3790
Sök

Ljudbyte i Polo -99, Nybörjarfrågor, Köpråd etc

2 Inlägg
27 december 2009
Trådstartare
#1
Hej hej.

Kan börja med att säga att jag är helt grön på ljudbyggen i bilar, men efter att ha läst runt lite här på forumet så har en del saker börjat klarna. Men tänkte ändå be om lite expert hjälp härifrån innan ett köp blir av. Tänkte fall man kunde hitta nått lite billigare nu under mellandagsrean.
Min budget är 4000kr - 4500kr, helst inte över.
Vad jag har förstått när man har sån här låg budget är det bästa att köpa ett framkit, samt ett slutsteg att driva det, och en ny cd-spelare.
Det som ska spelas är rock och metal.
Tänkte köpa lite dämpningsmaterial lite senare när man har fått lite mera pengar, har läst att de skulle göra sjukt stor skillnad, stämmer det?


Nuvarande ljudsystem:

Har som sagt en Polo -99 och just nu har jag standard högtalare och cd-spelare inkopplade, spelar man dom lite över normal prat så låter dom skit, bara skrålar ur dom.
Kollar på man http://brl.se/ och sedan klickar på Ritningar & tips -> Vad passar var? - > Högtalaradaptrar.
Så är måtten på högtalarna i dörren 6.5" och dom i instrumentbrädan 4".

Nya ljudsystemet:

Jag satt och kikade på http://www.dbakuten.se/ mellandagsrea och hittade
http://www.dbakuten.se/detail-item_id-317332 Alpine SPG-17CS
http://www.dbakuten.se/detail-item_id-16452 ORION Cobalt CO300.2
http://www.dbakuten.se/detail-item_id-318288 Kenwood KDCW7534U

"Valde" mest den spelaren för att den hade USB-uttag i bak.
Visst är det 2kanals slutsteg man ska ha till detta ljudbygge?
Är det några vettiga delar i den här prisklassen, eller finns det bättre saker att köpa?

Övriga frågor:

Hur stor skillnad gör en ny cd-spelare fall man ändå driver högtalarna på ett slutsteg?

Om jag köper ett t.ex. detta kabel kit  http://www.dbakuten.se/detail-item_id-12321 får jag med alla kablar jag behöver till detta bygge?

Hur svårt är det på en skala 1-10 där 10 är svårast, att byta ljud i en bil?

Har säkert glömt hälften av vad jag tänkte skriva/fråga, men men har ni några andra "bra att veta", synpunkter eller liknande, Skriv!

ljudfantast
1 372 Inlägg
27 december 2009
#2
Hej och välkommen i den underbara världen med billjud.

Jorå du har siktat in dig på hyffsade grejor. Kickers kit brukar vara av bra kvalitet, jag själv är för andra märken men smaken är verkligen som baken när det kommer till kitsystem. Det du kan kolla lite på när du sitter och väljer steg till element är vad steget specar i effektväg. Det steget ger 60wrms alltså konstanta watt i 4ohm vilket är den impendansen högtalarna är specade för, 4ohm alltså.

Men högtalarna är specade för 70wrms och det steget är lite i underkant enligt mig då. Du ska ju spela myckt metall och rock så då är inte basen speciellt djupgående och du vill ha en mer kontrollerad midbas.

Gör såhär: (mina råd)

Köp adapterringarna som finns till din polo, 6,5adapterna funkar bra. Enda problemet är att du måste bända/borra loss de gamla ringarna och högtalarna eftersom de är popnitade orginal.

Köp sedan ett kitsystem för så mycket pengar du har råd med, gärna i 2000krsklassen, lyssna gärna på kitet i butik innan du bestämmer dig (om möjlighet finns). Diskanterna orginal är rätt små och klena och du kommer behöva modda panelen lite för att kunna sätta in de nya 1tummarna bakom plasten men det går bra.

Köp sedan ett steg som kan driva kitsystemet fullt ut med 10-15 wrms över det specade värdet från kitet. Du ska leta efter en 2kanalare helt rätt.

Sedan är bara halva jobbet gjort, för du behöver se till att dina dörrar är stumma och dämpade innan du kör in grejerna så köp M1matta på BRL och dämpa både plåten på yttersta sidan av "dörrhuset" och även innerplåten. När allt är tätt och dämpat så kommer du njuta hästlängder med ditt nya kit.

Nästa eventuella projekt är att inhandla ett monosteg och en mindre baslåda som lägger till lite extra bastryck.

