3814
Sök

Volvo 740 bensinmätaren

3 Inlägg
19 januari 2010
Trådstartare
jag har precis införskaffat mig en volvo 740-84, förra ägaren hade låtat den stått i 2 år på en gräsmatta så den var rätt rostig under och nu är de så att min bensin mätare funkar inte som den ska, har hört att de är starndad fel på volvo 740 att dom går sönder, men min bensin mätare rör sig ibland är den halvtank och ibland över max sträcket och när man spelar hög musik i bilen så rör den rätt bra fram och tillbaka , är de amraturen då ? de lär ju inte vara bensin mätaren på panalen som är trasig eftersom den rör på sig, så undrar för dom som kan vad är de som kan vara för är fel, för trippmätaren funkar inte heller smile

tack på förhand

Large Cap
1 816 Inlägg
19 januari 2010
Både bensin- och trippmätaren är standardfel på 700- serien.
Kolla jorden till armaturen som sitter i tanken. Annars är det själva tankmätaren i mätarhuset eller armaturen i tanken som är trasig. Armaturen rostar oftast sönder, där av den trasiga mätaren. Köper du en ny armatur går det på runt 2500 SEK och den är gjort i plast har jag för mig.
Trippmätaren går att laga, men det är bättre att köpa ett beg. mätarhus på skroten eller en beg. hastighetsmätare med hel trippmätare. Men vill du verkligen kosta på din bil så köp en ny tankarmatur hos Volvo!

Large Cap
1 816 Inlägg
19 januari 2010
http://www.smithimage.com/users/fassan/

Klicka upp .pdf filen på den sidan som heter Blandad bilel / bilelektronik och läs.
Där står det om tankmätaren osv.

huh?
10 427 Inlägg
19 januari 2010
Hittade en fel-anledning till varför tankmätaren inte funkade
när jag sökte runt lite slumpmässigt i forumet.

Var någon som hade en teori om att ett kretskort som sitter
på själva mätaren (som är mekanisk) ärgar sönder om man
ofta kör med under halv tank eller liknande.
Tyckte det var lite intressant.

Smålänning
7 887 Inlägg
19 januari 2010
steifan skrev:
Hittade en fel-anledning till varför tankmätaren inte funkade
när jag sökte runt lite slumpmässigt i forumet.

Var någon som hade en teori om att ett kretskort som sitter
på själva mätaren (som är mekanisk) ärgar sönder om man
ofta kör med under halv tank eller liknande.
Tyckte det var lite intressant.

Japp. Skiten går sönder (vad som pajar, om det ärgar eller om resitorerna brinner upp, vet jag inte) men skiten går sönder om man "gubbtankar". DVS bara fyller i lite när det behövs... 10 liter då, 20 liter då så att grejerna inte får röra sig...

Den ska köras så tom man vågar, och tankas full så håller mätaren smile

Dels beror det på att skiten får röra på sig ordentligt, och, framförallt på dom äldre, att det inte blir så mycket kondens i tanken som gör att armaturen rostar upp.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

huh?
10 427 Inlägg
19 januari 2010
Tänkvärt om man har en som funkar.

Hittad denna bilden efter lite googling:
http://img67.imageshack.us/img67/8714/15dg9.jpg
Sådär brukar det se ut ovanpå tongue Otrevligt att lyfta på luckan i bagaget.

Sök