3314
Sök

Vilket format är bäst DTS eller Dolby Digital 5.1?

529 Inlägg
2 januari 2010
Trådstartare
Ja som rubriken lyder, har googlat lite men inte riktigt fått ett svar som man förstår (är inte så duktig på ljud). Har alltid undrat vilket format man ska välja när man sätter igång dvd-filmen för att få bästa ljudet men jag tycker inte att det är någon direkt skillnad. Kanske någon duktig/vis person där ute kan upplysa mig?

Mvh

"'Cause tramps like us, baby we were born to run" - Springsteen

2 337 Inlägg
2 januari 2010
Du hör nog ingen skillnad om du inte har riktigt bra grejer, tror jag. Det finns ju ett antal olika varianter av DTS också. DTS har en högre maximal bandbredd, som sällan (eller aldrig, nuförtiden) nyttjas för ljud på DVD-filmer, utan den är reducerad en del. DTS och Dolby 5.1 är således i princip likvärdigt när det matas in i ett hemmabiosystem från en dvd.

Miklen
2 januari 2010
Ja föredrar DTS jag.. men som ovan skriver så äre olika hur bra decoder man har..å framförallt hur källan är.. Ja brukar uppleva ljudet hemma hos mig bättre med dts..men ja kör ju bara logitechs z5500 än så länge..

2 337 Inlägg
2 januari 2010
Ja, jag kör också med DTS om möjligheten finns. Sen om det är placebo-kvalitet eller inte, det har jag ingen aning om. Jag har inga proffsprylar heller.

blacken
2 januari 2010
JimpeBoy skrev:
Ja som rubriken lyder, har googlat lite men inte riktigt fått ett svar som man förstår (är inte så duktig på ljud). Har alltid undrat vilket format man ska välja när man sätter igång dvd-filmen för att få bästa ljudet men jag tycker inte att det är någon direkt skillnad. Kanske någon duktig/vis person där ute kan upplysa mig?

Mvh

Det kan bara dina egna öron avgöra, vilket som du tycker låter bäst är bäst för dig..

4 001 Inlägg
2 januari 2010
blacken skrev:
JimpeBoy skrev:

Mvh

Det kan bara dina egna öron avgöra, vilket som du tycker låter bäst är bäst för dig..

Seriöst? du låter någon avgöra vad som är "rätt" upplevelse själv?

*går och ritar ett kryss i taket*

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

blacken
2 januari 2010
kolvas skrev:
blacken skrev:
JimpeBoy skrev:

Mvh

Seriöst faktiskt, dina öron är det bästa testinstrumentet för ljud så enkelt är det. Tycker du att det låter bra så är det bra, inget mer med det. För det är ju du till "syvende og sist"  som ska lyssna på anläggningen..
Senast redigerat av blacken (2 januari 2010)

2 600 Inlägg
2 januari 2010
dts är det bästa enligt mig men som sagt bero på vad för anläggning du har men ovasett så är dts bäst av dom här två. vad jag tycker alsså!

gör som jag kör gubba racer=)

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
2 januari 2010
Dts är bättre ljud.

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
2 januari 2010
Dolby Digital och DTS är båda digitala "lossy" komprimeringsteknologier, vilket betyder att dom använder komprimeringstekniker som utnyttjar hur det mänskliga örat uppfattar ljud och kan fimpa massa "onödig" ljuddata utan att ljudet uppfattas som sämre. Det är nödvändigt för att få plats med ljudet på en DVD eller om man kanske ska strömma den via nånting.

Det som skiljer sig mest mellan dom är att Dolby Digital är designat att klara av allt mellan mono och fullt 5.1-ljud och körs mellan bithastigheterna 192 och 448 kbps (beror på antalet kanaler och användningsområde).
DTS gjordes från början för bithastigheten 1411 kbps men körs oftast på 754 eller 1509 kbps (beroende på hur mycket plats man har tillgängligt).
För att kunna komma ner i lägre bithastigheter än DTS utan att förlora ljudkvalité använder Dolby Digital en massa avancerade komprimeringsalgoritmer, nånting som DTS saknar.

