Hejsan!
OBS! Jag kan ha fel i det jag säger, rätta mig i sådant fall! Jag kan tyckas vara skit dålig och allt vad det innebär, men vill gärna vara på säkra sidan när det kommer till allt som leder ström.
Det är så att jag lite är av en nybörjare vad gäller olika bildelar och dylikt.
Nu är det så att jag råkat haft på en liten lampa tänd, som finns i taket mellan förar- och passagerarsätena, i ca 2 dagar i sträck. Jag märkte det idag när jag skulle fylla på spolarvätskan. Jag antog att mitt bilbatteri måste tagit stryk av de då min stereo inte funkade samt att batterilampan endast lyste svagt. Så jag tänkte kolla spänningen i bilbatteriet med hjälp av en digital multimeter (
http://www.produzon.ru/images/assets/p/ … CALTEK.jpg). I instruktionshäftet hittar jag flera olika typer av mätningar man kan göra. Likspänning, växelspänning, diodtest, likström etc. Sen finns det en som jag tror är det som ska användas i detta fall, nämligen batteritest. Mitt batteri såg ut, utan att ha kollat speciellt noggrant, att vara ett bly syra batteri då den var igensluten av plast runt om och man kunde inte så inuti den.
En annan sak, i instruktionerna så står det att man ska ställa in multimetern på batteri och sen 12V eller 1,5V. Hur satan vet man vad man ska välja?
Är det endast så simpelt att följa instruktionerna, ta bort platsen över polerna och mäta skiten?
Tack på förhand!