2674
Sök

25% arbetstemp. - trasig termostat?

424 Inlägg
19 december 2009
Trådstartare
#1
Hej!

Efter att kört 45 km så är arbetstempen på ca 25% enligtn nålen, en fjärdedel av hela skalan me 2a ord..

Är det termostaten som måste bytas?
Har varit så i nån vecka nu..
Luktar även lite bensin efter 1a starten på morgonen o ryker mycke ur avgassystemet (ingen direkt blå rök va jag kan se..)
Seg me kraftöverföring upp till 2000-2500 rpm, o sen så släpper det!

Detta kan kanske bero på nåt annat men just de här me att bilen inte kommer upp i arbetstemp och får aldrig upp nån riktig värme i kupen, kan de va termostaten?

Vet inte hur man kollar om den e trasig el inte..

Tacksam för snabb hjälp, så hinner jag förbi mekonomen innan 16 smile

Sköt om!

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
19 december 2009
#2
mest troligt termostaten som gett upp

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

424 Inlägg
20 december 2009
Trådstartare
#3
Oki! Lite som jag misstänkte me 2a ord..

Aldrig haft problemet innan på nån utav mina bilar tidigare, så jag e rätt okunnig just i detta!

Har hört att termostater som pajar brukar göra att arbetstempen höjs till kokpunten i princip.. (om jag nu minns rätt smile .. men aldrig i samband me superlåg arbetstemp att de kan bero på de..

Min soppaförbrukning har ju höjts me ca 60%
Trodde först att de va flexröret el cat'en som rykt.. just pga att bilen är helt orklös till 2500/rpm
Verkar ju inte direkt normalt att en liten 1,2L 8v motor drar 1 liter / milen..

Men men, sånt skit händer väl när man inte haft kunskapen i att tömma systemet varannat år som jag nu läst, och att blanda glyckolen me destillerat vatten för o slippa kalk etc..

Frågan e var fasiken jag kan spola kylsystemet nu när det är -10 härliga garder *lol*

Btw, ska kylaren & motorn spolas separat?

Mvh

7 276 Inlägg
20 december 2009
#4
Termostaten blir slapp med åren och öppnar därför för tidigt så kylarvattnet åker in i kylaren innan den är för varm.
Då blir tempen alldeles för låg istället.

Däremot om termostaten skulle fastna i stängt läge så blir det istället som du säger att den går upp i temp.
Inget som jag har varit med om.


424 Inlägg
20 december 2009
Trådstartare
#5
Oki, låter som en logisk förklaring iaf smile

Pissigt att dom inte kollat de då när man lämnat in bilen på service hmm

Undrar om dom gör den nogrann spolning med kylrensnings medel om man skulle påpeka de el om dom bara tömmer enbart kylaren o smackar dit en ny termostat o toppar upp?

Nån verkstadsmek som vet hur de går till bakom stängda dörrar smile

424 Inlägg
27 december 2009
Trådstartare
#6
Hej!

Handlade en ny termostat förra helgen, spolade kylarn & motorn separat o sen hela systemet innan termo-bytet o gissa vad.. de löste inte mitt lilla bekymmer hmm

Fortfarande 25% i arbetstemp..

Vad bör bytas näst, ni som e kunniga i de här smile

Termokontakten troligen va?

Temperaturgivaren, kan den ha nåt me de här o göra oxå?

Mvh

424 Inlägg
27 december 2009
Trådstartare
#7
...nån?

Forummoderator
26 373 Inlägg
27 december 2009
#8
...du kan ju skriva vad det är för bil också..roll

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

424 Inlägg
27 december 2009
Trådstartare
#9
Oj..missade den biten smile en Punto 75SX (1.2L 8v MPI, MK1)

424 Inlägg
27 december 2009
Trådstartare
#10
Som sagt, termostaten är bytt.. utan som helst några resultat i bättre motortemp!

Så frågan är vad som är klokast o byta härnäst..

Tänkte..

1.Termokontakt
2.Vattentempgivare
3. Gasspjällsgivare?

Jag spånar bara, för jag e slut på ideer i princip så alla tips mottages hjärtligt..
Surt när när min lilla pendlarbil drar mer än sommarbilen.. hmm

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
27 december 2009
#11
tempgivaren kan ju va käckt å få bytt. Kolla om motorn blir varm med på nått annat sätt än tempgivaren typ laser termometer eller så. Italienska bilar e sällan byggda för nordiska klimat dock så du kan ju testa att täcka för halva kylaren med papp eller nåt å se om det hjälper

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

424 Inlägg
27 december 2009
Trådstartare
#12
Slangarna o kylaren är varma iaf, ska kolla motorn imorrn!
Polarn tipsade oxå om pappskiva framför kylarna men de har aldrig vart så här tidigare.. Trots att jag vart ute i -20 grader om inte mer..

Har en -99a som är uppe i 9700mil nu.. så efter 10 år de kanske börjar bli en intervall att byta nån del som skapar detta problem.. om jag nu bara kunde sätta fingret på vad smile

1 482 Inlägg
30 december 2009
#13
Jag hade ett liknande problem med min Honda CRX. Den gick aldrig upp i temp som den skulle på vintern. Fläkten gick såfort man slog på tändningen så jag bytte termokontakten och även termostaten.

Dock hjälpte det inte, Tempgivaren bytte jag också. Så jag vet inte riktigt vad felet va men värme fick jag i kupen iaf så jag sket it.

BLT Service
Theracords Music Label


Sök