4087
Sök

Elkylfläkt, märkbar effektvinst eller andra fördelar?

7 Inlägg
26 december 2009
Trådstartare
#1
Har funderat på att kasta ut den gamla remdrivna fläkten men vad är dom verkliga fördelarna?

I teorin tjänar man några hästar men hur mycket kan det göra?

I teorin går generatorn tyngre då fläkten är i drift, hur ställer det sig mot ovanstånde?

En fördel är givetvis att fläkten bara är igång då den behövs, utanför stadsgränsen bör det inte finnas någon nytta med en remdriven fläkt.

Sparar det någon märkbar soppa att köra med eldriven fläkt?

Offroad Racing
3 122 Inlägg
26 december 2009
#2
Dom praktiska vinsterna är minimala, det är väl egentligen bara att det ger viss tillfredställelse att inte ha nån fläkt som hörs om den inte behövs. Så länge man håller sig över "crusingfart" så gör egentligen inga fläktar nån nytta då fartvinden överstiger dess sugkapacitet. Nån hästkraft kan det väl ge med en elfläkt, men då dom flesta mekaniska fläktar har en inbyggd viscokoppling så belastar inte dom heller motorn särskilt mkt. Däremot om man gillar cruising med mycket stopp och tomgångskörning är det ju inte fel med en elfläkt som kan ge lite mer flås genom kylaren.

Det har ju alltså ganska mkt att göra med vad man har för bil...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...


Sök