Den vanligaste bithastigheten för Dolby Digital på DVDs är 448 kbps, vilket är optimal ljudkvalité. Men för DTS har man istället gått ner till 754 kbps på nya DVDs. Detta, trots att det är högre bithastighet, gör att ljudet eventuellt är sämre än Dolby Digital för att DTS saknar vettiga komprimeringsalgoritmer så ett mänskligt öra kan höra att man sänkt kvalitén. Detta gäller ju bara om man tittar på DVD, förmodar att man kör på högre hastigheter för bluray då man har mycket mera plats. Då ska det vara näst intill omöjligt att höra skillnad på Dolby Digital och DTS, men DTS är mindre komprimerat så man borde tycka DTS är bättre om man nu kan höra skillnaden.
Senast redigerat av FL3JM (2 januari 2010)

1 079 Inlägg
2 januari 2010
personligen gillar jag dts mer, tycker dolby digital har mer mullrig/bullrig bas på mitt system. sen kanske det är inbillning men jag upplever dts som klarare ljud.

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.

HEAVY METAL
765 Inlägg
3 januari 2010
Kör DTS hemma och är kalas nöjd med det.,!!

\m/ Heavy Metal Life Style \m/
http://www.searingi.com
http://www.svxc.se

1 634 Inlägg
3 januari 2010
Tycker DTS filmerna jag har hemma ger betydligt mer dynamiskt ljud än DD filmerna. Nu har jag ju inte 2st likadana filmer med resp. ljudformat. Men rent generellt är jag så gott som alltid nöjd med DTS filmerna vilket jag mycket sällan blir med DD filmerna.
Senast redigerat av andreas_gbg_ (3 januari 2010)

Numera Saab 9-5 Aero -00

Knegare
718 Inlägg
3 januari 2010
blacken skrev:
kolvas skrev:
blacken skrev:

Seriöst faktiskt, dina öron är det bästa testinstrumentet för ljud så enkelt är det. Tycker du att det låter bra så är det bra, inget mer med det. För det är ju du till "syvende og sist"  som ska lyssna på anläggningen..

Jag måste bara hålla med.. Bild och ljud är ofta en väldigt individuell upplevelse av den enkla anledningen att alla ser olika bra och dåligt och samma med hörseln..

William 2009-02-20

Kräsen grafiker
1 775 Inlägg
3 januari 2010
Pja, dom hade ju gjort nån slags test för nåt halvår sen och kunde konstatera att daaaaaagens ungdomar föredrar 128kbps mp3or framför random highbitrate-junk för dom har blivit vana att höra alla dom där härliga missljuden man får när man lyssnar på junk med dålig ljudkvalle. :\

Men för övrigt så är ju DTS rent tekniskt bättre då bitraten ligger på antingen 1.5mbps eller 754kbps medans DD ligger på max 640kbps (dock aningen mindre på dvd).

Whine whine!

224 Inlägg
4 januari 2010
Det jag tycker är största skillnaden på DD 5.1 och DTS är att på DTS så utnyttjar dom bakhögtalarna på ett bättre sett. Som ex. ta början på Gladiator när dom är i skogen och anfallet börjar så hör man mycket bättre hur pilarna och "eld bollarna" från slungorna kommer bakifrån och viner förbi skallen mot Tv:n ( om ni förstår hur jag menar?). Har för mig att dom utnyttjar stereo effekten i bakhögtalarna mer på DTS ljud en med DD 5.1.
En stor skillnad är nog oxså hur mycke energi dom som har mixat ljudet i filmerna har lagt ner, och hur dom har använt sig av teckniken.

"DTS, digitalt format för lagring av flerkanaligt ljud, utvecklat av Digital Theater Systems. DTS finns i olika versioner, med bland annat olika antal kanaler, samplingsfrekvens och bitdjup. Formatet utvecklades ursprungligen för bio". Detta är ett utdrag av vad det står i svenska wikipedia.
Senast redigerat av tpdabster (4 januari 2010)

7 Inlägg
17 januari 2010
Kan skriva under på att DTS är det bättre formatet rent tekniskt, men det är helt riktigt att det är helt upp till lyssnarens öron, själv strävar jag alltid efter DTS i första hand pga att jag tycker det låter mer levande i surroundkanalerna!

blu-rays.se - Allt om Blu-ray & 3D-tv

Sök