Juste angående cdspelare så tycker jag det där valet verkar vettigt. Kenwood har jag hört många som varit nöjd med, har själv Alpine så jag är redan frälst så att säga smile

hoppas du hängde med lite iaf

1 523 Inlägg
27 december 2009
#3
allt blir bättre om man använder slutsteg! jag skulle nog köra ett orion hp2600 som ger 2x100 w rms och kostar 1495 kr! ett riktigt prisvärt steg! men det steget du kollar på går nog att använda också! det skadar ej att ha lite mer effekt! stereon e ett bra val! jag funderade själv på den men köpte denna istället för den harde bluetooth http://www.pixmania.se/se/se/3759032/ar … ePromo=oui
Senast redigerat av valstadkillen (27 december 2009)


2 Inlägg
27 december 2009
Trådstartare
#4
Man får tacka för de snabba och bra svaren smile

Får leta upp ett slutsteg med lite mera effekt, känns ju dumt att man inte får ut allt ur dom, samt köpa lite m1 dämpmatta på brl, tack för tipsen!

Återkommer vid flera frågor!

205 Inlägg
27 december 2009
#5
Skulle också rekommendera att du köper ett större slutsteg. Köp ett som räcker bra till helst mera effekt om du nån gång vill uppgradera högtalarna. Gjorde misstaget att köpa ett för litet till först så när jag bytte framsystem så fick jag igen köpa nytt.. Så det blir billigare i längden att köpa ett större.


2 665 Inlägg
27 december 2009
#6
Dämpa bilen tror jag inte du hör någon skillnad när du är hel grön på ljud.
De vane billjudsbyggaren lägger i en riktig (inte mp3 skit) cd skiva med lungt skön musik sluter ögonen och lyssnar noga o tänker ja det blev lite renare bas o mindre resonanser.
Men för dig som ska vräka på med metal, ähh

Sen om du har ett steg på 70 eller 100watt hör du ingen skillnad på. För att kanske märka att det spelar högre måste du dubbla effekten.
Bättre att köpa ett finare steg(dyrt) på 2x50 (som räcker bra för att spela högt på kitet) som då låter bättre utan att börja låta presset o ändra karaktär, ähh va fan du ska ju ösa metal.......

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

2 665 Inlägg
27 december 2009
#7
NismoP11 skrev:
Skulle också rekommendera att du köper ett större slutsteg. Köp ett som räcker bra till helst mera effekt om du nån gång vill uppgradera högtalarna. Gjorde misstaget att köpa ett för litet till först så när jag bytte framsystem så fick jag igen köpa nytt.. Så det blir billigare i längden att köpa ett större.

Precis så brukar jag tänka eller tänkte på 90 talet när jag köpte billjud, köp det värsta så slipper du byta.

Så ett tips kan vara RF punch 2x50w 2995kr Det ger dubbla effekten i halva impedansen, som ett bra steg ska vara. 2x50w 4ohm, 2x100w 2ohm. Det betyder att det kan leverera mkt ström så spänningen inte sjunker till högtalaren som det gör på alla steg som inte dubbla.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

ljudfantast
1 372 Inlägg
28 december 2009
#8
jag tycker dämpningen gör enorm skillnad, även vid dåliga mp3låtar men det är ju bara vad jag tycker. Man har inget för att bygga framsystem i ett otätt och helt odämpat utrymme.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
28 december 2009
#9
Rickard-v skrev:
Dämpa bilen tror jag inte du hör någon skillnad när du är hel grön på ljud.
De vane billjudsbyggaren lägger i en riktig (inte mp3 skit) cd skiva med lungt skön musik sluter ögonen och lyssnar noga o tänker ja det blev lite renare bas o mindre resonanser.
Men för dig som ska vräka på med metal, ähh

Sen om du har ett steg på 70 eller 100watt hör du ingen skillnad på. För att kanske märka att det spelar högre måste du dubbla effekten.
Bättre att köpa ett finare steg(dyrt) på 2x50 (som räcker bra för att spela högt på kitet) som då låter bättre utan att börja låta presset o ändra karaktär, ähh va fan du ska ju ösa metal.......

Det där med dämpning vågar jag dock påstå är något som alla märker skillnad på. Inte bara att man får mer tryck utan även det att man får bort en massa resonanser och andra tråkiga ljud. När jag hade dämpat dörrarna i min bil så lät jag en kompis lyssna och även han kunde intyga att det var som natt och dag.

Sen så borde även du veta att man inte bara vill ha ett värre steg för att kunna spela högre, vitsen med ett steg som ger mer effekt är ju att det går att vrida på mer volym utan att signalen blir distad. wink

Till TS då. När du nu har en bil där det sitter ett 3-vägs system så tycker jag helt klart att du ska köra vidare med det, mycket trevligare att få upp mellanregistret på brädan istället för att ha det nere vid fötterna vilket du får med ett 2-vägs 6,5" kit. Om du vill göra det enkelt för dig så köper du tex det här systemet, eller om du vill ha lösa diskanter & kunna köra med bara två kanaler till framsystemet så kan du köra på det här kittet. Resten av pengarna lägger du på en sjyst huvudenhet & spar sen ihop lite mer pengar till ett steg. smile
Senast redigerat av ChriZtoffer (28 december 2009)

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!


Sök