3438
Sök

Behöver tips om bilar med bred bakaxel

+Uppfinnare+
643 Inlägg
10 januari 2010
Trådstartare
#1
Hej, jag ska snart börja på att bygga en bogseringsdolly. Dollyn ska kopplas till en dragbil och man ska sedan köra upp framhjulen med bilen som ska bogseras på dollyn. Jag hade alltså tänkt bygga denna av en gammal bakaxel. Men för att man ska få plats med bilen mellan hjulen på denna axel så måste den vara bredare än själva bilen som ska bogseras. Så, finns det bilar som har extra bred bakaxel, jag kommer inte att köra bilar som är bredare än typ en volvo 740.

Mvh Rikard

ommanstruntariatthamellanrummellan
ordensåspararmannågonsekundnärmanskriversinsignatur

16 197 Inlägg
10 januari 2010
#2
en vanlig stel axel e ju bara att bredda själv smile 

inge svårt alls.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

+Uppfinnare+
643 Inlägg
10 januari 2010
Trådstartare
#3
evilaudio skrev:
en vanlig stel axel e ju bara att bredda själv smile 

inge svårt alls.

okej, hur går man till väga då? smile

ommanstruntariatthamellanrummellan
ordensåspararmannågonsekundnärmanskriversinsignatur

5 111 Inlägg
10 januari 2010
#4
Är inte till exempel V4ans bakaxel (finns säkert de som är modernare och lättare att hitta också som ser likadana ut) bara utformad som ett rör? I en sån borde det ju bara vara att svetsa i en rörstump i rätt dimension i mitten, t.ex...
Senast redigerat av Volvo544special65 (10 januari 2010)


16 197 Inlägg
10 januari 2010
#5
först e de ju bara hitta en GROV axel som klarar vikten+ litet till.. 

sen e de ju bara hitta ett lämpligt material att skarva den me.. kapa å sen svetsa NOGA smile

"Testar man inte så får man aldrig veta"

+Uppfinnare+
643 Inlägg
10 januari 2010
Trådstartare
#6
evilaudio skrev:
först e de ju bara hitta en GROV axel som klarar vikten+ litet till.. 

sen e de ju bara hitta ett lämpligt material att skarva den me.. kapa å sen svetsa NOGA smile

Ja, just det vad dum jag är, man behöver ju inte tänka på några drivaxlar innanför, dom spelar ju faktiskt ingen roll, då kan man ju skarva utan problem smile

edit: eller så tar man från en framhjulsdriven bil tongue är lite seg i huvudet idag wink
Senast redigerat av Evil_90 (10 januari 2010)

ommanstruntariatthamellanrummellan
ordensåspararmannågonsekundnärmanskriversinsignatur

5 111 Inlägg
10 januari 2010
#7
Ja, jag skulle nog helst ta från en FWD-bil och slippa nåt diffhus som är ivägen...


+Uppfinnare+
643 Inlägg
10 januari 2010
Trådstartare
#8
Det får nog bli en Wv caddy bakaxel smile Den är helt rak och klarar lite vikt om man förstärker den lite smile Ingen som har till salu i södra sverige? wink

https://www1.garaget.org/gallery/archive/74886/834679_pnang8.jpg
caddy bakaxel (forumbild)

ommanstruntariatthamellanrummellan
ordensåspararmannågonsekundnärmanskriversinsignatur

Analog warfare bevara kassettbands kulturen
133 Inlägg
10 januari 2010
#9
Med risk för att det blir svårt att visualisera roll

Recept
Tre bakre hjulnav & axeltappar från Golf 2 en bit 50 X50 X 3 - 5 fyrkantsbalk lite tre - fem mm plåt en bit lämpligt rör en bit fyrkantsbalk som passar i kulhandsken 12" fälgar från kadett (?) lite fyrkantsrör

En platta i var ände på balken ett rör genom mittpunkten anpassat för golfens hjullager
En platta i dragbalken som håller den tredje axeltappen, ok hjullager här är lite overkill går bra med rördistanser och en grov bult
Tillverka två "hyllor" som hjulen kan stå på gör ett par stoppblock som låser hjulen samt fästen för spännband och säkerhetskedja.

