2465
Sök

AUDI 80 2.0E -92 Problem med tomgången.

12 Inlägg
22 december 2009
Trådstartare
Hej.

Har på senaste tiden fått problem med tomgången. Ibland pendlar den mellan 900rpm till 1800-1900rpm och står där och vandrar. Och senaste imorse hade den ingen tomgång alls vid kallstart. Efter 3 mil på motorvägen hängde tomgången sig på 4500rpm. Skulle ändå stanna och tanka så efter ha tankat gick den perfekt. Sen när jag kom hem började den vandra igen. Upp och ner, upp och ner. Stannade och väntade ett tag, sen startade jag den igen och inga problem.

Det har hänt rätt många gånger nu och börjar bli riktigt trött på det! Har kollat slangen mellan insuget och bromsservo så den inte drar tjyvlyft, men det gör den inte.

Vad kan det vara för fel?

157 Inlägg
22 december 2009
SVS skrev:
Hej.

Har på senaste tiden fått problem med tomgången. Ibland pendlar den mellan 900rpm till 1800-1900rpm och står där och vandrar. Och senaste imorse hade den ingen tomgång alls vid kallstart. Efter 3 mil på motorvägen hängde tomgången sig på 4500rpm. Skulle ändå stanna och tanka så efter ha tankat gick den perfekt. Sen när jag kom hem började den vandra igen. Upp och ner, upp och ner. Stannade och väntade ett tag, sen startade jag den igen och inga problem.

Det har hänt rätt många gånger nu och börjar bli riktigt trött på det! Har kollat slangen mellan insuget och bromsservo så den inte drar tjyvlyft, men det gör den inte.

Vad kan det vara för fel?

jag har typ samma problem  audi 100 2.0 E

audi 100

12 Inlägg
27 december 2009
Trådstartare
http://www.1600i.de/1600i-elektronik/re … Urelay.htm

Har löst problemet nu. Jag gjorde som på länken. Även fast jag tyckte stiften var bra lödda, så lödde jag om dom lite överallt och nu har jag inga problem alls!
Senast redigerat av SVS (27 december 2009)

...has left the building...
4 474 Inlägg
27 december 2009
Relä 30, en "klassiker" på VW/Audi från typ 87-97...Andra "klassiker" är: tändspolen samt vevaxel-givare (om sådan finnes)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

12 Inlägg
27 december 2009
Trådstartare
dawwe skrev:
Relä 30, en "klassiker" på VW/Audi från typ 87-97...Andra "klassiker" är: tändspolen samt vevaxel-givare (om sådan finnes)

Tycker det är så konstig att ett felaktigt relä kan göra att den gick så konstigt som den gjorde. Jaja, man lär sig så länge man lever smile

Sök