3403
Sök

Skillnad på bandpass-låda och reflexports-låda

116 Inlägg
26 december 2009
Trådstartare
Hejsan!

ja som rubriken säger vad är skillnaden på dessa typ av lådor? jag vet hur det skiljer i uppbyggnad men inte egenskaperna,  kan någon KUNNIG reda ut detta åt mig? smile jag lyssnar på hiphop, techno och hårdrock så vilken typ av låda skulle passa mig och min bil(BMW325i e36) bäst?

MVH//Jesper

God made the sky blue and white for a reason, he loves BMW ;)

2 665 Inlägg
26 december 2009
Bandpass lådan har en väldigt begränsad återgivning. ca 1oktav kanske 35-70hz. Just därför de heter bandpass. Det är lätt att spela sönder element i bandpass just för att du inte hör missljud lika lätt då basen är inmoterad i lådan o du lyssnar på resonansen i röret.
Bandpass låter ofta lite entonigt om den inte är bra byggt.
Det är svårt att bygga en välljudande bp låda sägs det.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

116 Inlägg
27 december 2009
Trådstartare
Rickard-v skrev:
Bandpass lådan har en väldigt begränsad återgivning. ca 1oktav kanske 35-70hz. Just därför de heter bandpass. Det är lätt att spela sönder element i bandpass just för att du inte hör missljud lika lätt då basen är inmoterad i lådan o du lyssnar på resonansen i röret.
Bandpass låter ofta lite entonigt om den inte är bra byggt.
Det är svårt att bygga en välljudande bp låda sägs det.

ok tack så mkt för bra svar! smile nu vet ja vilken slags låda ja ska köpa, dvs ingen bandpass tongue

God made the sky blue and white for a reason, he loves BMW ;)

372 Inlägg
27 december 2009
Vore jag du skulle jag då använt mig utav en bandpasslåda.

119 Inlägg
27 december 2009
Det är ju inte alla element som passar så bra i en bandpass heller!  Men om någon mer kunnig i lådräkning här på forumet kan räkna ut en låda så skulle du absolut testat en bandpass!  Men som sagts tidigare, var noga att lyssna efter oljud! Lätt att skrota basar med om det inte är rätt inställt på steg och stereo.. Lycka till i vilket val du än gör...

"There can only be one"
205 Inlägg
27 december 2009
Som Richard-v säger är bandpass en mycket begränsad konstruktion och bör bara byggas då andra konstuktioner inte är möjliga.

Däremot vill jag nog påstå att alla installationer i bil i själva verket är en bandpass konstruktion och att man själv sitter i en av lådorna och därför är lådberäkningar speciellt vid bandpass beräkningar extremt komplicerat. (alla har vi väl varit med om hur ljudtrycket ibland förändras ordentligt när man tex öppnar en dörr och ändrar avstämning i denna kammare)

Mitt tips för att få maximal verkningsgrad ur en låda i bil är att låta nån som kan bygga en platsbyggd låda med element som passar en lagom stor korrekt avstämd portad låda för det utrymme som du tänkt ha för lådan i din bil. Vi pratar inte om en 15" som skall sitta i 50 liter tex wink Alternativ 2 att köpa en portad märkes anpassad standard låda anpasad för just det elementet du har eller ska köpa.
Senast redigerat av Naughty Tee (27 december 2009)

Sök