2495
Sök

Bilköp - bilen blev avställd!

mulle mek
679 Inlägg
26 december 2009
Hamilton skrev:
Frankisch skrev:
Hamilton skrev:
Bara att ställa på bilen igen.
Om fordonet avställs i samband med ett ägarbyte, återbetalas skatten till den nya ägaren.

Källa: Transportstyrelsen

Fast en avställning kan man väl göra på internet och då sker den ju direkt till skillnad mot ägarbytet som ändå tar ett par dagar att genomföra pga brev via posten och administration osv. Så därför hinner ju pengarnas registreras till den gamla ägaren innan bytet sker.

Står ju datum på ägarbytet, att ställa av bilen i efterhand via nätet resulterar i att nya ägaren får pengarna..

han har väll ställt av den innan hans skicka papperna som det står i tidigare inlägg..

Gasar tills det Rasar !!!

8 883 Inlägg
26 december 2009
r3zz1 skrev:
Hamilton skrev:
Frankisch skrev:

Fast en avställning kan man väl göra på internet och då sker den ju direkt till skillnad mot ägarbytet som ändå tar ett par dagar att genomföra pga brev via posten och administration osv. Så därför hinner ju pengarnas registreras till den gamla ägaren innan bytet sker.

Står ju datum på ägarbytet, att ställa av bilen i efterhand via nätet resulterar i att nya ägaren får pengarna..

han har väll ställt av den innan hans skicka papperna som det står i tidigare inlägg..

Så tolkar inte jag det.
Citat från första inlägget:
säljaren skrev över bilen på min sambo OCH avställde den samtidigt

Fotograf på tierpidag.se

Okejbratja
255 Inlägg
26 december 2009
Saker & ting går att lösa, på ett eller annat sätt......

12 086 Inlägg
26 december 2009
Klassiskt lurendrejjeri, jävla rövhål är vad dom är.

Btw, ställer man av bilen med ägarpappret går pengarna över till köparen.
Men dom ställer av den med hjälp av regbeviset samma dag som ägarbytet sker, då får säljaren pengarna.
Senast redigerat av JapMax (26 december 2009)

1 210 Inlägg
27 december 2009
J-P-R skrev:
Men om fordonet har ställts av i samband med ägarbyte så tillfaller ju inga pengar till tidigare ägare

Som dom skrev lite tidigare så kan gamla ägaren gjort en avställning innan ägar papperna har skickats in.. och jo då får gamla ägaren igen skatten..  fult gjort av gamla ägaren.

831 Inlägg
27 december 2009
Riktiga grisar! Kräv tillbaka stålarna för bötern och skatten!

Performance meck
342 Inlägg
27 december 2009
weeeman skrev:
wistfors skrev:
om det inte stog klart och tydligt att bilen skulle vara skattad vid försäljning på ett kvitto som är underskrivet av säljaren så finns det inte ett skit att göra förutom att se till att man har koll nästa gång man köper en bil.

att hota folk funkar väldigt sällan specielt när det inte är säljaren som gjort fel.smile

Mvh viktor

Så som jag ser det har säljaren definitivt gjort fel, att inte upplysa om att bilen säljs avställd skulle göra mig riktigt förbannad.

Hur kul är det att bli stoppad och bötfälld av polisen helt i onödan? Eller om det händer en olycka och försäkringsbolaget bestämmer sig för att bråka??

köparen kan tyckas gjort fel men inget olagligt.
det är den som kör bilen på vägens skyldighet att kontroller så bilen är skattad och försäkrad.

Mvh viktor

1 210 Inlägg
27 december 2009
De är nog tyvärr som viktor säger.. har själv råkat ut för detta.. köpte en bil i tron om att den var nyskattad/bes... och den var ny bes... men skatten gav han fan i så i en rutinkontroll av polisen fick jag reda på att den skulle betalas... hade inte fått nå brev överhuvudtaget om detta , så jag blev snor tokig på gamla ägaren... försökte få tag i han men han svarade ej.. aja fick i alla fall betala den med en påminnelse avgift..

831 Inlägg
27 december 2009
Han ställde antagligen av den innan...

8 883 Inlägg
27 december 2009
Läser ni inte inläggen..?
"säljaren skrev över bilen på min sambo OCH avställde den samtidigt"

Köparen får pengarna

Fotograf på tierpidag.se

1 210 Inlägg
27 december 2009
Ja men då är de ju bara sluta att whinna för f_n.. då är de ju bara att ställa på den igen för pengarna kommer han få i vilket fall som helst..
Sen att ta kontakt med den gamla ägaren och lösa de lilla problemet..  och föröka få ersättning för böterna.. annars är de nog bara att bita i de sura och låta livet gå vidare.

3 Inlägg
28 december 2009
Trådstartare
Ja nu har jag faktiskt ringt själv till Transportstyrelsen. Fick veta nu att säljaren själv hade kryssat i rutan om avställning och även där förklarat orsaken till avställning: Han hade inte betalat skatten på bilen! Han sålde alltså bilen med en skuld på den med en massa påminnelser och sånt. Så min sambo får alltså inte köra bilen även om han påställer den, innan skatten är betald. Oärlig säljare? Javisst. Till och med i annonsen hade han ju skrivit att skatten var betald. Men det kan vi ju inte bevisa eftersom säljaren har tagit bort annonsen från Blocket. Så nu åker ju säkert min sambo på att själv påställa bilen OCh betala skatten på bilen, vilket säljaren inte hade gjort.

Sir
291 Inlägg
28 december 2009
Kontakta blocket. Dom kan plocka fram annonsen. Men om det hjälper vet man inte förrän man försökt.

Dale - Toyota Celica GT-Four ST205 BPU & Carina CS (GTi) ST191
www.toyotaclubsweden.com

DO IT LOW STYLE
1 342 Inlägg
28 december 2009
Carolajnen skrev:
Ja nu har jag faktiskt ringt själv till Transportstyrelsen. Fick veta nu att säljaren själv hade kryssat i rutan om avställning och även där förklarat orsaken till avställning: Han hade inte betalat skatten på bilen! Han sålde alltså bilen med en skuld på den med en massa påminnelser och sånt. Så min sambo får alltså inte köra bilen även om han påställer den, innan skatten är betald. Oärlig säljare? Javisst. Till och med i annonsen hade han ju skrivit att skatten var betald. Men det kan vi ju inte bevisa eftersom säljaren har tagit bort annonsen från Blocket. Så nu åker ju säkert min sambo på att själv påställa bilen OCh betala skatten på bilen, vilket säljaren inte hade gjort.

Då blir det bakläxa till nästa gång att kolla upp om bilen ni tänkt köpa har skatteskuld. Har alltid för vana att ta ett urdrag ur registret för att kolla att allt står rätt till.

Sök