3234
Sök

Saab 900 96a Fel på koppling

Professor
17 Inlägg
6 januari 2010
Trådstartare
Hejsan. Jag har en Saab 900 96a som jag haft nu i ca 2 år i sommar. Har inte haft några större problem med den fram tills idag sad

Kan ju till lägga att den har slirat på kopplingen ett tag innan, började väl nångång nu i höstas när det blev kallt. 1an och 2ans växel slirade inget. 3an, 4an och 5an slirade när man varvade ut växlarna.

Förra ägaren sa att han hade bytt kopplingen för ca 2000mil innan jag köpte den och den har väl knappt gått 2000 till.

Det som hände nu ikväll var att den slirade jätte mycket på 3an 4an o 5an och även 2 lite. körde väl ca 5km o då var det som att kopplingen är tryckt i botten. Händer inget när man växlar och kopplar. Som att tryckplattan är vid öppen.

Precis innan det hände blev kopplingen lite knas,  Kan väl nästan gämföra det som när man bromsar och trycket bara försvinner, svampig typ o nu känns den inte som innan utan som att den inte har något tryck.

Så nu när man statar bilen så kan man bara lägga i vilken växel som hälst utan att det händer något när man inte änns kopplar.

Det jag tänkte var att slaven eller något av det hydraliska till kopplingen gick sönder fast borde inte tryckplattan ligga i hela tiden då?

// Mvh: Martin

www.avgassystemet.se
936 Inlägg
6 januari 2010
byt koppling

-den satt som en fläskläpp-

1 915 Inlägg
6 januari 2010
Säker på att kopplingen är bytt ?
Bör hålla mer än ca 4000mil, om ni inte slirar mkt på kopplingen.

Byt lameller och tryckplatta, kolla även cylindern när du ändå har ner växellådan, byt eller reparera om den är dålig.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

3 295 Inlägg
6 januari 2010
är det inte vajer koppling på nyare 900 modellen?

1 036 Inlägg
6 januari 2010
Slave_joe skrev:
är det inte vajer koppling på nyare 900 modellen?

Hydralisk kom 1998 på 900:an, finns även  konverteringssats att köpa till de andra 900orna med vajerkoppling, kanske gjort av förra ägaren?

Sök