KiWmasTer skrev:
jag lånar tråden lite, är köpsugen på en kombi o för mig står det mellan v70 2,5 t awd, t5, v40 t4 och audi a4 avant 1,8 t, alla bilmodeller fram till 00.
är mest sugen på en v70 men skulle vilja ha lite olika för och nackdelar med exempelvis v70 awd och a4, händer exempelvis om awd går åt helvete? fortsätter den bara att driva på framhjulen då, hörde att det var någon för något år sen som lagade för 18 k, låter väldigt mycket för mig men priset kanske inte stämmer? som sagt för och nackdelar ?
AWDn på Volvo av den första generationen kräver att föraren vet hur den ska brukas (läsa instruktionsboken).
Drivlinan är konstruerad med en svag punkt, som är överföringshylsan mellan växellåda och vinkelväxel.
Den är gjord för att gå sönder ifall drivlinan överbelastas, saken är den att resten av drivlinan håller bra, så ryckig körning kan slita ut splines-en i hylsan.
En ny kostar 1000kr på Volvo.
Ibland ger sig vinkelväxlarna också, och de kostar lite att byta, går på 12 000kr med hylsa, utbytes inkl. arbete, med moms.
Men då får man en uppgraderad utbytesvinkelväxel, med bättre kronhjul, bättre hus, m.m. och tåligare hylsa.
Har man jämna mönsterdjup fram och bak så lär inget hända med mellandiffen, som många klagar på.
Har man ojämna mönsterdjup fram och bak så tror mellandiffen att bilen spinner, och låser lamellerna hela tiden, vilket till slut sliter ut dom.
Jämnt mönsterdjup, undviker rivstarter, och så byter man däck fram & bak en gång under säsongen (för mönsterdjupets skull), sen håller AWDn länge. Bakaxeln har även diffbroms, så framkomligheten är mycket bra.
Audis quattro (med torsendiffen) är nog mycket hållbarare, men törstigare, då den konstant driver på alla fyra, och lite opålitlig då den kan skicka fram eller bak kraften lite efter behov, så man vet inte hur bilen kommer uppföra sig.
Läste detta i ett test på nätet, vet inte hur nyare modeller är i sitt uppträdande.
