2268
Sök

Volvo b230 - 2,5L

15 Inlägg
23 december 2009
Trådstartare
#1
jag har en b230 som ja är tänkt att ja ska sätta 2,5L i, de ska sitta 530 topp med vx3 kam och mekaniskt insprut, toppen ska även portas, men vad är bäst, att plana blocket eller toppen? tongue tänkte just vad som är bäst när de blir 2,5L.. wink


8 250 Inlägg
23 december 2009
#2
Det absolut bästa är att riktplana både block och topp så man är säker på att packningsytorna är plana. ska du plana för kompressionens skull så lär du tänka på att om du inte gör nåt med förbränningsrummen så ökar kompressionen ändå när man bygger om till 2,5 liter pga större cylindervolym.


15 Inlägg
23 december 2009
Trådstartare
#3
ja de är just det, att de blir ju mer kompression av 2,5l, så de bästa som du säger kanske är att bara riktplana båda två? big_smile


Gillar stora förgasare
342 Inlägg
23 december 2009
#4
Vad är meningen att lägga pengar på 2.5vev när det andra bara är skit? Sälj veven och köp dig en riktig kam och extrakt. Har du ut mycket mer effekt!

Full gas sparar tid!
Portar och planar Volvotoppar.

15 Inlägg
23 december 2009
Trådstartare
#5
vad ska ja ha för att de andra ska va bra då? de ä ju bara te en folkrace bil ändå wink
Senast redigerat av 760_TurboDiesel (23 december 2009)


P o r s c h e
1 700 Inlägg
24 december 2009
#6
HAHAHA ska du köra 2,5 liters vev på en folkracekärra?

De är ju ultimate waste ^^

Satsa på en ordentlig portning, plana en 2,5mm, en rejäl trimmkam typ månen 7 eller nå och sedan dubbla weber 45:or så blir de mycke roligare wink


15 Inlägg
24 december 2009
Trådstartare
#7
nej webrer är bara skit, varenda jävel köper bilar bara för nåra förgasare, mycke bättre att få till en redig insprutar motor, och jag tycker vx3 kamen stämmer bra med min körstil wink


Gillar stora förgasare
342 Inlägg
25 december 2009
#8
Bensinskallen skrev:
HAHAHA ska du köra 2,5 liters vev på en folkracekärra?

De är ju ultimate waste ^^

Satsa på en ordentlig portning, plana en 2,5mm, en rejäl trimmkam typ månen 7 eller nå och sedan dubbla weber 45:or så blir de mycke roligare wink

2.5l är ju strax standard på festivalerna. Man behöver inte festival förgasare.

VX3 är ju en standard kam ett jävla skit rent ut sagt.

Som Bensinskalle säger satsa på en redig topp och en Måne 7:a, en av de bästa kammarna som jag kört med. Urstark samt varvar som fan.

Som sagt spar veven, det är bara utkastade pengar iom att du inte verkar så haj på vad som är bra och dåligt. Då kan du inte ställa varken kam eller sprut.

Tyvärr

Full gas sparar tid!
Portar och planar Volvotoppar.

15 Inlägg
25 december 2009
Trådstartare
#9
jo men de ä tänkt såhär serru att ja ska lämna in hela skiten så de ska ställas in riktigt. är inte säker på att ja ska ha den kamen än men får väl se vad han säger som ställer in de..


P o r s c h e
1 700 Inlägg
25 december 2009
#10
760_TurboDiesel skrev:
nej webrer är bara skit, varenda jävel köper bilar bara för nåra förgasare, mycke bättre att få till en redig insprutar motor, och jag tycker vx3 kamen stämmer bra med min körstil wink

Jo visst men insprut är ju sånt jävla strul... De ä liksom inte lika robust, bara massa sladdar som kan pajja och glappa ;O  I så fall ska de vara b23E ( mek-sprutet ), har de på mitt as



EDIT: Hur mycke kostar 2,5 liters och vart hittar man den? tongue Är de samma som "marinveven" ?
Senast redigerat av Bensinskallen (25 december 2009)


15 Inlägg
27 december 2009
Trådstartare
#11
ja men ja skrev ifrå början att ja ska ha de mekaniska sprutet smile fast ja ska ha 230 ist för 23.


Gillar stora förgasare
342 Inlägg
27 december 2009
#12
Ställa in det riktigt är ganska enkelt. Tändning på 36grader och styrtryck på 2.6 med den kammen. Lätta kammen trycka på insugen så den ligger 0.5mm före
Som sagt du märker mer skillnad om du börjar i rätt ända.

Full gas sparar tid!
Portar och planar Volvotoppar.


Sök