2789
Sök

Bmw 525, vipparmarna går av?

7 Inlägg
29 december 2009
Trådstartare
#1
Hej på er jag antar att det finns många smarta som kan hjälpa mej med ett problem eller ha ider
Jag köpte en bmw 525 sen -90 med utbyttes motor som gått 7000 mil med en trasig vipparm
inga problem bytte den då gick nästa. Så jag bytte 5st till (insug) bilen går jätte bra sen sjkuter den av ytterligare en nån som har en ide vart jag ska börja titta Mve fredrik

...has left the building...
4 474 Inlägg
29 december 2009
#2
Kanske skall kolla liiite närmare på kamaxeln...Låter som om kammen är duktigt sliten....

Edit: Det är vipporna på avgassidan som brukar smälla först...
Senast redigerat av dawwe (29 december 2009)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

7 Inlägg
29 december 2009
Trådstartare
#3
Tack ska börja där

70 Inlägg
29 december 2009
#4
Se till att även ha rätt ventilspel,tror det är 0.20 på m20 motor.
kan även vara noterat runt fjädertornet


...has left the building...
4 474 Inlägg
29 december 2009
#5
Så här skall det inte se ut...Gör det det så bör du byta kamaxeln...

https://www1.garaget.org/gallery/archive/81291/827155_ae3e0k.jpg

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

70 Inlägg
29 december 2009
#6
dawwe skrev:
Så här skall det inte se ut...Gör det det så bör du byta kamaxeln...

http://www1.garaget.org/gallery/archive/81291/827155_ae3e0k.jpg

Det där har man sett ofta på 12-ventilare


7 Inlägg
29 december 2009
Trådstartare
#7
Hej igen ventilspelet ska enligt bmw vara 0,25 på m20

7 Inlägg
29 december 2009
Trådstartare
#8
Det ser inte ut så som på din bild men jag byter nog topp och kam ändå såär det gjort något annat jag ska byta samtidigt /fredrik

...has left the building...
4 474 Inlägg
29 december 2009
#9
Freddrrik: 0.25 "löst" eller 0.30...Fördelen med 0.25 "löst" är att man får liiiiite liiite bättre drag, "tickar" kanske något mer på tomgång. Jag körde med 0.25 "löst" (0.30) på min M20 o det funka kanon under de ca 4000 mil jag hade bilen...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

...has left the building...
4 474 Inlägg
29 december 2009
#10
Freddrikk: Om kammen (samt vippornas anliggningsyta mot kammen) ser bra ut så skall du inte byta något, finns ingen anledning. Isf bör du kontrollera ventilspelet.
Senast redigerat av dawwe (29 december 2009)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

7 Inlägg
29 december 2009
Trådstartare
#11
Vi har precis ställt ventilspelet till 0,25 på alla tolv. Det har gått av en vipparm på avgas och en på insug
anläggnings ytorna ser helt ok ut men jag orkar inte byta vippor hela tiden. Jag får köpa en beg topp och kam för 1500:-

...has left the building...
4 474 Inlägg
29 december 2009
#12
Men om kammen inte är sliten så är det ju inte där problemet ligger. En beg topp med beg kam/vippor kan vara i sämre skick än den du har. Gör så här: Kolla en gång till på kammen, noga. Dra med nageln över respektive kamlobs högsta punkt, känner du inget med nageln så är kammen frisk, om du däremot känner ett litet hack så är den något sliten, ser den ut som på min bild är kammen tvärslut. Kolla sedan att oljeröret som smörjer kammen inte är igensatt, demontera o rengör. Om nu kammen ser bra ut så skulle jag köpa 12 NYA vippor, kostar oxå kring 1500 o är garanterat ett bättre alternativ än en beg topp. Du bör kanske även kolla så kamremmen sitter rätt innan, kan ju tänkas att den "hoppat" o att ventiler o kolvar slår ihop lite lätt o det är därför vipporna ryker hela tiden...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

7 Inlägg
29 december 2009
Trådstartare
#13
Tack för tipset börjar med kamremmen

5 710 Inlägg
29 december 2009
#14
Till nästa post.....skriv en bättre rubrik.
Läsrubriksanvisningarna


MVH Jonas/moderator

MVH Jonas
..............

1 482 Inlägg
30 december 2009
#15
0.25 kall, 0.30 varm ska det vara. Allt annat sliter ut kammen fortare och vipporna.
0.25 löst låter väldigt mycket, då jag har det på min och det låter inte hälsosamt alls.

BLT Service
Theracords Music Label

...has left the building...
4 474 Inlägg
30 december 2009
#16
0.25 "löst" är samma som 0.30 "vanligt", har man ställt ventilerna några gånger så vet man hur "hårt" bladmåttet skal sitta när man drar loss det för att få korrekt ventilspel...Och 0.30 kall det är då motorn går som bäst, kolla tex på www.e30.de ( http://wp1016621.wp027.webpack.hosteuro … f00018.htm ), står en bit ner på sidan...

"Die Werte:

Beim M20 (320i, 323i, 325e, 325i) hat es sich bewährt das Ventilspiel entgegen den BMW Vorgaben (0,25 mm) etwas lockerer einzustellen. d.h. 0,30 mm einlaß- und auslaßseitig. Das bringt einen stabileren Leerlauf (vorallem beim 320i) und etwas spritzigere Fahrleistungen. Das Klickern der Ventile wird dadurch kaum spürbar lauter, die Maßnahme lohnt in jedem Fall. "

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

7 Inlägg
31 december 2009
Trådstartare
#17
Tack för hjälpen /fredrik

-utan 940
1 728 Inlägg
31 december 2009
#18
På Volvo brukar man ha något större spel (kall) på avgasventilerna eftersom de blir varmare hela vägen upp till tryckarna, men det kanske inte gäller BMW?


Sök