3700
Sök

Förslag på kat till 855 T5R -97!

15 Inlägg
19 januari 2010
Trådstartare
#1
Skall nu sätta på en katalysator inför besiktningen och är inte hundra på vad jag ska knäppa för en.
Helt klart ingen originalkat, men om någon har förslag på vad jag ska välja för en och var man kan få tag på en billigt så vore det toppen! Tänker inte plocka bort den efter besiktningen, så därför vill jag ha en så optimal som möjligt!

Vet inte hur det är med lambdan, förmodar att den sitter innan katten eftersom den inte klagar nu när jag kör utan kat?
Värdena är lite höga och bilen tar mycket bensin (för mkt), misstänker att de är nå mysko med lambdan och saknandet av katten då?

Tacksam för så snabba svar som möjligt!
Mvh // John

8 250 Inlägg
19 januari 2010
#2
Sonden sitter innan katalysatorn. Och avsaknaden av katalysator behöver inte vara anledning till höga värden / bensinförbrukning. Är en motor i skick så ska inte katalysatorn behövas för att klara avgasmätningen.

En 300-cells i rätt dimension för ditt avgasystem och ska det va billigt så blir det en keramisk.


15 Inlägg
19 januari 2010
Trådstartare
#3
Okej, tack för tips angående katten! Men för bästa effekt kanske en med metalkärna är det bästa?

Men tillbaka till de angående bränsleförbrukningen då... Vad kan ojämn tomgång samt en aningen för hög bränsleförbrukning bero på då kanske? Kan lamdan vara i behov av utbyte? Tändstift kanske, dom har inte blivit bytta på ett tag?
Att tillägga angående ojämna tomgången är att det liksom "klickar" till varje gång den går upp och sen "klickar" den till igen när den går tillbaka?

Nu kom vi av topicen lite, men måste verkligen klura ut vad som spökar!

Tack på förhand // John

Sjukskriven snowboaråkare
510 Inlägg
19 januari 2010
#4
Rakarör.se har bra och billiga katter i alla fall.

Svenska Subaru Imprezaklubben...

8 250 Inlägg
19 januari 2010
#5
Metallkärna kan ju ge bättre flöde, men kostar å andra sidan mer. Men sen beror det ju på tänkt effekt, en vanlig billig keramisk täcker dem flestas behov.

Ja, det är ingen eide att sitta här och spekulera i. Utan det är bara för dig att börja kolla upp alla tänddelar och alla vacuumslangar och likannde ifall den drar tjuvluft. Sonden är tveksam då den inte påverkar tomgången. Klicket komemr troligen från tomgångsmotorn, och det kans väl vara ide att göra ren och smörja upp. Och när du ändå är i rengöringstagen så kan du göra rent gasspjället med. Det är vad jag skulle ha börjat med, men det är juinte säkert att det är nåt av detta. Men sdå har man åtmibnståne betat av dem billiga poängen som det alltid är bäst att börja med.


402 Inlägg
19 januari 2010
#6
Om det "klickar" när tomgången ändras så kan de va ac-kompressorn som slår till/från (om du har ac)
det är helt normalt i såna fall.


Reservdansk
6 271 Inlägg
19 januari 2010
#7
Pinnenpabacken skrev:
Om det "klickar" när tomgången ändras så kan de va ac-kompressorn som slår till/från (om du har ac)
det är helt normalt i såna fall.

Då beror det ofta på att ACn behöver fyllas på om jag inte har fel?
När den slår till och från ofta.
Märks tydligt under t.ex. körning.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

402 Inlägg
19 januari 2010
#8
TurbOla skrev:
Pinnenpabacken skrev:
Om det "klickar" när tomgången ändras så kan de va ac-kompressorn som slår till/från (om du har ac)
det är helt normalt i såna fall.

Då beror det ofta på att ACn behöver fyllas på om jag inte har fel?
När den slår till och från ofta.
Märks tydligt under t.ex. körning.

Min klimatanläggning är helt renoverad med ny kompressor och diverse andra bytta grejer, och funkar
således perfekt, den slår till/från uppskattningsvis var tionde sekund när bilen står på tomgång. Hör man
ett tydligt högt "smäck" vid till/från så betyder det sliten kompressor, stor varvtalsvariation beror ofta
på någon vacuumläcka(inte alltid). BTW Jag kör med 100-cells racekatt, finns att få tag i för under 2000:-
såg jag på nån sida, tror biltema säljer såna också, och dom funkar bra i alla lägen.wink



Sök