3788
Sök

Värme/vattenmätaren

Tyngaste 2.0
256 Inlägg
2 januari 2010
Trådstartare
#1
Äger en volvo s60 och har lite problem. Grejen är när bilen är igång i frilägen så börjar vattenmätaren stiga efter ett par min och bilen börjar bli varm, Men så fort jag kör med bilen så går visar de att bilen är kall igen och börjar ge kall luft istället för varm.
Inga konstiga ljud eller någon varningslampa som lyser!

Kan det vara att vattenpumpen börjar ge sig? eller termostaten är trasiga? dålig med kylarvätska?
Senast redigerat av Dani_A (2 januari 2010)


f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
2 januari 2010
#2
mest troligt trasig termostat, men kan också vara vattenpumpen

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

Tyngaste 2.0
256 Inlägg
2 januari 2010
Trådstartare
#3
Men vad jag har hört så borde det komma konstiga ljud ifall det är vattenpump vet dock inte om det stämmer?


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
2 januari 2010
#4
Dani_A skrev:
Äger en volvo s60 och har lite problem. Grejen är när bilen är igång i frilägen så börjar vattenmätaren stiga efter ett par min och bilen börjar bli varm, Men så fort jag kör med bilen så går visar de att bilen är kall igen och börjar ge kall luft istället för varm.
Inga konstiga ljud eller någon varningslampa som lyser!

Kan det vara att vattenpumpen börjar ge sig? eller termostaten är trasiga? dålig med kylarvätska?

det finns en spak eller handtag  nånstans vid fötterna på förarsidan
ryck i den så öppnas huven
å nånstans där under  finns det en behållare till kylvätskan kolla nivån på den

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
2 januari 2010
#5
Dani_A skrev:
Men vad jag har hört så borde det komma konstiga ljud ifall det är vattenpump vet dock inte om det stämmer?

inte alls säkert, har haft en vattenpump som impellern släppte på.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

Tyngaste 2.0
256 Inlägg
2 januari 2010
Trådstartare
#6
turboforssen skrev:
Dani_A skrev:
Äger en volvo s60 och har lite problem. Grejen är när bilen är igång i frilägen så börjar vattenmätaren stiga efter ett par min och bilen börjar bli varm, Men så fort jag kör med bilen så går visar de att bilen är kall igen och börjar ge kall luft istället för varm.
Inga konstiga ljud eller någon varningslampa som lyser!

Kan det vara att vattenpumpen börjar ge sig? eller termostaten är trasiga? dålig med kylarvätska?

det finns en spak eller handtag  nånstans vid fötterna på förarsidan
ryck i den så öppnas huven
å nånstans där under  finns det en behållare till kylvätskan kolla nivån på den

Va skämtar du finns det verkligen en spak. Lyssna din ironi kan du behålla till dig själv är du snäll. fucking skojjare.


Tyngaste 2.0
256 Inlägg
2 januari 2010
Trådstartare
#7
NITROUS skrev:
Dani_A skrev:
Men vad jag har hört så borde det komma konstiga ljud ifall det är vattenpump vet dock inte om det stämmer?

inte alls säkert, har haft en vattenpump som impellern släppte på.

Okej jag byter termostat på bilen kolla nu på Mekonomen var itne alls så farligt prismässigt. vad ska jag tänka på innan jag detta finns det någon packning jag måste köpa till den eller andra diverse saker


f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
2 januari 2010
#8
Dani_A skrev:
NITROUS skrev:
Dani_A skrev:
Men vad jag har hört så borde det komma konstiga ljud ifall det är vattenpump vet dock inte om det stämmer?

inte alls säkert, har haft en vattenpump som impellern släppte på.

Okej jag byter termostat på bilen kolla nu på Mekonomen var itne alls så farligt prismässigt. vad ska jag tänka på innan jag detta finns det någon packning jag måste köpa till den eller andra diverse saker

packningar får man oftast med, det du ska tänka på är att tömma ut tillräckligt med kylvätska innan du lossar slangen till termostaten, annars forsar det ut vatten.

sen ska du köpa glykol med samma färg som den du har, och sen lufta ordentligt när du har bytt.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

Tyngaste 2.0
256 Inlägg
2 januari 2010
Trådstartare
#9
NITROUS skrev:
Dani_A skrev:
NITROUS skrev:

inte alls säkert, har haft en vattenpump som impellern släppte på.

Okej jag byter termostat på bilen kolla nu på Mekonomen var itne alls så farligt prismässigt. vad ska jag tänka på innan jag detta finns det någon packning jag måste köpa till den eller andra diverse saker

packningar får man oftast med, det du ska tänka på är att tömma ut tillräckligt med kylvätska innan du lossar slangen till termostaten, annars forsar det ut vatten.

sen ska du köpa glykol med samma färg som den du har, och sen lufta ordentligt när du har bytt.

Tack för hjälpen mannen uppskattar det.


177 Inlägg
11 januari 2010
#10
Hände mig nå liknande idag när jag skulle hem. vattentempen stod långt ifrån under halva eftersom den bara stått på tomgång lite, men ju mer jag åkte ju mer dala tempen mot botten. Oljan på motorn låg på runt 70 grader. Kom aldrig upp i mer. Nån fara för bilen å åka så?

Tacksam för svar..


629 Inlägg
12 januari 2010
#11
Nja, den kommer dra mer bensin eftersom den aldrig blir varm... Byt termostaten!



Sök