3268
Sök

Inkoppling av avgastemp!

skogstokig
341 Inlägg
10 januari 2010
Trådstartare
#1
Hej o hallå..

jag har en fråga hein som ja e lite brydd över..
jag har köpt en avgastempmätare. och det e ju 4 kabalar. en svart (det e ju jord) röd ( + ) osså e de BLÅ o VIT. o dom ska kopplas in på Givarn eller va man ska kalla det.. och nu till frågan,. Vart på avgassystemet ska givarn sitta??
en del säger att det ska sitta på Grenröret o andra säger att de ska sitta under på mitten.. e lite brydd så därför frågade jag er som kan bättre om de där. jag har en 240 Glt med Extraktor grenrör och 2½" rör raka vägen bak..

MVH Grusove!


One Man Clan
4 287 Inlägg
10 januari 2010
#2
4 kablar på en avgastempmätare? du pratar nog om en lambdasensor.
Avgastemp brukar vara ett "typ-k element" å de är bara  2 kablar från dom.


skogstokig
341 Inlägg
10 januari 2010
Trådstartare
#3
Xuri skrev:
4 kablar på en avgastempmätare? du pratar nog om en lambdasensor.
Avgastemp brukar vara ett "typ-k element" å de är bara  2 kablar från dom.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/85064/835317_1ab83j.jpg
!!!

det är sån mätare jag har.. 4 kabaar som går från mätarn.. 2st (BLÅ) och (VIT) går till givarn eller sensorn eller va man nu ska kalla det!. och sen ha vi (RÖD) det e ju 12v+. o sen svart och det e ju självklart på Jord..


skogstokig
341 Inlägg
11 januari 2010
Trådstartare
#4
så jag undrar. vart på avgasystemet ska man sätta sensorn/givarn för att de ska bli helt rätt?


221 Inlägg
11 januari 2010
#5
På grenröret och inte på mitten av avgassystemet. Sen för att det ska bli rätt så får du sätta den så att den mäter över alla cylindrar och inte bara en. Bäst är nog  en givare för varje cylinder så nära avgasventilen som möjligt men det blir dyrt.

skogstokig
341 Inlägg
11 januari 2010
Trådstartare
#6
Joel89 skrev:
På grenröret och inte på mitten av avgassystemet. Sen för att det ska bli rätt så får du sätta den så att den mäter över alla cylindrar och inte bara en. Bäst är nog  en givare för varje cylinder så nära avgasventilen som möjligt men det blir dyrt.

jag har ju extraktorgrenrör. kanske går om man sätter givarn lite längre ner på grenröret när alla rör går ihop?


Bingolotto elller !
79 Inlägg
11 januari 2010
#7
Som sagt ska den sitta så nära toppen som möjligt, men vill du mäta över alla fyra avgaskanaler får du sätta den så centralt du kan där avgaserna möts, eller skaffa tre givare till...
Montera den inte så givaren pekar neråt, för då kan fukt, vatten och annan skit samlas och förstöra givaren i värsta fall..
Har du ingen egen monteringsanvisning så kolla Autometer eller nån annan mätarfabrikants hemsida för instruktioner... smile


Lägger till lite här: Men skulle man sätta givaren i grenröret och bara mäta på en enda cylinder, så är det cylindern längst bort i insuget som man ska mäta på, för luften "kommer dit sist" och den cylindern spikar mest.. (eller nåt sånt har jag hört för hundra år sen)..  Man kan inte komma ihåg allt man läser tongue
Senast redigerat av hellrejjser (11 januari 2010)


skogstokig
341 Inlägg
11 januari 2010
Trådstartare
#8
hellrejjser skrev:
Som sagt ska den sitta så nära toppen som möjligt, men vill du mäta över alla fyra avgaskanaler får du sätta den så centralt du kan där avgaserna möts, eller skaffa tre givare till...
Montera den inte så givaren pekar neråt, för då kan fukt, vatten och annan skit samlas och förstöra givaren i värsta fall..
Har du ingen egen monteringsanvisning så kolla Autometer eller nån annan mätarfabrikants hemsida för instruktioner... smile


Lägger till lite här: Men skulle man sätta givaren i grenröret och bara mäta på en enda cylinder, så är det cylindern längst bort i insuget som man ska mäta på, för luften "kommer dit sist" och den cylindern spikar mest.. (eller nåt sånt har jag hört för hundra år sen)..  Man kan inte komma ihåg allt man läser tongue

men de där va en bra info det smile ... alltså cylindern längst in mot torpedväggen eller mot fronten?..


Bingolotto elller !
79 Inlägg
11 januari 2010
#9
Ja, sätt längst in mot torpeden.. Dit kommer ju luften sist och även kylvattnet i motorn, så den cylindern borde gå varmast... Men sen är det ju skick på motor och massa annat som påverkar vilken cylinder som ligger i farozonen för spikningar osv...
Ska du vara lite "seriösare" med bara en givare, kan du ju göra uttag vid varje avgasutblås och sen mäta upp alla för att se vilken cylinder som går varmast och sen mäta på den ständigt...

Men sen är ju inte en 240 motor nån värsting som varvas  till 10 000 rpm så det är nog inte så noga var du sätter den.... tongue Så kör på längst bak..


Själv satte jag mina givare på V8:an i kollektorn... En på varje sida...... Får se hur det funkar när det är dags för provstart... smile


skogstokig
341 Inlägg
11 januari 2010
Trådstartare
#10
hellrejjser skrev:
Ja, sätt längst in mot torpeden.. Dit kommer ju luften sist och även kylvattnet i motorn, så den cylindern borde gå varmast... Men sen är det ju skick på motor och massa annat som påverkar vilken cylinder som ligger i farozonen för spikningar osv...
Ska du vara lite "seriösare" med bara en givare, kan du ju göra uttag vid varje avgasutblås och sen mäta upp alla för att se vilken cylinder som går varmast och sen mäta på den ständigt...

Men sen är ju inte en 240 motor nån värsting som varvas  till 10 000 rpm så det är nog inte så noga var du sätter den.... tongue Så kör på längst bak..


Själv satte jag mina givare på V8:an i kollektorn... En på varje sida...... Får se hur det funkar när det är dags för provstart... smile

ja de låter nog bäst som du säger, att sätta den längst in mot torpedvägga.. men de blir lite senare det. köpte mätarna av en polare så de följde inte me någon monteringsanvisning. o han hade inte kopplat in den heller så.den e så gott som ny smile..  men de blir lite senare att ja ska sätta in den. fick bara en sån fundering å vars man ska sätta den. ska renovera motorn först. och sen blire inkoppling smile du ska ha mycket tack för denna information smile



Sök