Ett alternativ är en ombyggd framaxel från en Ford Trans(vest)it

"When you hit the tree between the headlights thats understeer.
Oversteer is when you hit the tree between the Tail Lights" - Wayne Bell
William Shakespeare skrev på 1500 talet om japsdämpare: Much ado about nothing

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
10 januari 2010
#10
Eller nåt gammal lastbils fram axel....
Den är typ H-___-H så du får bredden du behöver (om inte mer än så) o som kan bli låg med rätta hjul.
Svetsa ihop styrningen (så slipper du bli omkörd av egen släp) o så har du en dolly som pallar 8 ton!


5 111 Inlägg
10 januari 2010
#11
Ja det kan också vara ett alternativ, hade en framaxel från en Ford F600 -62, men den rök för två år sen när skrotpriserna fortfarande var höga, annars hade ju en sån funkat bra kom jag att tänka på här tidigare...


+Uppfinnare+
643 Inlägg
10 januari 2010
Trådstartare
#12
Håller på med en enkel CAD-ritning, återkommer om någon dag smile

ommanstruntariatthamellanrummellan
ordensåspararmannågonsekundnärmanskriversinsignatur

+Uppfinnare+
643 Inlägg
11 januari 2010
Trådstartare
#13
Så här hade jag tänkt mig, vad tycks?

https://www1.garaget.org/gallery/archive/74886/836033_omp5w2.jpg
Dollyritning (forumbild)

ommanstruntariatthamellanrummellan
ordensåspararmannågonsekundnärmanskriversinsignatur

268 Inlägg
11 januari 2010
#14
ioförsej behöver inte axeln vara så hemskt kraftig i mitten då all vikt ligger ute vid hjulen på dollyn smile
Senast redigerat av Freddy_Fish (11 januari 2010)

Jag har inte trimmat sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet...

Meister
6 763 Inlägg
11 januari 2010
#15
Evil_90 skrev:
Så här hade jag tänkt mig, vad tycks?

http://www1.garaget.org/gallery/archive/74886/836033_omp5w2.jpg
Dollyritning (forumbild)

Jag skulle försöka få själva hålen som hjulen står i centrerat över axeln istället för att hänga över bakåt. Känns som att det ska bli neutralare när man åker


1 798 Inlägg
11 januari 2010
#16
typ en bakaxel från audi 100 kan nog duga fint tror jag är ju lätt att bredda med o rätt så kraftig. Tänker mest på audi 100 83-90 dem finns de ju i överflöd av på skrotar mm

som sagt då slipper man ju en diff som bara är mest ivägen om man tar den från en fwd bil
Senast redigerat av fredde85 (11 januari 2010)

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer

+Uppfinnare+
643 Inlägg
11 januari 2010
Trådstartare
#17
fredde85 skrev:
typ en bakaxel från audi 100 kan nog duga fint tror jag är ju lätt att bredda med o rätt så kraftig. Tänker mest på audi 100 83-90 dem finns de ju i överflöd av på skrotar mm

som sagt då slipper man ju en diff som bara är mest ivägen om man tar den från en fwd bil

Ja, jag funderade lite på en sån axel också. Antingen blir det den, eller från en caddy. får se vilket som är lättast att få tag i.

ommanstruntariatthamellanrummellan
ordensåspararmannågonsekundnärmanskriversinsignatur

+Uppfinnare+
643 Inlägg
11 januari 2010
Trådstartare
#18
camaro67 skrev:
Evil_90 skrev:
Så här hade jag tänkt mig, vad tycks?

http://www1.garaget.org/gallery/archive/74886/836033_omp5w2.jpg
Dollyritning (forumbild)

Jag skulle försöka få själva hålen som hjulen står i centrerat över axeln istället för att hänga över bakåt. Känns som att det ska bli neutralare när man åker

Det syns inte på bilden, men den är nästan helt centrerade över axeln smile

ommanstruntariatthamellanrummellan
ordensåspararmannågonsekundnärmanskriversinsignatur


Sök