Men om kammen inte är sliten så är det ju inte där problemet ligger. En beg topp med beg kam/vippor kan vara i sämre skick än den du har. Gör så här: Kolla en gång till på kammen, noga. Dra med nageln över respektive kamlobs högsta punkt, känner du inget med nageln så är kammen frisk, om du däremot känner ett litet hack så är den något sliten, ser den ut som på min bild är kammen tvärslut. Kolla sedan att oljeröret som smörjer kammen inte är igensatt, demontera o rengör. Om nu kammen ser bra ut så skulle jag köpa 12 NYA vippor, kostar oxå kring 1500 o är garanterat ett bättre alternativ än en beg topp. Du bör kanske även kolla så kamremmen sitter rätt innan, kan ju tänkas att den "hoppat" o att ventiler o kolvar slår ihop lite lätt o det är därför vipporna ryker hela tiden...
Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure