2929
Sök

Toppackning - bästa materialet?

1 513 Inlägg
10 november 2009
#21
Sharky skrev:
Byta packning är inga problem med pyramidringar. Bara tjockleken stämmer.

/Göran

evo_krolle skrev:
pyramid rings blir jävla spår i toppen å blocket drygt den dagen du vill borra eller byta pakning pga någon annan anledning


vad har tjockleken med pyramidringarna att göra???


10 287 Inlägg
10 november 2009
#22
Pyramidringarnas höjd anpassar sig knappast efter packningens tjocklek. Du måste anpassa packingen efter den sätthöjd du får mellan block och topp vid montage.

(N.B "Pyramidringar" är för mig dom tätningsringar BMW tog fram för F1 en gång i tiden där man fräser ner en cirkulär tunn ring med fyrkantigt tvärsnitt och en pyramidformad "egg" i cylinderloppet. Denna egg som då trycks in i toppen vid montage och bildar en kärnvapensäker tätning. På så sätt får du ett specifikt avstånd mellan topp och block.)

Jag har själv åkt med pyramidringar - inte för att det behövdes per se - utan för att det är en intressant lösning som jag ville veta mera om.

Jag kompletterade även pyramidringarna med gaskanaler.

/Göran



evo_krolle skrev:
vad har tjockleken med pyramidringarna att göra???

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

1 513 Inlägg
10 november 2009
#23
jo om man gör så köper jag de men köper du en stål packning me ringar i så fräser du ju inte ner ringarna som när du oringar.. utan det är sj packningen som gör spåren å då spelar inte tjockleken någon roll.. de jag menade var att om du sen vill borra så hamnar ringarna längre ut=en otät pakning som följd..


Sharky skrev:
Pyramidringarnas höjd anpassar sig knappast efter packningens tjocklek. Du måste anpassa packingen efter den sätthöjd du får mellan block och topp vid montage.

(N.B "Pyramidringar" är för mig dom tätningsringar BMW tog fram för F1 en gång i tiden där man fräser ner en cirkulär tunn ring med fyrkantigt tvärsnitt och en pyramidformad "egg" i cylinderloppet. Denna egg som då trycks in i toppen vid montage och bildar en kärnvapensäker tätning. På så sätt får du ett specifikt avstånd mellan topp och block.)

Jag har själv åkt med pyramidringar - inte för att det behövdes per se - utan för att det är en intressant lösning som jag ville veta mera om.

Jag kompletterade även pyramidringarna med gaskanaler.

/Göran



evo_krolle skrev:
vad har tjockleken med pyramidringarna att göra???



Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
21 december 2009
#24
evo_krolle skrev:
jo om man gör så köper jag de men köper du en stål packning me ringar i så fräser du ju inte ner ringarna som när du oringar.. utan det är sj packningen som gör spåren å då spelar inte tjockleken någon roll.. de jag menade var att om du sen vill borra så hamnar ringarna längre ut=en otät pakning som följd..


Sharky skrev:
Pyramidringarnas höjd anpassar sig knappast efter packningens tjocklek. Du måste anpassa packingen efter den sätthöjd du får mellan block och topp vid montage.

(N.B "Pyramidringar" är för mig dom tätningsringar BMW tog fram för F1 en gång i tiden där man fräser ner en cirkulär tunn ring med fyrkantigt tvärsnitt och en pyramidformad "egg" i cylinderloppet. Denna egg som då trycks in i toppen vid montage och bildar en kärnvapensäker tätning. På så sätt får du ett specifikt avstånd mellan topp och block.)

Jag har själv åkt med pyramidringar - inte för att det behövdes per se - utan för att det är en intressant lösning som jag ville veta mera om.

Jag kompletterade även pyramidringarna med gaskanaler.

/Göran



evo_krolle skrev:
vad har tjockleken med pyramidringarna att göra???



Evo Krolle Låter som om du pratar om skärkantspackning

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

192 Inlägg
21 december 2009
#25
hks lär ju ha någon förstärkt packning, lär ju finnas fler som har det...   hör med någon här på garaget som har en preppad skyline,, finns ju x-antal,,

//// Tommie

283 Inlägg
22 december 2009
#26
skärkants packning funkar utmärkt:)

"Just a little 4 cylinder"
581 Inlägg
22 december 2009
#27
Vad jag förstår så finns det en större risk att få olje/vatten läckor med en stålpackning, hur ska man gå tillväga för att få det tätt ? Vad ska man tänka på ?

(3 lagers stål, fastnitade i kanterna)

smile

"Adding power makes you faster on the straights; subtracting weight makes you faster everywhere."


Sök