I dagens läge så stannar en latsbil på kortare sträcka än en personbil på sommaren tack vare ABS och mycket mer däck i marken vilket ger mer gräpp.
Däremot på vintern så har vikten stor betydelse, en lastbil med sommar däck är värre att åka med än en bil med sommar/året runt/vinter däck!.
En tung lastbil har mycket större massa och mycket större anläggningsyta på vägen, vilket gör att när det släpper så släpper det ordentligt och de e inte kul!.
Dem flesta här inne borde ju veta att ju smalare däck man har desto bättre grepp har man. t.ex. kolla bara hur breda däcken är på en wrc bil!
"men som alla säger så kom det en ny lag den 1:a december som säger att alla tunga fordon måste ha minst 5mm mönsterdjup på samtliga hjulen på bilen dock inte på tillkopplad släpvagn" vilket är en jäkligt bra lag om ni frågar mig!
grotesk: det din far menade med lamelldäck är precis vinterdäck
.
När man köper ett däck som är lämpat för sommar så kan man välja att "SAIPA" det och då skär man med en tunn kniv ca 8mm djupt och 1cm mellanrum över hela däcket från sida till sida! då får man den såkallade lamellfunktionen, denna funktionen är över förväntan bra och gör att däcket vid inbromsning/gaspådrag "går ner på knä" och släpas istället för att glida på snö/isen.
hoppas jag fick till allting så det går att förstå, stavfelen bjuder jag på