3233
Sök

Avgasvärden Volvo 740 SE -92

25 Inlägg
4 januari 2010
Trådstartare
hejsan jag har en volvo 740 -92 SE som har höga avgasvärden
co 2,1 (0,5)                HC 105 (100)
co 2500 0,4 (0,3)        lamda 1,05 (0.96-1.04)

vad kan det vara för fel?
jag har servat bilen som vanligt. olja,stift etc....
men han går lite lustigt ibland, hackar och går ojämt men sen nästa stund så går han hyfsat.

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
4 januari 2010
har du några läckage i avgassystemet?

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

25 Inlägg
4 januari 2010
Trådstartare
tror inte de, men jag kan kolla. från katten och bak är nytt men lamdan sitter ju på katten så det måste ju vara där i från och fam om värdena ska ändras antar jag....

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
4 januari 2010
leta läckage vid insugspackningar etc också.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

25 Inlägg
4 januari 2010
Trådstartare
aa okay..

4 januari 2010
lambda värdet är väldigt tråkigt att få fel på, det kan vara precis vad faan som hellst, en liten packning kan bara fel, min första 740 hade jag ett jävla problem med lambda värdet, bytta hela avgassytemet och katt o allt, till o med lambda, då blev värdet mer fel?? så ja kollade lite packningar, bytta insugs packning o då fick ja ner det lite, men ej G, sedan bytte ja boxar o kolla motor packningar o bytte, inget fel o blev inte bättra, ja skrota den sen:P haha, men leta du på, men ja gillar´t inte

Smålänning
7 883 Inlägg
4 januari 2010
Har du någon felkod?

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

1 915 Inlägg
4 januari 2010
Börja med att kolla felkoder.
Finns det inga felkoder, så mät givare, lmm & lambda.

Kolla även om den läcker i någon packning på insuget osv, spraya med startgas och var uppmärksam om motorn reagerar.

LagerKranss skrev:

men han går lite lustigt ibland, hackar och går ojämt men sen nästa stund så går han hyfsat.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

25 Inlägg
6 januari 2010
Trådstartare
twin_cam skrev:
Har du någon felkod?

japp jag fick 1-3-2

25 Inlägg
6 januari 2010
Trådstartare
Louksor skrev:
Börja med att kolla felkoder.
Finns det inga felkoder, så mät givare, lmm & lambda.

Kolla även om den läcker i någon packning på insuget osv, spraya med startgas och var uppmärksam om motorn reagerar.

LagerKranss skrev:

hur mäter jag lyftmassemätaren och lamdan då???
tack för svar

25 Inlägg
6 januari 2010
Trådstartare
king_of_the_road89 skrev:
lambda värdet är väldigt tråkigt att få fel på, det kan vara precis vad faan som hellst, en liten packning kan bara fel, min första 740 hade jag ett jävla problem med lambda värdet, bytta hela avgassytemet och katt o allt, till o med lambda, då blev värdet mer fel?? så ja kollade lite packningar, bytta insugs packning o då fick ja ner det lite, men ej G, sedan bytte ja boxar o kolla motor packningar o bytte, inget fel o blev inte bättra, ja skrota den sen:P haha, men leta du på, men ja gillar´t inte

hehe okay. ja det är mycket och kolla tongue tack för svar

6 januari 2010
lambda värdet på din va ju inte jätte mycket högre, 0,1 för mycket va?? ta o kolla tätningen på lambdan, kolla fram på katt ifall e finns hål, kolla avgassystemet efter små hål, de gör mycket med ett litet hål bara,

25 Inlägg
6 januari 2010
Trådstartare
king_of_the_road89 skrev:
lambda värdet på din va ju inte jätte mycket högre, 0,1 för mycket va?? ta o kolla tätningen på lambdan, kolla fram på katt ifall e finns hål, kolla avgassystemet efter små hål, de gör mycket med ett litet hål bara,

okok ska kolla det med. tack för svar

Sök