2602
Sök

Hur bra är eg. Nokian Hakka 7 ?

424 Inlägg
20 december 2009
Trådstartare
Hej!

Efter plogat igenom i princip alla årets vinter däcktester så vart jag fundersam över den delade meningen med nya Hakka 7 däcket..

Afonblandet placera däcket på delad 1a plats (poängmässigt) och Teknikens Värld på skamliga 7e plats..

Dom va tydligen inte impade..

Men o 2a sidan så verkar Teknikens Värld va sålda på Continental ContiWinter-Viking 2..
Dom vann 2007, 2008 och 2009..

Va ska man tro..

Hakka 5 har ju alltid vart i stort sett bäst på vinterväglag..

Nån som rullar på Hakka 7 (och kanske haft Conti innan?)

3 259 Inlägg
20 december 2009
Skillnaden mellan dom ledande märkena är minimal.. Skulle aldrig kunna tänka mig att du blir missnöjd oavsett om du väljer Conti, Michelin eller Nokia!

Däcktesterna får man ta med en nypa salt, kan fuskas rätt friskt med det där!

MVH/Jon
Senast redigerat av JonR (20 december 2009)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

424 Inlägg
20 december 2009
Trådstartare
Jo jag vet!

Conti blev ertappade på bar gärning men tillbakavisar anklagelserna..

http://www.aftonbladet.se/bil/dacktillb … e254714.ab

Vet att Conti, Michelin eller Nokia är marknadsledande & trygga köp..

MEN.. vill ha ett stabilt däck.. ryktas smått om att Conti är lite spårkänsligt o oroligt pga kompromissen mot bar mark o väta..

Nokian tvärt emot i vanligt fall.. men när dom får en 7e placering så blir man lite häpen o fundersam..

Dom har ett nytt däckmönster + Air Claw tekniken kanske inte va så lyckad..

Inte vet jag.. har aldrig haft nåt av fabrikaten, men mina e 8 år gamla så dax för nya känner jag (fast jag har hur bra mönster som helt o nästan alla dubb kvar

177 Inlägg
20 december 2009
LiNx skrev:
Jo jag vet!

MEN.. vill ha ett stabilt däck.. ryktas smått om att Conti är lite spårkänsligt o oroligt pga kompromissen mot bar mark o väta..

Nokian tvärt emot i vanligt fall.. men när dom får en 7e placering så blir man lite häpen o fundersam..

Inte vet jag.. har aldrig haft nåt av fabrikaten, men mina e 8 år gamla så dax för nya känner jag (fast jag har hur bra mönster som helt o nästan alla dubb kvar

Måste ju vara stenhårda och me noll fäste roll Kan du åka runt me dom så spelar det ingen roll vilket av märkena du väljer cool
Senast redigerat av BergsST (20 december 2009)

Born in Germany, Built in America, Raised in Sweden! BMW X5

1 814 Inlägg
20 december 2009
BergsST skrev:
LiNx skrev:
Jo jag vet!

Måste ju vara stenhårda och me noll fäste roll Kan du åka runt me dom så spelar det ingen roll vilket av märkena du väljer cool

+1

Köp hakka och se glad ut!

Cupra_
20 december 2009
Jag hade hakka 5 på min förra bil och var helnöjd! Bästa däcken jag prövat. Kanske något nervösa på blöt asfalt men annars var de kanon. Tror knappast 7:orna är sämre, garanterat ett bra köp. Däremot hade jag Michelin X-ice north på jobbarbilen förra vintern och var totalt missnöjd. De höll mkt sämre än hakka, tappade dubb och dubbar gick av. De var rent generellt sämre tycker jag. Prisskillnaden är minimal så jag skulle satsa på Hakka. Har Pirelli Carving Edge på bilen nu. Inte sett några tester på dem men jag är nöjd hittills. Inte lika bra som Nokian men klart prisvärda! Ca 400 billigare/däck

424 Inlägg
20 december 2009
Trådstartare
Hehe, jo mina kan nog säkert va lite hårda o dåligt fäste.. Har Kumho I'zen KW11, budgetdäck men de va vad jag fick med..

