3236
Sök

Ställbart fram till 740/760/940 ?

huh?
10 427 Inlägg
3 november 2008
#21
__r0b1n skrev:
steifan skrev:
Koni är väl lite mer 'komfort' och Bilstein mera 'sport'.

okej tack då vet ja ! någon fördel att ha bilstein fram när jag har det bak? eller har det ingen sexuell betydelse om jag väljer koni fram å kör bilstein bak ?

Ser ju bättre ut på papperet om du kör bara Bilstein.
Kanske Bilstein Sport bak och Bilstein Sprint fram? tongue haha


486 Inlägg
3 november 2008
#22
steifan skrev:
Koni är väl lite mer 'komfort' och Bilstein mera 'sport'.

Nä. En kompis har bilstein på sin 740 och jag har Koni. Båda är lika hårda och väghållningen märkte man ingen skillnad på.

Däremot är Bilsteins framdämpare betydligt grövre än Koni. Själva "stången" är på Koni lika tjock som original dämparen, men Bilsteins är betydligt grövre.
Men bak däremot är det tvärtom. Där är Konis dämpare mycket tjockare än original och Bilsteins är lika
smala som original.

Nu pratar jag om Gula koni och Bilstein sport sprint. Så om jag skulle köpa nya dämpare idag så hade jag
köpt Koni bak och Bilstein fram smile

//

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!

huh?
10 427 Inlägg
3 november 2008
#23
Tomas_H skrev:
Däremot är Bilsteins framdämpare betydligt grövre än Koni. Själva "stången" är på Koni lika tjock som original dämparen, men Bilsteins är betydligt grövre.
Men bak däremot är det tvärtom. Där är Konis dämpare mycket tjockare än original och Bilsteins är lika
smala som original.

Noterade Koni-bakdämparnas grovhet mot original för nån månad sen smile
Gula Koni Sport vs Sachs Advantage (ser ut som original)
http://forumbilder.se/thumbs/82200810421PM5b27.jpg


huh?
10 427 Inlägg
3 november 2008
#24
Tomas_H skrev:
steifan skrev:
Koni är väl lite mer 'komfort' och Bilstein mera 'sport'.

Nä. En kompis har bilstein på sin 740 och jag har Koni. Båda är lika hårda och väghållningen märkte man ingen skillnad på.

Hittade en sida med en enkel jämförelse Koni Sport vs Bilstein Sprint på nån pegga.
http://www.tuninglinx.com/html/bilstein … hocks.html
Klistrar in lite citat:

The main advantage of Bilstein shocks over Koni is that all 4 shocks come 'gas pressure' in Bilstein so they work in a great harmony, especially on fast driving.

Koni is like 2 in 1. You get a stiff suspension for fast road, whilst it is more comfortable on bump and holes.

Slutsatsen:

The choice is up to you... Only you know the road characteristics in your area. If it's bumpy then go for Koni.. Or, as a general result of this test:

For street, choose Koni.. For track, choose Bilstein.

Sen är ju frågan om Koni-framdämparna till sevenforty är i oljeutförande också.


486 Inlägg
3 november 2008
#25
Bra med en bild. Där ser man tydligt smile

Gula Koni till 740 är gas, så det där testet säger ju inte så mycket egentligen.

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!

761 Inlägg
13 januari 2010
#26
Lyfter en gammal tråd här.

Är det någon som har koll på om Bilstein Sprint som KG säljer för 1800:- är samma dämpare som SAM säljer för 2500.- (VOPE361874MOA Stötdämpare BILSTEIN extra kort modell för banracing)


huh?
10 427 Inlägg
13 januari 2010
#27
dannnej skrev:
Lyfter en gammal tråd här.

Är det någon som har koll på om Bilstein Sprint som KG säljer för 1800:- är samma dämpare som SAM säljer för 2500.- (VOPE361874MOA Stötdämpare BILSTEIN extra kort modell för banracing)

Under rubriken "Sportstötdämpare" har du "Stötdämpare Sprint" fram &
bak för 1865kr respektive 1215kr. Dessa borde vara just Bilstein Sprint.

