3154
Sök

Volvo 244 88 b230f

778 Inlägg
23 december 2009
Trådstartare
volvo 244 88  b230f  jag tro det är sena a

nu till problemet bilen vill inte starta allt börja med att jag var tvungen flytta på bilen 3gånger mit på vintern -20 grader och sen när jag väl skulle hemma så strejka min volvo den har förut  bara gåt på 3cyl vid kall start och låter som en gräsklippare

saker som har checkat av:
*startmotorn går
*bensin får den och den får mycket av det efter jag har tjura i 5-10minuter att starta den
* tändning värkar den få har bara testa första tändstiftet
*har testa tagit bort llm kontakt och testa om det blev skillnad
*testa tagit bort batteriet och montera igen för nollning
*testat torka alla stiften och använt start spray
*blanda i halv liter T-röd på 50liter bensin

saker som är nya
*fördelar lock
*rotor
*tändstift
*tändkabblar

så vad tro ni den lider av ?

OBS!:jag vet  jag stavar och förklarar som en senil ful gubbe på ålderdoms hem
Senast redigerat av Sluskk (23 december 2009)

778 Inlägg
23 december 2009
Trådstartare
ingen som vet?

P o r s c h e
1 700 Inlägg
24 december 2009
De är ju lite klurigt men ja skulle tro att om den har bensin och gnista på alla cylindrar så kan de vara topp-packningen som kanske gett sig. Hänt många att motorn bara går på 3 cylindrar och då har de varit läck i en cylinder så vatten gått in och sabbat gnistan....

Du kan ju göra ett kompprov samt gnistprov på alla cylindrar, men läckande t-packning brukar inte visa sig på ett kompprov dock...

Sen om du har guckat mycke med motorn så kan de vara bra att rensa cylindrarna inför nya startförsök, plocka ur alla t-stift och dra runt motorn på starten så blåser den ur sig de värsta...

Kan vara värt och kolla så du har rätt tändföljd också wink Ställ motorn så att markeringarna på kamremshjulet ligger i linje med topplocket, och plocka sedan av fördelarlocket och se så att rotorn pekar mot den kontakt där 1:ans kabel sitter. Sedan ska kablarna sitta i ordning 1342 medsols på locket. ( De är ju givetvis inte fel på tändordningen om motorn gått sen du bytte men om den inte gjort de kan de vara fel )

Kommer inte på mer just för tillfället

778 Inlägg
25 december 2009
Trådstartare
det vissa sig det var kortis på 2 st tänd stift dom tände i bland fast inte lika hårt  så efter några minter stirande på stiften så kom vi fram till det

Sök