän som själv är ägare till en s40n (inte t5) när vi var och kollade på bilen.
och han kände inte igen ljudet från vacumpumpen. Vilket förklarar det om bilen vi kollade på var en t5:a, eller?

Forummoderator
10 576 Inlägg
18 december 2009
#6
volvoguard skrev:
.Hade nämligen med mig en vän som själv är ägare till en s40n (inte t5) när vi var och kollade på bilen.

lyft hans motorhuv och kolla om han har någon sådan pump. om han har en sådan och den inte låter på samma sätt så är antingen has pump död eller T5:ans på väg att rasa *tror jag*

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
18 december 2009
#7
torpis skrev:
volvoguard skrev:
tack min vän för ditt svar,
du orkar inte förklara för en lekman vad den fyller för funktion?

Jag är inte insatt i S40N direkt, så vågar inte säga exakt vilka funktioner den har där, men generellt så använder man vacum för vissa kraftförstärkare, exempelvis bromsservon. Men vissa bilar styr även kupéluftsuttagen samt centrallås med vacum. Vacum skapas ofta genom att koppla en slang till insuget på bilen, men har man turbo så är där ju övertryck ibland vilket kan ge brist på vacum till bromsarna exempelvis, vilket är obra. Av den anledningen kan man skapa vacum med en extern pump så att det alltid finns vacum.

Nu förefaller bilen på bilden inte ha turbo och förmodligen ett elektriskt centrallås, men de har säkert någon bra förklaring till varför man inte använder motorn som vacumpump.

Bromsarna behöver inte vakuumpump på en turbo bil häller, man har ju ytterst sällan kvar foten på gaspedalen när man bromsar, å exakt samma ögonblick du släpper gasen så bildas vakuum som räcker till bromsarna...

men annars så stämmer ju det andra, vakuumspjäll/farthållare mm...
Senast redigerat av Xoff (18 december 2009)


22 Inlägg
18 december 2009
Trådstartare
#8
torpis skrev:
volvoguard skrev:
.Hade nämligen med mig en vän som själv är ägare till en s40n (inte t5) när vi var och kollade på bilen.

lyft hans motorhuv och kolla om han har någon sådan pump. om han har en sådan och den inte låter på samma sätt så är antingen has pump död eller T5:ans på väg att rasa *tror jag*

ok tack för ditt svar,
vilka fel medför en trasig vacumpump? Tar det på bilens prestanda tro?
Kostsamt att byta ut?

109 Inlägg
18 december 2009
#9
Jag hade en S40N T5 -04 med automat där både den pumpen och generatorn kunde för en del liv, men inte alltid. Jag köpte bilen från en handlare med full garanti så jag hade inne den ett par gånger för olika småsaker och påpekade detta varje gång. De påstod att allt stod rätt till varje gång, att oljudet inte är något som medför någon negativ påföljd osv.. Sen vet man ju inte hur noga de var med att kolla.

Jag hade ialf aldrig några problem och oljuden avtog faktiskt alltmer mot slutet. (Bilen hade stått i 6 månader när jag köpte den, vet inte om det kan ha påverkat)

Lycka till med köpet, underbar bil!

Truckreparatör
221 Inlägg
18 december 2009
#10
Hej!
Alla Turbobilar som jag har haft har en vaccumpump. sitter troligen en vaccumtank någonstans oxå. och dett driver bromsservon och ac anläggning. farthållare är elektronisk ny förtiden! så inget vaccum behövs.
pumpen brukar föra lite oljud! eller oljud de brukar låta lite! men det ska ju inte rassla och slå om den m.m.

mvh freddy


22 Inlägg
19 december 2009
Trådstartare
#11
ok låter som att det inte är någon större fara.
Blev för övrigt en Volvoägare idag smile

22 Inlägg
21 december 2009
Trådstartare
#12
videoklipp på fenomenet:
http://tinypic.com/player.php?v=hv44u8&s=6
låter inte alls bra misstänker jag? Är dessutom kokhet, man bränner sig verkligen när man känner efter.


Sök