De där "VOPE361874MOA Stötdämpare BILSTEIN extra kort modell för banracing"
verkar vara nåt annat übercustom.

Men mejla SAM och hör vad det är för prylar.


761 Inlägg
14 januari 2010
#28
Jaha, där ser man, då besvarade sig min fråga automatiskt.

Ska ringa dom i morgon och höra, insåg att mina gula koni är på tok för långa för den höjden jag ska ha på bilen.


1 291 Inlägg
14 januari 2010
#29
dannnej skrev:
Jaha, där ser man, då besvarade sig min fråga automatiskt.

Ska ringa dom i morgon och höra, insåg att mina gula koni är på tok för långa för den höjden jag ska ha på bilen.

Kollat nåt på bilstein, koni, gaz eller liknande till opel vectra A, calibra mfl? dom passar fint i kortade volvo ben om du ska åka lågt.


52 Inlägg
14 januari 2010
#30
När jag köpte min bil satt de bilstein sport runt om. Den va väldigt stabil att köra fort med.
Nu har jag satt på bilstein sprint fram som jag köpte på kg trimning och dem har 25mm kortare.
Har tyvärr inte kunnat provköra sprintdämparna för bil står utan bakaxel nu.
Men jag kan rekomendera bilstein sport.
Men hoppas ju på att sprint är snäppet värre;)


761 Inlägg
15 januari 2010
#31
MattiasH skrev:
dannnej skrev:
Jaha, där ser man, då besvarade sig min fråga automatiskt.

Ska ringa dom i morgon och höra, insåg att mina gula koni är på tok för långa för den höjden jag ska ha på bilen.

Kollat nåt på bilstein, koni, gaz eller liknande till opel vectra A, calibra mfl? dom passar fint i kortade volvo ben om du ska åka lågt.

Det är intressant.
Vilka modeller är det som passar lite mera exakt, jag är inte alls hemma på opel.
du kanske till och med vet någon återförsäljare?
Koni är ju trevliga då dom är justerbara, men jag har ingen erfarenhet om det är det man ska välja

Det gör inget om hela dämparen är kortare, alltså själva cylindern, jag bygger coilover röret själv, och kapar det där det passar helt enkelt


huh?
10 427 Inlägg
15 januari 2010
#32
Varan skrev:
När jag köpte min bil satt de bilstein sport runt om. Den va väldigt stabil att köra fort med.
Nu har jag satt på bilstein sprint fram som jag köpte på kg trimning och dem har 25mm kortare.
Har tyvärr inte kunnat provköra sprintdämparna för bil står utan bakaxel nu.
Men jag kan rekomendera bilstein sport.
Men hoppas ju på att sprint är snäppet värre;)

Du måste lägga upp en recension sen när det är monterat & provkört.
Borde inte vara så många som bytt från Sport till Sprint på samma bil.


1 291 Inlägg
15 januari 2010
#33
dannnej skrev:
MattiasH skrev:
dannnej skrev:
Jaha, där ser man, då besvarade sig min fråga automatiskt.

Ska ringa dom i morgon och höra, insåg att mina gula koni är på tok för långa för den höjden jag ska ha på bilen.

Kollat nåt på bilstein, koni, gaz eller liknande till opel vectra A, calibra mfl? dom passar fint i kortade volvo ben om du ska åka lågt.

Det är intressant.
Vilka modeller är det som passar lite mera exakt, jag är inte alls hemma på opel.
du kanske till och med vet någon återförsäljare?
Koni är ju trevliga då dom är justerbara, men jag har ingen erfarenhet om det är det man ska välja

Det gör inget om hela dämparen är kortare, alltså själva cylindern, jag bygger coilover röret själv, och kapar det där det passar helt enkelt

Vectra A (89-95), alla calibra, kadett E (85-91) astra F (92-97) bla har samma dämpare.
Själva kroppen på den ska vara ca 60mm kortare (om jag minns rätt) och eftermarknads-dämpare finns ju med olika slaglängd så det ska nog gå hitta nåt som passar riktigt bra för ändamålet.

Har dock ingen möjlighet att ge dig några mått just nu tyvärr.



Sök