Har åkt upp till Åre, Sälen, Vemdalen etc.. man får ju klart köra deffensivt, tar en timme el 2 extra smile

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
20 december 2009
Bytte mina Hakka 5 som gått 3000 mil mot sprillans Hakka 7 på 9-5´an för en månad sen. Visst greppar det bättre men vae katten däcken är ju helt nya jämfört med dom som satt på. Ljudnivån säger reklamen ska vara så mycket bättre och jo då. På en del sorters asfalt tycker jag Hakka 7´orna rullar tystare jämfört med 5´orna som jag ansåg vara rätt högljudda (oxå beroende på asfaltstyp) Men helt klart... inte fasen tycker jag "sjuorna" är så mycket bättre som reklamen vill påstå.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
20 december 2009
Gislaved nordfrost e grymma

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

huh?
10 427 Inlägg
21 december 2009
JaggaChafen skrev:
Gislaved nordfrost e grymma

Iaf sett till pris (jämfört med Nokian generellt) och ljudnivå. cool

424 Inlägg
21 december 2009
Trådstartare
Tack för tipsen Hotrodder!

Kul att höra de fr nån som har testat både 5 & 7orna!

JaggaChafen: Jo, Gislaved har och är bra, lite väl bra enligt diverse skribenter så Continental (ägarna) tycker att dom börjat ta för stor marknadsandel så dom har börjat skära ner på kvaliten så dom inte ska va lika konkurenskraftiga..
Dessutom så kostar Gislaved en 50-lapp mer än Nokian 7 och 300 kr mer än Continental så prismässigt väljer jag nåt utav dom andra 2

424 Inlägg
21 december 2009
Trådstartare
1 065kr/st -Nokian Hakkapeliitta 7
920kr/st    - Gislaved Nordfrost 5
765kr/st    - Continental ContiWinterViking 2

Lilla bilen me små däck smile (175/65-14)

474 Inlägg
21 december 2009
Jag har continental contiwinterwiking 2 på 740in och jag tycker dom är bra. Det finns ju till och med dubbar kvar tongue

Volvo S60 2.5T AWD

HEAVY METAL
765 Inlägg
21 december 2009
Har Hakka på Toyotan dock vet jag inte vilket Nummer det är på dom skulle gissa på 5..!! Köpte bilen i sommras och vinterdäcken e i bra skick så dom är nog en säsong gamla eller max 2!....  Kollade dom noga när jag satte på dom och jag hadde alla dubb kvar.. men dom väsnas som fan på asfalt tycker jag. Hur som hellst så tycker jag dom greppar bra men tycker nog dom halkar lite här och där, där det kanske borde greppa bättre.! men men.. dom funkar.,!

\m/ Heavy Metal Life Style \m/
http://www.searingi.com
http://www.svxc.se

4 005 Inlägg
21 december 2009
LiNx skrev:
Tack för tipsen Hotrodder!

Kul att höra de fr nån som har testat både 5 & 7orna!

JaggaChafen: Jo, Gislaved har och är bra, lite väl bra enligt diverse skribenter så Continental (ägarna) tycker att dom börjat ta för stor marknadsandel så dom har börjat skära ner på kvaliten så dom inte ska va lika konkurenskraftiga..
Dessutom så kostar Gislaved en 50-lapp mer än Nokian 7 och 300 kr mer än Continental så prismässigt väljer jag nåt utav dom andra 2

Tack för dagens luddigaste post och mest otroliga teori.

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
21 december 2009
Vi kör med hakka på alla fimra bilar, dom går inte sparsamt och även mycket på ren asfalt. Bilarna rullar ungefär 12000 mil om året, ca 4-5000 av dom milen är på hakka däcken. Vi byter däcken efter två säsonger, men då är de ändå 70% av dubben kvar och mönstret är det inget fel på. Det måste jag säga är väldigt bra betyg:)

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
21 december 2009
marwin_of_sweden skrev:
Vi kör med hakka på alla fimra bilar, dom går inte sparsamt och även mycket på ren asfalt. Bilarna rullar ungefär 12000 mil om året(per bil), ca 4-5000 av dom milen är på hakka däcken. Vi byter däcken efter två säsonger, men då är de ändå 70% av dubben kvar och mönstret är det inget fel på. Det måste jag säga är väldigt bra betyg:)

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

Sök