3831
Sök

Ground zero GZHW25X portad låda

538 Inlägg
30 december 2009
Trådstartare
Tja, har 2 st GZ i en ganska färsk låda som jag driver med ett Sinus Live SLA-1500 V2, lådan är på ca 70L med en 4" aeroport mellan basarna som sitter ungefär 5-7 cm från bakre väggen med inre "tratten", lådan är byggd i 22mm MDF, och tätad tammefan överallt, och skruvad med rekomenderad längd skruvar (kanske tillomed lite längre)osv, och den känns väldigt stabil. MEn iaf, när jag lyssnar på t.ex techno/trance så ju mer jag vrider på desto "fjolligare" blir basen, upplever jag då.
Men däremot hårdrock/metal och hiphop så flåsar de på rätt bra, fast vissa låtar kan de låta lite skumt, och jag har inte en jävla aning om vad problemet kan vara:S Lådritningen är gjord där jag köpte basarna i probox!

(Kan de ha att göra me att jag inte har dämpull i lådan?
Eller kan de ha o göra med att dom inte är inspelade än? kanske har spelat dom i 15 timmar eller så!

Och desswutom läste jag nyss att om man har en aeroport är de viktigt att man kapar lika mycker från båda hållen, men hur viktigt är då detta? för de fick inte jag veta något om när jag köpte den!
Tacksam för svar:)

BTW (Vad är de för skillnad på själva "basljudet" i en sluten eller portad låda?

Aja tack på förhand iaf /Robin
Senast redigerat av Golf2freak (30 december 2009)

560 Inlägg
30 december 2009
Du ska inte lägga för stor vikt på att kapa röret i varje enda, detta har jag själv aldrig hört skillnad på.

Men ska man göra det enligt "pappert" så ska man kapa röret lika från varje sida.

Har du kopplat in talspolarna rätt?

Imed att du skriver att basen blir fjolligare med högre volym kan detta betyda att du kopplat en spole fel eller att lådan är felbyggd eller att du har för lite ström eller jord eller att steget är felinställt.

Lådan tror jag är rätt då 70 liter funkar bra till dessa basarna, hade själv gjort en låda på 70 liter om jag skulle gjort ritningen.

Bassboost ska vara på 0

Gainen ca 75%

Frekvens ca 50-65Hz

Golf2freak skrev:
Tja, har 2 st GZ i en ganska färsk låda som jag driver med ett Sinus Live SLA-1500 V2, lådan är på ca 70L med en 4" aeroport mellan basarna som sitter ungefär 5-7 cm från bakre väggen med inre "tratten", lådan är byggd i 22mm MDF, och tätad tammefan överallt, och skruvad med rekomenderad längd skruvar (kanske tillomed lite längre)osv, och den känns väldigt stabil. MEn iaf, när jag lyssnar på t.ex techno/trance så ju mer jag vrider på desto "fjolligare" blir basen, upplever jag då.
Men däremot hårdrock/metal och hiphop så flåsar de på rätt bra, fast vissa låtar kan de låta lite skumt, och jag har inte en jävla aning om vad problemet kan vara:S Lådritningen är gjord där jag köpte basarna i probox!

(Kan de ha att göra me att jag inte har dämpull i lådan?
Eller kan de ha o göra med att dom inte är inspelade än? kanske har spelat dom i 15 timmar eller så!

Och desswutom läste jag nyss att om man har en aeroport är de viktigt att man kapar lika mycker från båda hållen, men hur viktigt är då detta? för de fick inte jag veta något om när jag köpte den!
Tacksam för svar:)

BTW (Vad är de för skillnad på själva "basljudet" i en sluten eller portad låda?

Aja tack på förhand iaf /Robin

Jesus älskar alla
Stort utbud och service hittar du på: www.blekingebilradio.se

538 Inlägg
30 december 2009
Trådstartare
Okej då borde de alltså inte vara röret de är fel på:P Men, alltså kopplat fel? eftersom jag har 2 talspolar på varje bas, sen så finns de 2 utgångar på steget, fast de är 1 o samma liksom, så jag har dragit 1 kabl från varje terminal till  varsin bas, sen har jag satt ena delen av kabeln på + på ena talspoen, och den andra delen av kabeln på - på andra talspolen, sen bryggat emellan + o - på dom också, och vad jag har hört så ska steget då köras i 2 ohm? vilket behövs för att basarna ska få tillräckligt med kräm.

MEn sen har jag även tittat runt lite på olika forum osv nu, och sett o läst att folk bygger med vinklar, för att inte få räta vinklar överallt, och att detta på något vis ska kunna motarbeta basen? Kan de vara därför de låter konstigt på bara viss musik o bra på annat?:S

Funderar dock helt seriöst på att bygga en helt ny låda, eller rent utav låta typ BRL bygga en åt mig:P så man slipper krångla, eftersom man är rätt färsk när de gäller lådbyggen:P

MEn sen de här med dämpull, kan de ha något större inflytande på själva ljudet? eller har de bara att göra med hur skonsamt det är för basen?

Man blir alldeles snurrig av allt som står överallt om lådor & hit & dot..

Men tack för svaret iaf:)

16 Inlägg
19 januari 2010
skulle snarare gissa på att steget lämnar för lite effekt vid 2 ohm last som du kör nu, samt att personligen tycker jag 1st 4" port e lite lite till 2st såna basar, men de e möjligt de funakr för din musiksmak,

att ställa gainen på 75% som jimmy tipsade ovan håller ja inte med helt å hållet, visst som en grund gain kan man göra det, men gainen ska ställas i förhållande till cd spelarens utsignal för att undvika klipp å dist

Framgår heller inte var du bor, men finns de några butiker i närheten som kan hjälpa dig? kanske där du köpt grejorna?? förstår om de kan vara förvirrande med alla kablar, inställningar osv, har själv en riktigt bra kotnakt på orten som hjälper mig *och även lär mig om detta* och det är värt hur mycke som helst kontra att sitta å läsa på forumen bland alla som tror sig kunna nå.

stora skillnaden på en sluten kontra en portad låda är känsligheten, dvs att den blir mer lättdriven med en portad låda *förutsatt att allt e korrekt byggt* en sluten låda blir mindre, men vill ha mer effekt för att prestera lika högt som en portad, men en sluten är lättare att inte misslyckas med, då de kan va lite känsligt med volym, portar, avstånd till bakre vägg från port osv, men de du byggt borde funka bra.

beroende på va du har för bil så kan de även vara ide att gå ned på å köra 1 element, du kan då lasta steget i 1 ohm och får ur bra mycke mer effekt, denna låda har ja själv kört med å den funkar riktigt bra, spelar rappt å tight men även rejält med djup när de behövs:

http://www.ground-zero-audio.com/13_dow … hb25bt.pdf

Sök