2854
Sök

Hur ska en sänkt bil bete sej?

2 Inlägg
26 december 2009
Trådstartare
Har en Mitsubishi galant -98 som jag köpte i somras. Sänkt med hårdare fjädrar och stötdämpare. Problemet är när man åker över nåt gupp eller broskarv studsar bilen till i sidled, för att inte tala om nu när det e vinterväglag och lite spårigt känner man sej som en tvål på en badkarskant.
Nån vänlig själ som vet vad felet kan vara eller ska bilen heltenkelt bete sej så här?
Kan tillägga att dämparna i bak e nya.

Offroad Racing
3 122 Inlägg
26 december 2009
FLindgren skrev:
hjulinställning kanske?

Det skulle nog jag oxå rekommendera. Brukar alltid behövas efter att man sänkt en bil. (märks det inte på köregenskaperna syns det snart på däcken...)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

671 Inlägg
26 december 2009
Fjäder o dämpare är inte avstämda för bilen och underlaget
sätt på originalprylar så går den bättre på vinterväglag.

dARKiE
5 031 Inlägg
26 december 2009
Kan vara slitna bussningar också.

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

191 Inlägg
26 december 2009
det här är en fråga som är omöjlig att svara på såhär över ett internetforum och utan att ha kört bilen. men rent generellt, en bil som studsar är för hård. antingen i dämpning eller fjädring eller både och. denna generella princip gäller ENDAST OM ALLT ÄR RÄTT I CHASSIT. dvs inga dämpare som är slut, bussningar som är glappa i bärarmarna, att fjädringen inte slår igenom osv. listan på vad som kan vara fel kan göras ganska lång vilket i sin tur gör just att det blir väldigt svårt att ge ett konkret svar.

börja med att hissa upp bilen och kontrollera eventuella fel i chassit. min gissning skulle jag lägga på att dina framdämpare är slut. som sagt finns det mycket saker som kan bli fel men börja där. lycka till!

mvh

2 Inlägg
26 december 2009
Trådstartare
la8pv skrev:
Har en Mitsubishi galant -98 som jag köpte i somras. Sänkt med hårdare fjädrar och stötdämpare. Problemet är när man åker över nåt gupp eller broskarv studsar bilen till i sidled, för att inte tala om nu när det e vinterväglag och lite spårigt känner man sej som en tvål på en badkarskant.
Nån vänlig själ som vet vad felet kan vara eller ska bilen heltenkelt bete sej så här?
Kan tillägga att dämparna i bak e nya.

Tack för alla råd, de gick snabbt... Nu har jag nåt att pyssla med framöver... cool

Sök