3261
Sök

Koppla in signalhorn med tryckknapp

mmm, blåbärssoppa.
616 Inlägg
4 januari 2010
Trådstartare
Nu ska jag avslöja min totala okunnighet när det kommer till el. roll

Ska koppla in en tuta i bilen eftersom de inte finns ngn sån och det är bes snart. Har införskaffat signalhorn och tryckknapp och nån kabel och kabelskor, och tänkte nu bara höra hur jag ska dra kablarna.

Fråga 1, kan man koppla direkt på batteriet eller är det risk att den drar tjuvström?

Fråga 2, ska jag dra pluskabeln från batteriet via tryckknappen till själva signalhornet och sen minuskabeln från signalhornet till batteriet? Eller hur annars? 

Help needed. cool

/ichi

130 Inlägg
4 januari 2010
så som du skrev på fråga två verkar bra tycker ja dock kan du ju tuta utan att nyckeln sitter i bilen men de kanske inte gör något

mmm, blåbärssoppa.
616 Inlägg
4 januari 2010
Trådstartare
Mr_steff skrev:
så som du skrev på fråga två verkar bra tycker ja dock kan du ju tuta utan att nyckeln sitter i bilen men de kanske inte gör något

Nä det är ju ovidkomligt.

Men ska man sätta nån form av säkring på pluskabeln å?
Och jorda minus i plåten bara?

/ichi

Bingolotto elller !
79 Inlägg
4 januari 2010
Dra en direktplus till tutan med en säkring i närheten av batteriet...
Jord från tutan drar du in i bilen och kopplar via en knapp som du jordar på valfritt ställe...
Original jordas tutor oftast i rattstången.... big_smile

mmm, blåbärssoppa.
616 Inlägg
4 januari 2010
Trådstartare
hellrejjser skrev:
Dra en direktplus till tutan med en säkring i närheten av batteriet...
Jord från tutan drar du in i bilen och kopplar via en knapp som du jordar på valfritt ställe...
Original jordas tutor oftast i rattstången.... big_smile

Va, okej går det att sätta knappen på minuskabeln?
Det stämmer inte alls med min bild av hur el fungerar men så är ju min bild ganska okunnig också... sad

/ichi

Bingolotto elller !
79 Inlägg
4 januari 2010
Enda knappen gör är att bryta kretsen så den inte är sluten..  Original bryter du ju jord på en tuta så det är ju så det brukar sitta... Men vill du bryta plus så är det inte så noga... Bara du har säkring nära batteriet så det inte blir kabelbrand...

mmm, blåbärssoppa.
616 Inlägg
4 januari 2010
Trådstartare
Aha ja de låter ju rätt. Det blir bara enklare i min hjärna att bryta plus... Men rent praktiskt verkar det ju enklare med minus. What the hell, får väl ge mig ut och koppla lite hej vilt.

/ichi

Bingolotto elller !
79 Inlägg
4 januari 2010
ichibon skrev:
Aha ja de låter ju rätt. Det blir bara enklare i min hjärna att bryta plus... Men rent praktiskt verkar det ju enklare med minus. What the hell, får väl ge mig ut och koppla lite hej vilt.

Frisk kopplat hälften brunnet.... Man lär sig av sina misstag ... lol

Glöm inte säkring (vilket tjat om säkring).... 10 A räcker bra för en normaltuta.....

mmm, blåbärssoppa.
616 Inlägg
4 januari 2010
Trådstartare
hellrejjser skrev:
ichibon skrev:

Frisk kopplat hälften brunnet.... Man lär sig av sina misstag ... lol

Glöm inte säkring (vilket tjat om säkring).... 10 A räcker bra för en normaltuta.....

Ja exakt, kan ju inte sluta värre än en oldsmobile i lågor. cool

/ichi

Sök