3401
Sök

Köpråd, s60 2.4T eller en T5

14 Inlägg
8 januari 2010
Trådstartare
Hej! funderar på vilken av bilarna jag ska köpa. vad är skillnaden på bensinkostnaderna, försäkring, skatt osv.

Vad drar era bilar osv

Tack på förhand!

Audi A5 quattro driver.
2 203 Inlägg
8 januari 2010
Försäkringen är ju individuell så den skillnaden kan bara du ta reda på genom att ringa runt. Skatten borde väl vara nästan samma.

2 982 Inlägg
8 januari 2010
satsa på den som har mest utrustning.
2,4Tn kan du alltid PPC-trimma tilll "nästan" samma effekt som en T5a.

sen blir 2,4Tn även "något" (småkronor) billigare än T5an i försäkring och skatt.

jag skulle våga säga att de e små skillnader på driftkostnaden. tänker soppa/mil.

Min 2,4T automat med alla servicae och oljebyte på växellåda drog 1,25.(trots senaste SW och borttaget neutralläge)

om du vill ha en bil som drar "lite" men fortfarande en s60 så ska du skippa automatlådan.

1 997 Inlägg
8 januari 2010
Min 2,4T drar väldigt lite när men ligger o kör utan o gasa till. 70-väg och man kör enligt trafikrytmen ligger min på ca 0,65l/mil enligt färddatorn, motsvarande på motorväg i 120km/h är 0,85l/mil. Jag blev väldigt förvånad på hur lite den drog faktiskt smile

Jag har kört tur och retur till sälen (ca 40mil var väg) och då drog den 0,65 i snitt, 5pers och fullpackad bil.

Så länge inte turbon snurrar igång för mycket drar dom ingenting typ smile Men de märks så fort man kör lite mer inspirerat, då drar det iväg tongue

Tilläggas ska väl göras att de e underbart när turbon kommer såpass tidigt big_smile Behöver aldrig växla ner vid en omkörning typ smile
Senast redigerat av isak90 (8 januari 2010)

2 982 Inlägg
8 januari 2010
isak90 skrev:
Tilläggas ska väl göras att de e underbart när turbon kommer såpass tidigt big_smile Behöver aldrig växla ner vid en omkörning typ smile

stämmer skitbra!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
8 januari 2010
Aldrig fel med toppversionen, eller hur? wink

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Reservdansk
6 271 Inlägg
8 januari 2010
Vilken årsmodell?

T5an fick en rejäl uppdatering efter -05 och då är det ju knappt ens lönt att fundera på en 2,4T... wink
Varför inte en 2,5T lika gärna som en 2,4T förresten?

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

14 Inlägg
8 januari 2010
Trådstartare
Ska åka och titta på en S60 2.4T imorgon! Tack för alla svar! smile

2 982 Inlägg
8 januari 2010
kolla vibrationer i högre farter, missljud, kolla att låsmekanismen till tanklocket fungerar,
att takluckan inte kärvar, rostangrepp, kolla historik med tidigare ägare, kolla tidigare bes.papper.

S60 är bra bilar, jag var sjukt nöjd med min gamla s60 2,4T automat. hade den i 3 år.

dock undrar jag:
OFFT: varför inte intresserad av en E39a 525/530 nu när du ändå haft en 320 ?
men Ombyte ger nöje!
Senast redigerat av Residence (8 januari 2010)

Sök